Nieuwe ziekte in Vietnam

Hallo,

Omdat Roel een bericht heeft geplaatst op het kletsforum en denk dat niet iedereen hier alles leest, heb ik besloten het naar voren te halen.

Het gaat om deze berichten.

Wanneer je het goed leest gaat het om een aandoening die beperkt blijft tot een klein gebied.

Wanneer je ook andere kanalen leest, betreft het voornamelijk enkele minderheden, die een bepaald insecticide gebruikten in te hoge concentraties en dit in het grondwater terecht is gekomen.

Medical experts suspect the victims are suffering from poisoning from chemical herbicides, as they were affected soon after spraying the chemical in cassava fields.

Om hier uitsluitsel over te verkrijgen is de WHO ingeschakeld.
De eerste ziekteverschijnselen, en dus slachtoffers, komen al vanaf begin maart en blijven dus beperkt tot dit gebied.

Deze aandoening moet men niet verwarren met HFMD, menselijke variant van de bij koeien voorkomende mond en klauwzeer"".

Deze wordt overgebracht door speeksel en ontlastingsresten op bijv bestek, handen e.d. van geinfecteerde mensen

Daarom is het raadzaam om je handen veelvuldig te wassen en vuil bestek misschien niet te gebruiken.

Ik denk dat er geen reden voor paniek is en er daarom geen negatief advies is voor Viet Nam of een bepaald gebied.

gr.
Ton.

2 likes

Super dat je deze informatie gevonden hebt, Ton. Ik was al aan het Googlen, maar kon wei.ig vinden. Het lijkt inderdaad iets met vergiftiging te zijn, rode vlekken op handen en voeten kunnen duiden op 'n probleem met giftige stoffen in de lever. En als dat orgaan faalt…

Ik zal morgen bij mijn medische reisadvies nog even navragen of er bij hen iets bekend is.