New York

De eerste 2 en een halve dag van onze reis bezoeken we New York.

we willen zeker het empire state building bezoeken.
Ik zie op de website dat je kan boeken voor het main deck (86e verdieping) en het top deck (102e verdieping).

Is het aan te raden om tot aan het top deck te gaan? of is het main deck voldoende?

zijn er nog aanraders die we zeker moeten doen tijdens ons bezoek aan NY, want er is zodanig veel te zien, dat we maar moeilijk kunnen kiezen!

groetjes!

@sofietje
wij hebben in juli op de empire gestaan. Het is echt niet de moeite om helemaal tot de hoogste etage te gaan. Het is echt wel noodzakelijk om zo vroeg mogelijk te gaan. Tenzij je graag uren in de file staat?
Echter, wij hebben ook “Top of de rock” gedaan: boven op de Rockefeller building: minder hoog dan de Empire maar beter zicht: je staat achter glas (ip draad), er is minder volk, je kan de Empire en Central park zien. We zijn naar boven gegaan in de late namiddag en gebleven tot na zonsondergang. Meer dan 2 uren. Je kan tussendoor wat zitten want er zijn zitplaatsen beschikbaar (op de Empire niet: men wil niet dat iemand lang blijft)
Besluit: wWij (gezin van 2ouders + 15 en 19 jarige) vonden Top of de rock aangenamer dan de Empire.
Een andere aanrader is een fiets huren (wel duur) en naar central park en omgeving (Enkel haalbaar in het weekend)
Niet te missen: vrijheidsbeeld en Ellis eiland

Veel reisplezier,
Dirk

1 like

Helemaal eens met TOTR. Eigenlijk vonden we ESB behoorlijk tegenvallen en afschuwelijk druk. Als je ze allebei wil zien. TOTR overdag en ESB 's avonds.

1 like

Ik ben diverse keren op het ESB geweest en afgelopen februari op TOTR. Deze laatste heeft nu mijn voorkeur. Véél mooier!!! En met uitzicht op het ESB.

Je moet een beetje geluk hebben qua drukte, dat klopt. Zoals hier al eerder aangehaald, bezoek je ESB beter 's avonds. Het zicht op New York tijdens de zonsondergang en als het donker is, is fe-no-me-naal. Echter, overdag kan je bij helder weer tot 80 km ver kijken. Choices choices :slight_smile:
Sowieso pik je er beter het 102de uit. Daar is ook een giftshop waar je bv al ansichtkaartjes kan kopen :wink:

O ja, niet te missen:

Chinatown (ijsje eten in Chinese Ice Cream Factory)
Christopher Street (gay community)
Iets drinken op het terras van The Peninsula
FAO Schwartz met de megapiano
Central Park uiteraard
Brooklyn Bridge en Brooklyn Heights (voor het uitzicht) + The River café
Bronx Zoo is gratis op woensdag (al moet je voor vanalles en nog wat bijbetalen)
Circle Line tour
Hop on Hop off bus
Harlem choir
Grand Central Station (iets drinken in de Oyster Bar)
New York library (een van de kopieën van Guthenbergs Bijbel ligt er)

Musea in overvloed, ik weet niet of je daar tijd voor wil vrijmaken? Guggenheim is op een paar uur doorgelopen.

Een collega van mij is net terug uit NYC, en ze heeft gepast voor Ground Zero: zeer rigoureuze controle, en zéééér lang aanschuiven.

Er is eigenlijk zoveel te doen en je hebt al zo weinig tijd. Hou wel rekening met jetlag als je daar gevoelig aan bent.

Fastfood joints: ik vind Wendy’s de beste.

1 like

We proberen er zeker een aantal dingen van te doen.
Het is trouwens overal de bedoeling om er gewoon eens langs te lopen.
Ground Zero bijvoorbeeld willen we eens gezien hebben, maar het is niet echt de bedoeling om het echt te bezoeken. Daar hebben we zeker de tijd niet voor.

Bedankt voor de tips allemaal!

Wat we ooit eens gedaan hebben voor een volle dag was:
Van WTC Path train naar Jersey City. (1 halte) Wandelen langs de promenade in Jersey City (overal prachtige uitzichten op de skyline van Manhattan) Wandeling (ca 30 minuten met een klein pointje onderweg) naar Liberty SP. Van daar de ferry genomen naar Ellis Island (ca 5 kwartier daar) vervolgens naar SOL. Weer terug naar Liberty SP en weer naar Jersey City gelopen. Van daar NYWaterway genomen naar pier 7. Wall street bezocht en Brooklyn Bridge. Je kan ook de gratis Staten Island ferry nemen om SOL te zien of van Manhattan naar Ellis Island en SOL gaan. Via Liberty park neemt langer maar het was alles bij elkaar wel een geweldige dag.
Yeehaw