nog 16 dagen...

(origineel bericht op be-more.nl)

nog 16 dagen…

De meeste mensen van mijn mailinglist weten al een klein beetje wat ik ga doen de komende 2 maanden.

Maar voor alle anderen: ik ga 2 maanden bij het ‘<em>I Care</em>’-project in Durban, Zuid-Afrika als vrijwilliger werken; aanvankelijk voor 4 weken, maar in samenspraak met mijn manager, werden 8 weken mogelijk.

Met Afrika had ik aanvankelijk niet zoveel (zie vorige post), maar m.b.v. een boek van <em>Roel van der Veen</em>, de blog’s van andere vrijwilligers en de site van ‘I Care’ heb ik me toch proberen voor te bereiden. Veel te druk met werk, ging mijn knop pas om, met een surprise-feestje met een aantal dierbaren voor mijn verjaardag; was ook een soort afscheidsfeestje. Ook te druk om een sponseractie te organiseren, maar zie wel wat ik met eigen geld daar kan doen.

En dan is het echt aftellen: ruim 2 weken…

Om een idee te krijgen wat ik daar ga doen:?<strong>?</strong>
‘<em>I Care’</em> bestaat uit 3 ‘programma’s’:
Ik start de eerste 4 weken in het ‘<em>Hope Centre</em>’; een centrum waar straatkinderen tot en met 16 jaar overdag gedurende 2 weken opgevangen worden. Hier zoeken we direct contact met de kinderen, met als doel om relaties op te bouwen en op die manier de kinderen zicht te geven op een andere manieren van leven.
Vrij heftig, hebben ze mij verteld: de kinderen leven nog op straat en komen enkel overdag naar het centrum. Hier gaan ze met een bus de straat op om ze op te halen en ‘s middags worden ze weer weg gebracht. Bijna al deze kinderen gebruiken lijm als drug. In het <em>Hope Centre</em> wordt geprobeerd de kinderen te motiveren geen lijm meer te gebruiken.

Omdat de kinderen veel hebben meegemaakt heeft <em>I Care</em> een ‘<em>Rehabilitation</em>’ programma van 3 maanden opgezet. Hier wordt geprobeerd om ze te helpen bij het verwerken en overwinnen van hun trauma’s als: misbruik, drugsgebruik, woede, lage eigenwaarde en andere zaken.

Als de kinderen met succes de <em>Rehabilitation</em> afsluiten worden ze binnen de ‘<em>I Care Family Homes</em>’ geplaatst. De laatste 4 weken sluit ik daar af. Binnen elk huis neemt een huismoeder/-vader ongeveer 6 kinderen onder zijn of haar hoede. Ik probeer ze te ondersteunen in de opvoeding van de kinderen (tijd, structuur en discipline). Daarnaast draag ik ook bij aan het onderwijsprogramma van de kinderen.

Dit is hun site: <a rel=“external” href=“http://www.icare.co.za/”>www.icare.co.za/</a>

Zo ziet het er voor mij de komende 2 maanden dus ongeveer uit.
Maar ik heb nauwelijks een voorstelling van hoe het er werkelijk uit ziet…
En ja, in de weekenden is het mogelijk om allerlei tripjes te ondernemen.

Zaterdag 16 juni word ik in elk geval uitgezwaaid door vriend Gerard en Huub, om dan weer de 18e augustus terug te komen. In de tussentijd hoop ik jullie af en toe te informeren via deze weg. <em>En public</em> kun je hieronder reageren, en anders mail je me gewoon…

(origineel bericht op be-more.nl)