Je hebt zo je eigen gewoontes en mensen in Afrika hebben ook hun eigen gewoontes. Is er een gewoonte uit Afrika dat je zo aantrekt dat je mee genomen hebt in je eigen gewoontes?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Je hebt zo je eigen gewoontes en mensen in Afrika hebben ook hun eigen gewoontes. Is er een gewoonte uit Afrika dat je zo aantrekt dat je mee genomen hebt in je eigen gewoontes?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Niet echt een gewoonte maar ik heb wel het spel Bao meegenomen uit Malawi. Een bord met kuiltjes waarin je speelt met zaden of pitten.
Dit wordt door heel Afrika gespeeld in vele varianten met diverse regels en vormen, en onder andere namen, zoals mancala. Maar ik geloof dat de officiële internationale toernooien worden gespeeld volgens de regels van ‘Malawi bao’.
In ieder geval een erg leuk spel dat iets weg heeft van schaken, maar toch ook heel anders.
En in Afrika kun je vaak vanuit de bus een gekookt ei en wat zout kopen tijdens een tussenstop; sindsdien neem ik ook wel eens gekookte eieren en zout mee op fietstochten of naar een picknick.
In het land waar ik was vulden de mensen vaak een teiltje met water en wasten(?) zich daarmee i.p.v. een uitgebreide douche te nemen. Nu kwam er ook niet veel water uit de douchekoppen gestroomt en was het sneller om met de kraan (buiten) een teiltje te vullen, maar het scheelt ook een berg water. In Nederland stap ik nu ook niet meer elke dag onder de douche, maar pak wat water en een washandje, omdat dit veel minder water kost.
Ook heb ik geleerd mijzelf minder druk te maken om plannen die mislukken. Het is beter om rustig te blijven en een nieuw plan te bedenken, dan je op te winden, chagrijnig rond te lopen en geen steek verder te komen. Sommige spreekwoordelijke kwartjes vielen pas toen ik weer in Nederland was, maar als echte streskip heb ik veel geleerd en wat gehad aan mijn verblijf bij de lokale bevolking.
Na mijn Afrikareizen betrap ik mezelf op het gebruik van ’ Inshallah’ in situaties waarin verwachtingen uitgesproken worden. Ik denk er niet eens bij na!
Ja ik eet graag Ghanees eten. en ik ben rustiger geworden niet zo gehaast/ gestrest zijn.