New York skyline zien, vanuit welk gebouw?

Aanstaande september verblijven we in New York als onderdeel van onze roadtrip.
Natuurlijk mag een bezoek aan een hoog gebouw niet ontbreken om het prachtige uitzicht op New York vast te leggen.
Maar, vanaf welk gebouw is het het mooist/best/leukst of wat dan ook? Of maakt het juist niet uit?

De mogelijkheden die ik ben tegengekomen:

• The Rockefeller center (Top of the Rock) max 70e etage a $30,-
  • The Empire State Building 102e etage a $52,-
  • One world trade center 102e etage (opent de deuren 29 mei a.s.) a $32 (en duurder)

Ik hoor graag jullie ervaringen en/of aanvullingen :slight_smile:

Het is alweer even geleden dat ik in New York ben geweest (het wordt weer eens tijd…), van die drie ben ik alleen op het ESB geweest (86e etage), wat langer geleden daarnaast nog wel op het oude WTC. Top of the Rock opende helaas net na mijn laatste bezoek.

Toch verwacht ik dat Top of the Rock de mooiste plek zou zijn: hartje Midtown, dus met rondom genoeg te zien. Voordeel van TotR is dan uiteraard dat je het ESB kan zien, en tevens heb je een mooi zicht op Central Park. Het ESB staat net ten zuiden van Midtown, waardoor je meer een totaalbeeld van de massa wolkenkrabbers daar ziet, en naar de andere kant heb je een vrij zicht op Lower Manhattan. Ik ben dus niet op die 102e etage geweest, maar ik waag te betwijfelen of dat echt een meerwaarde heeft t.o.v. het buiten-platform op de 86e etage.

Het nieuwe WTC is uiteraard nog even afwachten, wat bij het oude WTC vooral indruk maakte was dat je echt bovenop het gebouw stond, met alleen een laag hek (maar uiteraard wel degelijk voorzieningen om gekke ideeën te voorkomen), mede door de hoogte voelde het echt als “top of the world”. Zover ik weet heeft het nieuwe WTC alleen uitzichtplatform binnen, wat toch een heel andere ervaring geeft. Ook qua uitzicht vond ik destijds Lower Manhattan minder interessant dan midtown, al is er ook zeker genoeg te zien.

Wel een tip: probeer je bezoek tegen de schemering aan te plannen, het is een prachtig gezicht als het donkerder wordt en de stad stukje bij beetje oplicht.

En nog een alternatieve manier om New York te aanschouwen: vanaf het water. Dat kan gratis met de Staten Island Ferry, maar aangezien dit primair gewoon een veerboot is moet je uiteraard geen toeristische route verwachten. Toch krijg je zo voor niks een mooi zicht op o.a. Lower Manhattan en het Vrijheidsbeeld. Wat ik daarnaast ook gedaan heb is een rondvaart geheel rond Manhattan. Dat kost $41 p.p., maar dan ben je ook 2,5 uur onderweg, en krijg je naast een beeld van Manhattan van alle kanten en de omringende wijken ook een geweldig beeld van alle bruggen en bijvoorbeeld Yankee Stadium.

1 like

Wauw WizardOfOss, wat een uitgebreid antwoord! :slight_smile: Heel erg bedankt!
Zo ver ik kan zien is het uitkijkpunt in het nieuwe WTC inderdaad binnen, wat erg jammer zou zijn, maar ik zal de opening op 29mei nog wel even proberen terug te kijken online als het zover is.
Onze eerste keuze is eigenlijk ook het rockefeller center, omdat je dan ook inderdaad het ESB ziet, en de toegangsprijs lager is.
We gaan er nog eventjes over vergaderen :wink: Maar heel erg bedankt voor je uitgebreide en onderbouwde antwoord!

Ik ben zowel op de ESB als op de Top of the Rock geweest en ik prefereer de Top of the Rock. Je hebt vanaf daar een mooier uitzicht vind ik persoonlijk en je ziet ook het ESB. Aan de toeganskaartjes zit wel een bepaalde tijd vast dat je naar boven kan. Ik geloof dat wij de kaartjes op het eind van de middag hebben gehaald en rond 19:00 naar boven konden. Daar moet je dus wel even naar kijken. Wat ik ook echt een aanrader vind maar wat wel een stuk duurder is is een helikopervlucht. Je ziet de stad in zijn totaliteit en de piloot vertelt ook wat funfact terwijl je boven NYC vliegt. Iets anders wat ook leuk is om te doen is de Highline. Een oude spoorweglijn die een 9 meter boven de grond loopt en 2,2 km lang is en wat ze veranderd hebben in een soort van parkachtige boardwalk. Vanaf daar heb je een mooi uitzicht over de Hudson en het meatpacking district.

1 like

Bedankt voor je tips! Dan is de keuze denk ik wel bevestigd bij deze :wink: Ik heb de opening van het One World Trade Center gezien. Het is wel erg hoog en je kunt mooi de stad overzien, maar je staat helaas wel binnen. Wat jammer is met foto’s maken o.a.
En daarbij, je kunt dus van het RFC mooi de andere (nog bekendere) gebouwen zien natuurlijk!