Nederlandse duikinformatie Koh Tao

Hallo allemaal,

Ik ben Marc, en ik beheer een website van Nederlandse Duikinstructeurs op Koh Tao (www.duikeninthailand.com) Ik zag hier wat vragen, en aangezien ik op het moment op mijn balkon in Koh Tao zit, kan ik misschien een en ander wat duidelijker maken.

Allereerst: als je alleen maar eens een duik zonder les wilt proberen kan dat ook in een middagje. Je hoeft geen hele padi open water cursus te doen, zoals veel mensen denken. En dan is er ook nog de PADI Scuba Diver, die duurt maar anderhalve dag, compleet met twee duiken, en daarmee mag je wereldwijd duiken tot 12 meter met een duikprofessional. Keuze genoeg. Alles staat uitgelegd op onze website.

Welke duikschool? Er zijn er zo’n veertig, en ze werken allemaal volgens PADI normen, alles is dus veilig. Kies of je aan het drukke sairee strand wilt zitten, het rustigere chalok ban kao, of een van de afgelegen baaien. Besef dat vervoer op Koh Tao moeizaam is: slechte wegen en steile heuvels. Een kleine duikschool of een kleine groep is niet noodzakelijkerwijs beter dan een grote: het gaat om de instructeur. Grote duikscholen werken vaak met kleine groepen (rond de vier, een ideale groepsgrootte), hebben een zwembad om alles in te oefenen, en kunnen alle talen verzorgen. Kleinere lijken misschien wat gezelliger, maar hebben dat alles vaak niet. Besef dat je accommodatie en je groep en je instructeur het belangrijkste zijn.

De kosten: de duikscholen houden in principe een prijs aan van 9000 baht, en je moet van padi het boek kopen (800 baht, maar wordt duurder). Daarbij krijg je vier overnachtingen, voor 200 baht per nacht twee persoons. Soms, in laag seizoen, geven sommige duikscholen gratis overnachtigen, of een beetje korting (maar echt geen cursus voor 4000 baht met accomodatie, zoals iemand onlangs beweerde). Soms is ter plaatse boeken goedkoper. Soms is Kao San Road goedkoper, het is een gokje. Maar overweeg wat het je waard is: wil je al je keuzevrijheid uit handen geven en op een slechte kamer zitten bij een duikschool die je niet bevalt voor 1000 baht korting op vier dagen accomodatie en cursus? Wij maken geen deals, en vragen gewoon de afgesproken prijs, zo kunnen we met elke duikschook zaken doen die we willen. Er is altijd een reden waarom een duikschool korting geeft!

Dus: als je van plan bent om te gaan duiken op Koh Tao, kijk dan eens op de website van de Nederlandse Duikinstructeurs groep, een algemene site van Nederlandse duikinstructeurs op Koh Tao bij verschillende duikscholen.
www. duikeninthailand.com

Marc,

goede uitleg!
Afgelopen zomer was ik ook op Koh Tao (mijn favoriete eiland), en toen was ik de lucky bastard want ik had het geluk om the big fucking whaleshark te mogen zien :). Fantastisch!

Sjaak

http://www.wereldrondreis.eu