Nederlandse oplichter actief in Mendoza

Al verschillende mensen hebben kennis gemaakt met een ´beroofde´ Nederlandse toerist in Mendoza. Hieronder quote ik het bericht zoals je het vindt op argentinie.reisforum.nl (http://argentinie.reisforum.nl/topic/12165/1/nederlandse-oplichter(s)-in-mendoza.html)

Beste reizigers,

In Mendoza zijn wij een verwarde en aangeslagen (zo leek het althans) Nederlandse man tegengekomen nabij Plaza Independencia. In eerste instantie vraagt hij waar het plein is en of je wellicht een hostel weet. Al snel komt hij met het volgende verhaal; hij was eerder die dag onder bedreiging van een mes van al zijn bezittingen beroofd op het busstation van Mendoza.Tijdens de aangifte bij de politie konden ze de Nederlandse Ambassade niet bereiken en konden zij zijn identiteit niet vaststellen (zijn paspoort is ook gestolen). Bovendien moet hij binnen een aantal dagen een vlucht naar Santiago, Chili halen. Hij vraagt niet om geld, maar zijn verhaal is zo overtuigend dat je eigenlijk automatisch geld aan hem geeft, zodat hij i.i.g. een dak boven zijn hoofd kan betalen en iets kan eten.

We hebben inmiddels mogen begrijpen dat hij dit toneelstukje herhaaldelijk opvoert, want diverse kennissen van ons die toevallig ook een reis in Argentinë maken (tussen onze reis en die van hen zit 2 weken)zijn hem ook tegen gekomen. Hij noemt zich Jeroen uit Turnhout of Freek uit Dordrecht of wellicht een combinatie daarvan. Nogmaals, hij vraagt niet om geld, maar je mag zijn verhaal toch sterk in twijfel trekken. Indien je kritisch doorvraagt, zal hij al snel afhaken.

Ons advies is daarom hem geen geld te geven, maar als je zijn toneelkwaliteiten wel kan waarderen, is hij een aantal pesos zeker waard…

Dit soort dingen heb ik ook vaak meegemaakt. Op het vliegveld in Madrid bv, liep er een man rond, netjes in pak maar toch er een beetje verstrooid uitziet, die beweert dat hij berooft is en al zijn spullen kwijt is. Geld, creditcard, noem t maar op. Ik had hem bijna geld gegeven, maar toch vertrouwde ik hem niet.
Een paar weken later was ik weer op het vliegveld in Madrid en kwam ik hem weer tegen. Hij benaderde me en kwam weer precies met hetzelfde verhaal. Ik begon boos tegen hem te schreeuwen: probeer je alweer geld te stelen, ik heb je een paar weken nog gezien mannetje! Wegwezen! Hij probeerde nog vol te houden dat ik me vergiste, maar ik dreigde om de beveiliging erbij te halen en weg was ie. Zonder twijfel dat hij veel succes heeft gehad met die act van hem, kijk aub uit mensen! Dit soort oplichters kom je overal tegen.

Helaas wij ontmoeten in BA Sander, charmant, aardig en een vlotte babbel. Kost je 300 dollar en een illusie armer. Gelukkig zijn de meeste mensen beter, dus ga niet wantrouwen. Vroeg of laat komen ze een gelijke tegen. Onze tip, maak een foto en meld het bij de NL Ambassade. Lokale politie doet meestal toch niks, maar als het bekend is bij de ambassade, kunnen deze mensen volgende potentiele slachtoffers waarschuwen.

Vandaag ontmoette ik in Mendoza een Nederlandse jongeman. Hij noemde zich Jeroen en zei dat hij uit Doetichem kwam.
Hij vroeg naar een straat en omdat ik mijn Lonely Planet meehad kon ik hem die wijzen. Hij zag er behoorlijk verdwaasd uit en zei dat hij een hele slechte dag had en het liefst vandaag nog terug naar Nederland wilde.
Toen ik vroeg waarom hij zich zo slecht voelde, vertelde hij dat hij op het busstation overvallen was en alles kwijt was. Hij kon de Nederlandse ambassade niet bereiken, dus moest hij met dringende spoed naar Buenos Aires. Hij leek echt helemaal van de kaart, zeer nerveus, alsof hij in shock was.
Ik heb m 100 pesos gegeven voor de bus naar Buenos Aires, en ook mijn e-mailadres zodat hij contact met me op kon nemen als hij weer een beetje op orde was.
In het hostel waar ik verblijf vertelde ik het verhaal aan een paar andere nederlanders en belgen. Zij hadden hem ook ontmoet, een paar dagen geleden. Ook tegen hun had hij hetzelfde verhaal opgehangen. Zij hadden hem ook geld gegeven!!
Hij is echt een vette oplichter dus!!!

Signaal:
-Man van rond de dertig
-Blond haar, halflang
-Beetje pafferig. Heeft wat weg van een koorbal
-Noemt zich Jeroen, maar is een valse naam denk ik
-Hij doet ontzettend zenuwachtig en zegt dat hij zo snel mogelijk naar het busstation moet
-Hij droeg een spijkerbroek en een wit met blauw voetbal t-shirt

Ik hoop dat heel veel nederlandse reizigers die naar mendoza gaan dit lezen. Als iemand hem ziet, doe hem de groeten van Miriam :slight_smile:

haha.
Hij moet bij het toneel!

Zoals je ook in het topic op argentinie.reisforum.nl kan lezen ben je zeer zeker niet de enige die in de acteerprestaties van dit heerschap is getuind. Maar aangezien er hier ook al een topic over was heb ik ze even gemerged, Me Mir.

Dit klopt hoor! Ik ben die lullo zelf niet tegengekomen :-). Maar toen ik in Mendoza was is een 2-tal NL dames ook op deze manier opgelicht…
Signalement heb ik dus niet, en misschien zijn het er wel meerdere :-). Lijkt me leuk als hij het een keer bij een grote Nederlandse kerel probeert, en een paar flinke stoten voor z’n knar krijgt, hehe.

Het staat zelfs op het reisadvies van Minbuza…

Hahahah zo kun je óók je reis bekostigen en eindeloos verlengen!

Nou…die 2 NL dames voelden zich behoorlijke genaaid hoor! En ik kan me nog voorstellen dat je erin trapt ook…meestal vertrouw je landgenoten toch wel als je die tegenkomt in het buitenland! Ik vind het heel zielig hoor, zo’n serieoplichter die landgenoten stuk voor stuk voor een Eurootje of 50 ofzo probeert op te lichten…

Wauw hij is zelfs een beroemdheid!

Ja ach ik had ook zo’n gast die aanbelde in Amsterdam, ik vanuit mijn raam vragen wat 'ie wilde, hij had een heel verhaal over dat 'ie de buurman van twee huizen verder was en zichzelf had buitengesloten, maar met spoed naar zijn werk moest en alleen even een paar euro nodig had voor een strippenkaart. Ik geloofde het niet helemaal maar heb hem een paar euro gegeven (al was het maar voor het sterke verhaal).
Paar maanden later stond diezelfde gast weer aan te bellen met precies hetzelfde verhaal. Dus ik zei: hee joh die heb je vorig jaar al op mij uitgeprobeerd, je moet even wat nieuws bedenken! :slight_smile:
Toen zei hij, “ooooh ja je hebt gelijk, nou eigenlijk zit het zo, ik ben dakloos en ik heb geld nodig blablabla”, maar toen ging zijn mobieltje. :slight_smile: Dus ik zei, als je geld voor een mobieltje hebt, heb je vast ook wel genoeg om te eten, doeiiiiii!

Ja oplichting is oplichting maar om dit verhaal moet ik eigenlijk vooral lachen. Hij vraagt niet om geld en gebruikt geen dreiging, verdovende middelen in andermans drankje of geweld. Kennelijk kan hij erg goed acteren en blijkbaar is hij ook goed in het spotten van Nederlanders, dat laatste is in het buitenland ook een van mijn favoriete bezigheden. (Leuk ze laten schrikken door gewoon Nederlands tegen ze te beginnen te praten.)

Nou ja er wordt blijkbaar ook overal gewaarschuwd voor dit figuur dus de mensen die zich niet goed voorbereiden en dat soort dingen niet lezen, én in zijn sterke verhaal trappen, tja… jammer maar zo is de wereld.

Wie zegt er dat hij nooit om geld vraagt? Ok, één iemand in dit forum zegt van niet, maar dat kan die ene keer voor hem natuurlijk gevoelsmatig de juiste tactiek geweest zijn :-). Ondanks het feit dat ik alleen een verhaal over deze eikel gehoord heb (voor de duidelijkheid: dat was idd in Mendoza!) kan ik er niet om lachen hoor. Nu moet je dus in het buitenland ook al op je hoede zijn voor handgenoten!?

Dit staat dus in het reisadvies van Minbuza:

U wordt geadviseerd op uw hoede te zijn voor oplichters. Het komt steeds vaker voor dat toeristen, vooral in Mendoza, worden benaderd door een persoon die zich voordoet als een landgenoot in nood. Hij vraagt om geld met de mededeling dat u dit in Nederland terug zult krijgen, wat vervolgens niet gebeurt.

Nu we het toch over dieven/oplichters hebben. Iemand heeft het hier over een net geklede oplichter (in Madrid). Da’s niet alleen in Madrid zo. In Bogota schijn je ook juist op je hoede te moeten zijn voor mannetjes in net pak…dat zijn vaak ladrones!

Zie album voor de foto van Kevin van Tilburg, de besproken gast in Mendoza

Album…ik zie geen link? En waarom neem jij de naam van deze vermeende oplichter aan???

Deze oplichter loopt nu rond in Buenos Aires. Hij noemt zich Jeroen, en komt erg geloofwaardig over. Zou na lange busreis uit Chili in Retiro wat gedronken hebben en daarna beroofd. Lijkt niet heel onwaarschijnlijk, gewoon dom en sneu. Ca 1.90m, blond vlassig haar, baardje, vatsig, stinkt naar alcohol. Zogenaamd militaire dienst in Schaarsbergen gedaan (geboren in '71), woonachtig nabij Turnhout.
Ongelooflijk dat we erin zijn getrapt: hij wilde niet een kopje koffie drinken/broodje eten, was niet te overtuigen dat er écht wel een noodnummer voor ambassade is op zondag, we hoefden niet mee naar een hostel. Geen foto gemaakt uiteraard, niet doorgevraagd naar zijn familie/werk/woonplaats…Zo’n 15 euro armer hebben wij een vakantieverhaal erbij, ongelooflijk dat deze kerel het blijkbaar al bijna 10 jaar volhoudt.

Ik hoorde het laatst van een vriend van me op Facebook inderdaad. Dus, nu opletten in Buenos Aires. Blijft een goed acteur overigens :slight_smile:

Hi pablo!

Kun je iets meer vertellen over die ladrones? En hoe weet je dit?! Weleens meegemaakt? Groetjes