Niet langer mogelijk te pinnen bij Seven-Eleven

Helaas is het vanaf 19 april niet langer mogelijk te pinnen bij Seven-Eleven convenience stores met Maestro/Cirrus:

http://www.sevenbank.co.jp/support/info2013040501.html

Bij postkantoren is het nog steeds mogelijk om te pinnen gedurende openingstijden.

Nou, ze weten daar ook niet wat ze willen. Zo kan het wel, en zo ineens weer niet. Lastig, want postkantoren kom je toch minder vaak tegen dan 7-Eleven’s.

Inderdaad lastig. Er staat in het Japans overigens dat het tijdelijk is. Pinautomaten van Japan Post zijn overigens ook buiten postkantoren te vinden in bijvoorbeeld sommige stations, supermarkten. Dus als je een pinautomaat ziet staan is kan het handig zijn om even te kijken of het er een van Japan Post is.

Dit is een kaart met pinautomaten in het Japans:
http://map.japanpost.jp/pc/?link_id=atmMap

Pinnen is nog moeilijker geworden in Japan: ATMs in Japan

Op dit moment worden er geen maestro pinpassen meer geaccepteerd met emv-chip, wat volgens mij door alle grote Nederlandse banken voor pinpassen wordt gebruikt.

Wij kregen inderdaad op 19/4 te maken met het probleem van contant pinnen van de Yen.
Zowel met mastercreditcard als maestrocard ; een toeristenbureau heeft voor ons postkantoren en banken in de omgeving
gebeld en kreeg als antwoord dat het niet meer mogelijk was vanaf 19/4 te pinnen met genoemde kaarten.
Zij waren zelf ook pas enige dagen hiervan op de hoogte gebracht.
Na zelf op zoek te gaan naar een bank waar het wel mogelijk was kwamen wij bij een bank waar een vriendelijke medewerker
persoonlijk met ons op zoek ging naar een mogelijkheid om ergens nog te kunnen pinnen.
Wij zaten in YOKOHAMA en na enig zoeken lukte het zowaar geld te pinnen bij een bank.
Dit heeft ons wel een aantal uren en kopzorgen bezorgd en enigszins en vakantiedag verstoord.

Mvg Hans en Ria

Bedankt voor de update. Weten jullie nog welke bank het was? Of de locatie?

Bericht op website Rabobank: Sorry, er gaat iets niet goed…

Beste Nigo,

Ik kan alleen op de opname-bon lezen dat het bedrag in KANAGAWA is opgenomen . De rest van de specificatie op bon staat in
japanse tekens . Op mijn creditcard opname-overzicht staat ook geen naam van een bank bij .Daar staat : Banks - ATM opname.

Kan ik op dit bericht een bijlage toevoegen met een kopie van de opnamebon en zo ja hoe doe ik dat.
Of kan ik dit eventueel aan je mailen.

Mvg Hans

Beste Hans,

Je kunt plaatjes toevoegen door te klikken op het figuurtje tussen de wereldbol met rode kruis (link verwijderen) en die van het filmpje (Insert Video) te klikken. Een mailtje is ook goed. Ik stuur je een priveberichtje.

**Ja, vanaf 27 april **kun je met je Nederlandse bankpasje weer contant geld pinnen bij de ATM (geldautomaten) van de Japanse postkantoren en de City Banks.
De 7-11 convenience stores beginnen ook snel weer, maar op het moment is het nog niet bekend of dat ook vanaf 27 april het geval is.

Giny, Tozai Travel
Japan expert
http://www.tozai.nl

Dank je wel, dat is zeer goed nieuws!

Dat is goed nieuws. Ik had er ook mee te maken, het os wel zo makkelijk, pinnen bij de 7-11.
Bij station Yokohama is overigens ook een groot postkantoor, ik weet niet meer aan welke uitgang.

Het is nu 25 mei en 7Eleven accepteert nog steeds geen maestro of mastercard. Op de apparaten staat een mededeling in het Engels dat het tijdelijk is, maar dat is blijkbaar een rekbaar begrip. irritant is ook dat het gebruik van mastercard in winkels, restaurants en hotels regelmatig op problemen stuit. Niet altijd, maar de kaart werkt vaker niet dan wel. Met visa geen problemen. Als de winkelier van de magneetstrip gebruik maakt (met handtekening) gaat het altijd goed, maar met de chip en pincode vaak niet.
Het lijkt erop dat mastercard in Japan zijn zaakjes niet goed op orde heeft. Op internet heeft het nederlandse ministerie van buitenlandse zaken ook een bericht geplaatst, omdat een korte tijd helemaal geen maestro transacties mogelijk waren. Nu dus weer wel bij het postkantoor en citibank.

• Updated - - -

Het is nu 25 mei en 7Eleven accepteert nog steeds geen maestro of mastercard. Op de apparaten staat een mededeling in het Engels dat het tijdelijk is, maar dat is blijkbaar een rekbaar begrip. irritant is ook dat het gebruik van mastercard in winkels, restaurants en hotels regelmatig op problemen stuit. Niet altijd, maar de kaart werkt vaker niet dan wel. Met visa geen problemen. Als de winkelier van de magneetstrip gebruik maakt (met handtekening) gaat het altijd goed, maar met de chip en pincode vaak niet.
Het lijkt erop dat mastercard in Japan zijn zaakjes niet goed op orde heeft. Op internet heeft het nederlandse ministerie van buitenlandse zaken ook een bericht geplaatst, omdat een korte tijd helemaal geen maestro transacties mogelijk waren. Nu dus weer wel bij het postkantoor en citibank.

Zit nu in Tokyo, (9 Aug). Je kan nog steeds geen geld opnemen in 7 eleven. Bij een bank op Tokyo station ook niet, waar wel maestro op stond. Postkantoren geen probleem. Bij Kawaguchiko (Mount Fuji) werd ik ook door de tourist office doorverwezen naar het postkantoor. 7 eleven (die aan de overkant zat) niet, zei ze.

Nog steeds alleen mogelijk bij citibank. Fijne stressfactor de eerste paar dagen…

JP Bank (en dus postkantoren) toch ook? Een maandje geleden in ieder geval nog wel. En die kom je toch vaker tegen dan een Citibank.

Maar het zou toch mooi zijn als het bij de 7-11 ook weer gaat werken, die zijn toch het makkelijkst te vinden.

Afgelopen juli was ik in Tokyo met een groepje NL’ers. De persoon met een ING pinpas kon toen niet pinnen bij het postkantoor. De rest wel. Die persoon heeft uiteindelijk met credit card wel kunnen pinnen.

Apart, ik heb toch ook gewoon een ING-pas. Met chip, wat de boosdoener schijnt te zijn.

Zeker apart. Dan zal het wel iets anders zijn geweest.

Ik heb wel een postkantoor geprobeerd, maar nu weet ik even niet welke. Ik zal het onthouden en het nog eens proberen bij JP bank, maar gelukkig is het bij citibank wel gelukt:)

Update van japan-guide.com: vanaf 10 januari 2014 worden er weer meer kaarten geaccepteerd bij de 7eleven.