Hallo allemaal,
Ter informatie.
Als reactie op mijn mailtje aan het Ministerie van buitenlandse zaken kreeg ik zojuist onderstaand schrijven.
Groetjes
Pit:dag:
Graag verwijs ik naar uw emailbericht dd 14 februari jongstleden. Met referte aan uw onderstaande vraag verwijs ik u door naar het reisadvies Egypte
(http://www.minbuza.nl/nl/Reizen_en_Landen/Reisadviezen/Reisadviezen_alfabetisch/E/Egypte) op www.minbuza.nl.
Met het uitbrengen van reisadviezen wil het ministerie van Buitenlandse Zaken de reiziger informeren over de veiligheidsrisico’s in een land en zodoende de reiziger helpen bij het maken van een goede afweging met betrekking tot het wel of niet laten doorgaan van een voorgenomen reis, waarbij de reiziger altijd zelf de verantwoordelijkheid draagt voor de beslissing de reis wel of niet uit te voeren.
Alvorens tot publicatie van een reisadvies wordt overgegaan, worden diverse bronnen geraadpleegd, zoals de Nederlandse vertegenwoordiging in het desbetreffende land, de overige EU-partners in het desbetreffende land en andere deskundigen. De verificatie van nieuwsberichten en de analyse van de veiligheidssituatie vergen soms veel tijd, maar bij het uitbrengen van reisadviezen staan zorgvuldigheid, duidelijkheid en actualiteiten voorop.
De reisadviezen geven een feitelijke weergave van de (veiligheids)situatie en zijn geldig op moment van raadplegen. Zodra er een wijziging is in de veiligheidssituatie zal dit zo spoedig mogelijk in het reisadvies worden verwerkt.
De classificatie van een reisadvies kan variëren van “1. Geen bijzondere veiligheidsrisico’s” tot “6. Alle reizen worden ontraden”. Meer uitleg over de classificaties is op onze website te vinden ( http://www.minbuza.nl/nl/Reizen_en_Landen/Reisadviezen/Classificatie_van_de_reisadviezen).
Een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken bestaat niet ondanks dat die term door velen wel wordt gebruikt. Daarnaast hebben de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken geen enkel juridisch dwingend karakter.
Sommige reisbureaus en touroperators delen klanten mee dat zij alleen tot annulering van een reeds geboekte reis zullen overgaan als het ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies uitbrengt. Dit geeft de indruk dat het ministerie van Buitenlandse Zaken hierbij een doorslaggevende rol heeft. In de discussie over het wel of niet overgaan tot annuleren van een reis is het ministerie van Buitenlandse Zaken echter geen partij*, dit is een zaak tussen de reiziger/consument en de desbetreffende aanbieder* van de reis. Voor meer algemene informatie over reizen en/of praktisch advies over uw rechten als consument verwijs ik u naar www.consuwijzer.nl.
De uiteindelijke beslissing en verantwoordelijkheid om al dan niet naar/door een bepaald land of naar/door een bepaalde regio te reizen is een strikt individuele keuze; de Nederlandse ambassade of het Ministerie van Buitenlandse Zaken kan voor dergelijke keuzes geen verantwoordelijkheid dragen.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Marlies Nagel
Policy Officer
Economic and Trade Affairs
Economic and Development Cooperation Department
Embassy of the Kingdom of the Netherlands
18 Hassan Sabri, Zamalek, Cairo
Egypt
Tel: 0020-2-27395500
Fax: 0020-2-27358736
Website: www.hollandembassy.org.eg