nog enkele praktische vraagjes

Beste , zoals ik al eerder had vermeld zou ik vanaf oktober voor zes maand naar aruba willen , maar zomaar iets via het net vastleggen lijkt me nogal riskant daarom dad ik twee mogelijkheden in gedachte : ofwel even zo’n promotiereisje van 9 dagen boeken bij arkefly ( voor 600-700 € ) en in die periode gaan rondzoeken of toch maar ineens mijn ticket voor zes maand boeken en misschien enkele dagen in een goedkoop hotelletje verblijven en dan rondzoeken . Mijn vraag is nu of er echt genoeg te huur staat (aan een redelijke prijs 600-700 €) om mijn tweede optie te nemen . ( volgens Grumpy wel dacht ik )
En dan nog enkele vragen (misschien ook wel aan Grumpy gericht ) kan je - zonder daar toch eigenlijk echt te wonen - bvb een auto of boot kopen ivm een adres voor de verzekering e.d.?
En nog een vraag wat meer toekomst gericht en misschien meer om aan de daarvoor zijnde officiele instelling te vragen maar je weet meer nooit : wij oefenen nu in Belgie een soort traiteursdienst uit , en zou toch ook graag nog iets te doen hebben moest ik er in de toekomst gaan wonen , wel kleinschaliger uiteraard zoals paella bereiden op privé-tuinfeestjes en misschien openbare festiviteiten indien toegelaten . Ik lees nu altijd dat er een Arubaanse persoon in moet betrokken zijn , is dit ook voor zo voor een éénmanszaakje en eigenlijk gewoon maar ambulante handel of is dit enkel voor een grotere firma met aandelen e.d.
Misschien wat veel vragen maar toch al dank bij voorbaat
marc

Beste Marc
Ja hoor er staat echt wel genoeg te huur op Aruba voor die prijs. Omgerekend is dat zo ongeveer 1700 Afl per maand, daar moet je wel wat voor kunnen vinden. Neem anders even contact op met Mayel (zij post hier ook regelmatig), zij heeft ook vaak wat in de aanbieding. En verder kun je de diverse makelaars online bezoeken. De grootste is Century21 Best & Solid maar er zijn er veel meer natuurlijk. Kijk anders even op casnan.com, daar staat een groot huizenaanbod op Aruba, zowel koop als huur.
Een boot kopen is op zich geen probleem, maar waar laat je die? Aan de steiger laten liggen is erg duur en sowieso zijn er niet veel boten te koop op het eiland. (Ik weet er nog wel een als het een open motorbootje mag zijn voor ca. 6 personen) De meeste eigenaren hebben een trailer en stallen de boot bij hun huis, maar als je hier niet woont is dat lastig. Je kunt zeker een auto kopen als je hier geen ingezetene bent, als je maar een postadres hebt hier - inderdaad voor de verzekering en de wegenbelasting - dat is geen probleem. Dat adres kan dus ook je tijdelijke huurwoning zijn.
Vwb traiteursactiviteiten heb je diverse mogelijkheden. Alle bedrijven, of dat nu eenmanszaak is of een NV vallen bij oprichting onder de regel daqt een Arubaan de meerderheid van de aandelen moet hebben. Echter je kunt de volgende dingen proberen: Je zou via een accountant kunnen kijken of er een lege NV te koop is, daarmee wordt je zelf directeur, dan geldt de regel niet dat een Arubaan de meerderheid van de aandelen moet hebben, dat is alleen in geval van een nieuwe oprichting. Je kunt ook ‘onder de radar’ blijven en zo nu en dan voor bekenden hapjes regelen voor feestjes o.i.d. maar dat geen officiele status geven. Zie dat meer als betaalde vriendendienst. En tenslotte kun je ook je diensten nog aanbieden bij bedrijven die hier op dit gebied actief zijn en misschien open staan voor extra hulp. Ik denk hierbij aan Flavors catering (hoort bij restaurant Bingo) of Taste of Belgium, hoewel ik niet geloof dat deze laatste nu nog catert, maar dat kun je navragen. Een werkvergunning krijgen zal wel erg lastig zijn, ik denk dan ook meer aan een freelance constructie. Zonder officieel bedrijf catering gaan verzorgen en daar ook ruchtbaarheid aan geven door bijv. advertenties kan flinke problemen geven, dat zou ik niet zo snel doen.
Laat maar weten als ik je nog verder kan adviseren. Veel succes

Hallo grumpy ( blijf ik je maar even noemen ) hartelijk dank voor de snelle reactie
ik weet nu weeral veel meer , ik denk ook wat je bedoelt met die betaalde vriendendiensten enzo , natuurlijk in eigen land ben ik ook niet de heilige maar in een vreemd land probeer je natuurlijk zo correct mogelijk te handelen om al niet direkt in de problemen te komen , maar er zullen dus wel officiele mogelijkheden bestaan en dit is toch echt maar toekomstgericht dus tegen die tijd zal ik waarschijnlijk ook al meer weten en anders vraag ik het maar weer aan jou hé …ha ha …
nogmaals hartelijk dank
Marc en Veerle

Graag gedaan hoor. Je kunt me altijd een privebericht sturen als je wat dieper in detail wilt gaan. Hoor het wel als ik nog van dienst kan zijn.

bedankt hoor ,heb al direkt een vraagje , heb zojuist antwoord gehad van Balashiappartementen waar ik eens had geinformeerd voor prijzen enzo , ik vermoed dat die wijk Balashi heet en het is aan de franse pas , de prijzen zijn zeer interessant maar is die ligging ook interessant ? want ik heb natuurlijk totaal geen idee , maar denk toch ook dat het beter is zelf eerst een weekje te gaan verkennen en dan beslissen welke kant te kiezen . Ik weet niet hoe het zit op aruba maar op Bonaire bvb was er wel een kant waar ik totaal geen zes maand zou willen verblijven .
groetjes Marc
skypenaam : marc6762

Hallo Marc,

Ik zie ineens je berichtje staan op dit forum.
Ik woon zelf vlabbij de Franse Pas en vind het hier heerlijk wonen.
Echter, als je werk en vertier zoekt zou ik je inderdaad aanraden om iets dichter bij Oranjestad te gaan zitten.
Ik zag dat Grumpy ( bedankt Grumpy voor deze positieve reactie) mijn naam al in een eerder bericht aan je had vermeld en ja, ik heb eventueel inderdaad nog een leuk appartement voor je/jullie beschikbaar op Tanki Leendert.
De huurprijs van dit appartement is Fl. 1400,- inclusief cable tv en Wifi EN inclusief water/elektra (max. Fl. 100,- p/m)
Hierbij een link naar deze advertentie http://www.arubamatch.com/code/57d9aa32a37cb66835b65d87a0ce79a8/index.php

Uiteraard zijn wij officieel geregistreerd bij de Kamer van Koophandel op Aruba.

Groetjes Mayel

M&M … One Call
verhuur/bemiddeling
cel. (297) 5926859

Uw nummer op Aruba!

Beste , sorry voor het late antwoord maar hebben enkele dagen rodgetrokken hier in Thailand en zonder laptopje . In elk geval bedankt voor Uw antwoord en ik houd Uw gegevens zeker bij maar was al in onderhandeling met Palmhouse , moest dit echter nog afspringen om eender welke reden ga ik U zeker nog kontakteren .
goetjes Veerle en Marc

Hai Marc en Veerle,

Ja, ook dat ziet er erg leuk uit!
Je weet waar je me evt. kunt bereiken als het nodig is.

groetjes Mayel