Nijlcruise of 4-daagse nijlcruise + 2 dagen Cairo

Mijn vriend en ik (27 en 28) willen voor de eerste keer naar Egypte. We twijfelen tussen de 8-daagse nijlcruise en de 4-daagse Nijlcruise + 2 dagen Cairo (met binnenlandse vlucht) via Skytours. Wil namelijk ook zo graag de piramides zien, maar die zie je niet bij de Nijlcruise.
Wie heeft er ervaring met deze combireis van Skytours?

Petra

Hoi,

Geen ervaring met skytours, maar in januari ga ik samen met mijn moeder en zussen voor de nijlcruise met cairo van niletravel. Wij hebben ook naar skytours gekeken, maar bij niletravel was meer inclusief. Als je alle excursies er van Skytours erbij optelde kwam het bedrag redelijk overeen. Op het forum van egypte.startpagina.nl waren ze meer tevreden over niletravel dan over skytours. Als je even geduld hebt dan zal ik je laten weten hoe het was.

Hoi Jeanine,

dat zou super zijn! Weet jij of jullie ook de mogelijkheid hebben tijdens jullie reis om Abu Simbel te bezoeken? Dat willen wij namelijk ook sowieso, maar volgens mij was dat niet mogelijk.
Ik neig zelf ook meer naar Niletravel, hoor. Zij hebben al meerdere vragen van ons netjes beantwoord en van Skytours lees ik veel slechte berichten.

Groetjes,

Petra

Hoi Petra,

Nee ik denk ook niet dat wij de gelegenheid hebben om naar Abu simbel te gaan. We vliegen van Cairo naar Aswan. In Aswan gaan we verschillende dingen doen en gaan dan de boot op. Maar wie weet bieden ze het toch aan ipv de excursies naar de dam, de onvoltooide obelix enz. Ik laat het je weten. we gaan van 9 t/m 16 januari.

Hoi Jeanine,

ben je al weer terug van je reis? Heb je een fijne reis gehad?

Ik ben erg benieuwd hoe het is geweest.

Mvg,

Petra

Hoi Petra,

Wij zijn weer terug (zondagnacht) en we hebben een fantastische reis gehad. Cairo is een drukke stad. Het egyptisch museum en de piramides zijn prachtig. De piramides liggen echt aan de rand van de stad. Dat had ik al wel gehoord, maar kon me daar niets bij voorstellen. De vlucht naar Aswan was erg, erg, heel erg vroeg. We werden om twee uur 's nachts opgehaald in het hotel (wake up call 1 uur) en om 5 uur ging onze vlucht.

Geen gelegenheid om naar Abusimbel te gaan, het werd ook niet aangeboden. Nile travel heeft nog een reis van een dag langer (9 dagen) die heeft standaard abu simbel in het programma. Wij zijn bij aankomst bij die groep aangesloten. Verder hebben we echt ontzettend veel gezien, Nile travel heeft veel excursies in het programma. In aswan, de dam, phileas tempel, steengroeve met de onvoltooide obelix, een felucca tocht op de nijl en een bezoek aan de botanische tuin. In de avond zijn we gaan varen. We hadden hutten achter in de boot en dan heb je dus veel herrie (neem oordopjes mee). Ze varen niet 's nacht, dus vanaf 11 uur wordt het rustiger, maar dan hoor je nog wel steeds de generator. De volgende dag naar Kom Ombo en Edfu. Daarna zijn we door gevaren naar Luxor waar we de vallei van de koningen en koninginnen hebben bezocht, Hatsjeput tempel en de kolossen van Menon, luxor tempel en karnak en nog de nodige winkeltjes. Dit allemaal op een dag wat eigenlijk te veel was. Volgens het programma was het ook de bedoeling dat we dit op twee dagen zouden doen, maar de gids vond het beter (waarschijnlijk voor zichzelf) om dit achter elkaar te doen. Achteraf hadden we het niet goed moeten vinden dat hij het programma omgooide, maar ja dat is achteraf. En zo waren we nog een dag vrij in luxor en hebben 'morgens we een uur een koetsje gehuurd (50 pond) en zijn we 's middags nog souvenirs gaan shoppen in de bazaar.

De boot was prima, het eten goed. Maar 3 dagen vonden wij ook wel genoeg op de boot. Al met al is het ons goed bevallen. De mensen waren minder opdringerig dan we vooraf hadden gedacht. Wel blijft het opletten met afrekenen. Zeg erbij welke briefjes je geeft, bij mij probeerde ze het ook een keer dat ze zeiden dat ik me vergist had en een briefje van 50 piaster (centen) had gegeven ipv 50 pond. Maar gelukkig wist ik heel zeker wat ik had overhandigd en hij was ook zo weg.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. Ik ga weer een verslag van de hele reis maken op onze website zetten, maar dat heeft nog even wat tijd nodig

groetjes,
Jeanine

Hoi Jeanine,

fijn dat je zo’n goede reis hebt gehad! Nu ik dit zo lees krijg ik er helemaal zin in.

Wij vertrekken 29 januari en hebben gewoon de 8-daagse Nijlcruise met Abu Simbel geboekt. Cairo staat ook nog op m’n lijstje, maar dat kunnen we later ook nog doen.

Misschien dat je nog een paar vraagjes voor me kunt beantwoorden?

Hoe was het weer bij jullie? Wat waren de temperaturen? Volstaat een knierok en een t-shirtje voor overdag? En moet ik voor 's-avonds echt een winterjas meenemen of is gewoon een flink dikke trui of vest ook voldoende?

En kun je op de boot ook pinnen? Of krijg je onderweg in de verschillende plaatsen de mogelijkheid te pinnen? Kan ik het beste op het vliegveld alvast een groot gedeelte aan Egyptische ponden pinnen voor de reis? En moet je op de boot in euro’s of EGP betalen? Of kan het allebei?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Petra

Hoi Petra,

Voor jullie duurt het ook niet meer zolang voor jullie gaan.

Bij ons was het overdag tussen de 22 en 27 graden, een t-shirt en knierok is prima. Voor 's morgens vroeg en 's avonds hadden we een fleece vest bij en ook dit was genoeg. Op het dek kon je 's middags in je bikini liggen. Wij hadden geen jas bij en hebben die ook niet gemist.

Op de boot kun je niet pinnen, alleen contant betalen met Egyptische ponden of Euro’s dat maakt niet uit. Wij zelf hebben op het vliegveld contant geld gewisseld. Er zijn wel pinautomaten in Aswan en luxor, maar die hebben wij niet gebruikt.

Hoi Petra,

Alvast een goede reis en heel veel plezier in Egypte, geniet ervan!!

Hoi Jeanine,

hartelijk bedankt!

Ik heb zojuist ook nog je reisverslag gelezen. Erg indrukwekkend…heb er veel zin in!

Groetjes,

Petra

Veel plezier, Nijlcruises zijn een prachtige manier om Egypte te verkennen! Ik zit er aan te denken om misschien eind dit jaar weer een nijlcruise te maken.

Hoi Petra,

Hoe is je vakantie in Egypte geweest?

groetjes,
Jeanine

Heey,
Misschien dat het antwoord te laat komt maar toch…
Ik ben zelf met niletravel geweest en bij de 8 daagse nijlcruise kun je optioneel naar abu simbel (echt de moeite waard!) bij de korte reis kan dat niet omdat je op die dag vertrekt vanaf de boot…
Bij 8 dagen ben je elke keer ongeveer een halve dag weg, wil je dat allemaal in de korte periode doen dan ben je bijna hele dagen weg…het ligt er dus aan of je beetje wil rlxen en op eigen gelegenheid nog dingen wil doen of dat je erg veel wilt zien en alles met de groep wilt bekijken (er is dan weinig tijd om zelf iets buiten het ‘programma’ te doen).
Wij zijn zelf 8 dagen op de boot geweest en hebben voor ons gevoel erg veel gezien en vooral ook leuk om zelf in contact te komen met de plaatselijke bevolking zonder ‘de hele groep’ eromheen…maar dat is mijn persoonlijke mening.
Groetjes