Hoi!
Ik ga deze zomer naar Thailand, Laos en Vietnam en ik had 2 vragen. Komen ze:
Hoe zit het met malaria in Vietnam? Ik weet dat je in Laos moet oppassen, maar hoe zit het in Vietnam?
Hoe hebben jullie de aanwezigheid van malaria ervaren in Laos? Af en toe knijp ik hem een beetje aangezien ik geen zin heb halverwege mijn reis te stranden vanwege malaria besmetting.
Ik hoop dat iemand mij een beetje gerust kan stellen…
Ik kom net terug van een maand Cambodja en Vietnam en alleen rond Dalat in Vietnam moest ik Malariapillen slikken (Malarone) Ik heb echter in het hele malariagebied geen mug gezien en buiten dit gebied werden we helemaal lek gestoken, dus ja ik weet niet of het veel nut heeft om ze te slikken. Mijn vriend was ze kwijt geraakt en heeft ze dus niet geslikt en hij heeft nergens last van gehad, dus ik zou je niet al te veel ongerust maken
ondanks dat ik ook niets geslikt heb in Vietnam kan het nooit kwaad in ieder geval een noodset ofzo bij je te hebben. Zelf heb ik regelmatig gevraagd of er malaria in dat gebied was, maar dat werd altijd ontkend.
mijn huisarts vertelde ons dat in het delta gebied van vietnam malaria voor komt. verder buiten de steden van cambodja en in het middelste deel en zuiden van laos.
wij hebben geen tabletten geslikt alleen vitamine B, tegen doktersadvies was dit ons besluit, en in de tijd dat wij dit slikten werden we na een dag of 4 minder geprikt.
het is niet zo dat dit voorkomt dat je malaria krijgt.
het voorkomt dat je gebeten word waardoor de kans op malaria dus kleiner wordt.
door thiamine scheidt je lichaam een bepaalde geur af waardoor de dieren je niet/minder snel prikken.
Wij mijn man en ik hebben geen malariapillen geslikt toen we in Vietnam waren. We hadden wel een noodset Malarone bij ons. Wij hebben besloten geen malariapillen meer te slikken. Mijn man slikte Lariam en dat is hem totaal niet bevallen. Verder gewoon zorgen dat je Deet bij je hebt erg goed spul wat goed helpt. Muggen zijn vooral in de avonduren actief.
Nog niet naar Laos geweest wij gaan er wel heen maar zonder Malariapillen. Alleen de noodset Malarone. Vrienden van ons hebben ook zonder Malariapillen gereisd door Laos.
wij hebben altijd genoeg gehad aan de olie, maar omdat er in laos malaria voorkomt hebben we daar onze vit. b1 ook geslikt.
ja wij zijn in laos geweest. alleen op Don Det last gehad van muggen verder niet. dat was de enige plaats op onze hele reis door thailand, cambodja , vietnam en laos. dat onze vit.b1 alleen niet genoeg was we hebben hier ook nog muggenolie gesmeerd. in de andere plaatsen in laos was de vit. voldoende. later dacht ik dit hadden we beter de hele reis kunnen slikken ipv deet te smeren.
misschien hangt het nog af van in welke periode je gaat. rond de moesson schijnen er meer muggen te zijn.
Ik heb inderdaad ook gehoord dat rond de moesson er ook meer muggen zijn. Wij gebruiken inderdaad vitamine B1 en deet in combinatie. Nou moet ik zeggen dat wij ook vaak lange broeken draagt en soms zelfs lange mouwen. Wij zijn gewend aan de temperaturen hier.