(nog) een reisschema 2 weken Sri Lanka + paar dagen Malediven

Hallo allemaal,

Wij gaan in de maand augustus 2 weken backpacken door Sri Lanka en hebben een vlucht naar de Malediven geboekt voor de laatste halve week.
Ik heb mezelf wat ingelezen over Sri Lanka en ik denk dat ik een “bereisbaar” schema heb opgesteld.
We houden niet van haasten, maar willen wel graag doorreizen… Dus wij hoeven niet een paar dagen in een stadje/dorpje te zitten om alles rustig te bekijken.

Planning voor de culturele driehoek is nog wat vaag… We denken er over om misschien een auto met chauffeur te nemen of zelf per scooter/motor/auto rond te rijden.

Wat denken jullie hier van:

Datum
Activiteit
07-aug vliegen Dus-Col
08-aug aankomst Colombo
09-aug Reizen naar culturele driehoek + stad
10-aug Leeuwenrots + stad
11-aug Stad
12-aug Reizen naar trimcomalee
13-aug Pigeon Island tripje
14-aug reizen naar Kandy + stad
15-aug Kandy stad + festival
16-aug Reizen naar Nuwara Eliya
17-aug Nuwara Eliya
18-aug Reizen naar Ella
19-aug Ella + omgeving
20-aug National park
21-aug Reizen naar Tangalle
22-aug Reizen Mirissa of Unawatuna
23-aug dagtochtje naar Galle
24-aug Reizen naar Negrobo
25-aug Vliegen Colombo-Male
26-aug malediven
27-aug malediven
28-aug Vliegen Male-Colombo overnachten in Negombo
29-aug Vliegen Col-Dus
30-aug aankomst Dus

Nou zeg, het regent reisschema’s :wink:

Ja hoor geen gekke dingen mee. Kandy en Trinco accommodatie vantevoren boeken want beiden hebben hoogseizoen. 9-10-11 augustus gewoon 1 basis kiezen, Habarana of Dambulla of eventueel Sigiriya zijn centraal genoeg voor de Driehoek. En trein voor 16 en 18 vantevoren stoel reserveren, doorzoek forum voor wat tips hoe dat moet.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi, een paar vraagjes:

Wat wil je allemaal gaan doen in de Culturele driehoek? Sigiriya, Dambulla, Anurhadapura, Polonarruwa, Mihintale? Als je zelf wilt rijden heb je wel een internationaal rijbewijs en een endorsment van het AA in Colombo nodig. Ik weet niet of je al eerder in Sri Lanka bent geweest, maar het verkeer is behoorlijk chaotisch en gevaarlijk. Al is het de laatste jaren wel beter geworden. Rond Sigiriya kan je prima met een scooter of tuk-tuk rijden, maar Dambulla en Anuradhapura zijn behoorlijk drukke steden. In Pollonaruwa is het leuk om met de fiets door de oude stad te fietsen.

Welk Nationaal park pak je tussen Ella en Tangalle?

Wat wil je gaan doen in Nuwara Eliya? Voor wandelen in de theeplantages is Ella wellicht een betere plek. Nuwara Eliya is leuk omdat er wat Engelse koloniale gebouwen staan of als je het als vertrekpunt naar Horton Plains wil gebruiken.

En als laatste wat ga je doen op de Malediven? En heb je rekening gehouden met de meestal enorm hoge transferkosten? Ik ga er niet van uit dat je op het hoofdeiland wilt blijven.

Een opmerking: 13 augustus is op een zaterdag, Pigeon Island is in het weekend te druk om echt van te genieten. Het beste is om ervoor te zorgen dat je buiten de weekenden en feestdagen de Nationale Parken bezoekt.

Bedankt voor de reacties!

Planning voor de culturele driehoek hebben we nog niet echt.
We willen sowieso naar Sigiriya en de leeuwenrots. Pollonaruwa had ik inderdaad gelezen over de fiets, dus prima optie.

Qua rijervaring heb ik in Thailand en Indonesië ook op motorscooters gereden, ook door steden en dat gaat goed zolang je met de stroom mee gaat.
Auto is inderdaad andere koek, maar ik lees ook goede verhalen over privé chauffeurs in die regio.

Welk nationaal park hebben we nog niet bepaalt. Yala lijkt ons mooi, maar wel redelijk druk… Suggesties?

Nuwara Eliya hadden we gelezen dat het mooi was, staat daarom (nog) in de planning.
We denken er ook over om Adams Peak te beklimmen, dat zou dan Nuwara Eliya vervangen.

Wat we gaan doen op de Malediven? Niets… Behalve snorkelen, zwemmen en relaxen.
We gaan een B&B zoeken op Maafushi, dit staat als leuk backpackers eiland beschreven op internet.

Thanks voor de tip! We willen halverwege gewoon 2 daagjes strand/rust pakken en Trimcomalee leek ons wel tof!

Gr. Bram

Yala heeft meeste variatie, Uda Walawe heeft grote kuddes olifanten en is erg fotogeniek. Dus jullie keuze.

Adam’s Peak is gesloten/offseason tot aan December, de reisgidsen die het desondanks gewoon als optie noemen kletsen uit hun nekharen smkiek; de 5-10 redenen waarom het dom zou zijn te gaan staan in eerdere forumdraadjes.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Yala is inderdaad druk, Udawalawe wat minder. Je zou ook kunnen kiezen om Wilpattu te doen als je richting the culturele driehoek gaat. Is een groot park met veel dieren en minder druk (behalve in het weekend).

Privéchauffeur kan altijd, door de vele politiecontroles hebben ze tegenwoordig alles (verzekeringen en vergunningen) wel voor elkaar. Alleen duidelijk aangeven wat je niet wilt, anders ga je van houtbewerker naar gemshop en andere vriendjes van de chauffeur (of je moet het via een organisatie regelen). De scooter moet je zelf maar inschatten, als je in Indonesië hebt gereden dan heb je een redelijk idee, Thailand is wat dat betreft wat geciviliseerder.

Als je Horton Plains niet in de planning hebt zou je beter een dag langer in Ella blijven en daar bijvoorbeeld Little Adams peak beklimmen, de watervallen en de oude Dowa tempel (2000 jaar oud) met uitgehakt Boeddha beeld kunnen bezoeken. Of gewoon lekker relaxen in het koele klimaat.

Trinco is perfect voor relaxen, snorkelen etc. Je kan ook de stad in naar de vismarkt, groentemarkt, het fort, Loversleap, de grote Hindoetempel. Of naar de heetwaterbronnen.

Maafushi heeft inderdaad een aantal goedkopere guesthouse en hotels. Het is wel een echt Islamitisch eiland dus mag je geen bikini’s of strakke zwembroeken dragen op één afgeschermd stukje strand na. Alcohol is niet verkrijgbaar. De “echte” resorts op de eilanden verkopen wel alcohol en mag je wel in bikini lopen. Maafushi is best wel mooi, maar valt in het niets met de “echte” eilanden. Niet dat je hier spijt van krijgt.

De veerboot naar Maafushi gaat om 15:00, dus als jullie donderdag 25 augustus later landen kan je niet naar Maafushi en op vrijdag gaat de veerboot niet. Dan kan je er alleen met de speedboot komen, enkele reis $ 177,-- per boot. Hou hier wel rekening mee, want je wil absoluut geen twee dagen op het hoofdeiland zijn.

Wat zou je dan aanraden? Ik lees online dat er 2 tot 3 touristen stranden zijn op Maafushi!
Daarnaast vaart de boot wat vaker en hebben wij onze reis er redelijk omheen kunnen plannen qua aankomst- en vertrektijden.
Een resort van 200 euro per nacht zie ik sowieso niet zitten…

Hoi Bram, als je de reis goed heb kunnen plannen dan is het geen probleem. Andere, betaalbare, opties op de Malediven zijn er bijna niet. Of je moet geluk hebben met een aanbieding. Maar zelfs dan zijn de transferkosten naar de verdere eilanden enorm. Toch geef ik altijd aan dat Maafushi wel de Malediven is, maar niet het resort idee met hutjes boven het water. Anders scheppen we misschien verkeerdere verwachtingen. Uiteraard kan je wel met een bootje naar eilandjes in de buurt waar je wel mooie strandjes etc. hebt.