Ik wil in oktober samen met mijn vriend mijn padi gaan halen. Heeft iemand ervaring met een Nederlandse duikschool in het zuiden van Thailand, bij voorkeur Koh Samui? Wat zijn de kosten van de curcus, hoe groot zijn groepen, wat is de duur van de curcus etc…
Geen ervaring met een Nederlandse duikschool op Samui, maar ik heb zelf een duikschool op Phuket (Nederlands vanzelfsprekend).
In zijn algemeenheid is het duiken in de Andaman Zee een stuk mooier dan in de Golf van Thailand, dus het is zeker de moeite waard om deze kant op te komen. Voor de beginners cursus is het duiken ook in de Golf van Thailand echter de moeite waard. Samui heeft het nadeel, dat de meeste duikplekken redelijk ver varen zijn, vlak bij Koh Tao. En de duikplekken bij Samui zelf zijn weer een klasse minder. Ik zou dus als het om duiken gaat eerder naar Koh Tao dan naar Samui gaan. Als je een cursus doet, verzeker je ervan dat de groepen niet te groot zijn (max. 4 studenten), dat de uitrusting goed is, en als het kan, maar vooraf kennis met de instructeur. Als je je niet op je gemak volet bij duikcentrum of instructeur, zoek dan een ander. Verzeker je er ook van, dat het boek en de certificering zijn inbegrepen in de cursusprijs. Tegenwoordig is het verplicht dat je je eigen boek krijgt, een leenboek is niet meer toegestaan.
Ik haalde deze zomer mijn Advanced (8500 bath incl. boek) en was de enige student tijdens mijn cursus bij de Taatohdivers op Koh Tao.
Mijn vrouw haalde haar Open Water (9800 bath incl. boek) en zij waren met 3.
Je vindt ze op Taatoh Lagoon. Ze gaven zelf toe dat de Andamanse zee (nog) mooier was.