Met de jaarwisseling zijn we dus in NZ en nu vroeg ik mij af wat zo de gewoontes zijn van de Nieuw-Zeelanders op 31/12 en 1/1, zoals:
zijn de winkels open of algemene sluiting?
worden er dingen/feestjes/concerten/vuuwerken/weet ik veel georganiseerd op oudejaar zoals bij ons of niet?
gebeurt dit alles misschien op 1 januari?
We bevinden ons tegen dan in het noorden van het Zuidereiland en voorlopig zouden we oudejaar meemaken in Nelson. Iemand ervaring mee of er daar iets te doen is?
De winkels zijn open op oudjaarsdag maar sluiten soms eerder.
Op Nieuwjaarsdag is alles vaak dicht.
Restauranten zijn vaak dicht. Als ze open zijn dan zijn ze vaak 20% duurder dan normaal om de extra personeels kosten te dekken. Als je uit eten wil dan kun je het beste een restaurant van te voren boeken. Dit geld ook voor de kerst. De Winkels zijn ook dicht op goede vrijdag en eerste kerstdag.
worden er dingen/feestjes/concerten/vuuwerken/weet ik veel georganiseerd op oudejaar zoals bij ons of niet?
Er is geen vuurwerk in NZ in deze periode. Er zijn veel buiten feesten op het strand. Vaak veel tieners met veel drank. Dit kan desondanks toch wel erg leuk zijn. De grote steden hebben vaak feesten in de cafe’s en clubs.
In de kleine stadjes wordt Oud en Nieuw vaak helemaal niet gevierd.
Vraag aan de locals waar het leuk is.
We bevinden ons tegen dan in het noorden van het Zuidereiland en voorlopig zouden we oudejaar meemaken in Nelson. Iemand ervaring mee of er daar iets te doen is?
Nelson is een grote stad dus er is vast iets te doen. Je kunt er vast ook een leuk strand feest vinden. :vak02:
Dat er geen vuurwerk is klopt niet helemaal in Auckland is er wel vuurwerk vanaf de Skytowers die duurt zo’n 5 minuten en iedereen verzameld zich in Queenstreet de winkelstraat in Auckland. De kroegen zijn wel open en je kunt dus daarna de kroeg in gaan. Verder stelt het niet heel veel voor. Ik vond het wel gezellig maar niet bijzonder.
Als ik het ooit nog eens ga meemaken ga ik naar Sydney toe veel grootser en gezelliger.
Stel je niets voor bij oud en nieuw in Nieuw Zeeland, wij hebben in Wellington tevergeefs op vuurwerk gewacht, er was 1 pijltje, haha.
Die strandfeesten merk je ook niets van en is vooral een zuipfestijn van tieners. Maw: rijd gewoon je route waar je heenwilt en zoek niet naar een plek om Oud en Nieuw te vieren… Ik verwacht ook niets bijzonders in Nelson.
De winkels zijn 31 dec open maar sluiten 's avonds. Op 1 januari is veel dicht. Campings soms ook. Als je overigens in Nelson zit rond 31 december, dan ga je waarschijnlijk naar het abel tasman park. Boek de camping van tevoren! het is hartstikke druk daar rond die tijd!!