Nieuwegein, Vreeswijk

Ik ben eens met de bus van Utrecht naar Vianen geweest. Via een poort kwam ik terecht op een oud ovalen marktplein. Aan de andere kant van dat plein ging ik weer door een poort. Dan liep ik een eindje door totdat ik bij een voetgangerspont kwam. Ik weet niet, of er ook fietsers op mochten. Ik denk van wel. Ik dacht, ik maak even voor de aardigheid een tochtje met die pont. Aan de overkant kwam ik uit in een andere plaats. Het was Vreeswijk of Nieuwegein. Beide konden goed worden gerekend, want Nieuwegein is gevormd uit Jutphaas en Vreeswijk. Ik dacht, ik ga een eindje wandelen om daarna weer met de pont terug te gaan. Dan kon ik via de andere zijde van het plein in Vianen weer terug met de bus naar Utrecht. Het liep anders. Het kan zijn, dat ik wel weer terug ging met de boot, maar dat ik daar hoorde, dat het toch wel mooi was aan de Vreeswijkzijde. In ieder geval was ik in Vreeswijk beland. Ik liep een klein eindje door en kwam terecht in een heel mooi oud stadsgedeelte aan het water met een klassieke brug. Net was sinterklaas met zijn gevolg aangekomen. Dus het was een gezellige drukte van belang. Ik was meer onder de indruk van oud Vreeswijk dan van het ook mooie Vianen. En dat terwijl Vreeswijk nu in de plaats Nieuwegein ligt. Ik dacht eerst, dat Nieuwegein een typische forensenplaats was voor Utrechtse forensen. Maar Nieuwegein heeft meer te bieden. Ik ging niet terug naar Vianen, maar ik ging vanuit Nieuwegein oftewel oud Vreeswijk met de bus naar Utrecht.