Nederlandse ambassadeur stopt ermee

Klachten over misstanden bij de Nederlandse ambassade in Thailand zijn níet de reden dat ambassadeur Tjaco van den Hout daar vertrekt. Volgens [FONT=ChaparralPro-Regular][SIZE=2]correspondent Michel Maas [/SIZE][/FONT]van de Wereldomroep zijn de klachten die een oud-medewerker had ingediend, uitgebreid onderzocht door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarbij zijn geen misstanden naar boven gekomen. De klachten gingen over geldverspilling, paspoortfraude en viendschappelijke omgang met criminelen. De oud-medeweker van de ambassade heeft zich mogelijk uit rancune opgeworpen als klokkenluider: zijn contract werd niet verlengd omdat hij niet voldeed. Van den Hout zegt zelf zijn werk op te geven omdat zijn vrouw een baan in het buitenland heeft gekregen. Hij vertrekt pas in de loop van volgend jaar.

bron wereld omroep

Tjaco van den Hout blundert

door Johan van den Dongen
BANGKOK/DEN HAAG - De ambassadeur in Bangkok, Tjaco van den Hout, en het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn elkaar in de haren gevlogen.
Van den Hout beweert dat zijn aankomende, voortijdige vertrek niets te maken heeft met de resultaten van het interne onderzoek naar zijn ambassade dat onlangs heeft plaatsgevonden. Het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt echter van wel.
Zoals De Telegraaf donderdag onthulde, mag Van den Hout van Buitenlandse Zaken zijn resterende ambtstermijn van twee jaar niet afmaken en moet hij binnen enkele maanden weg zijn uit de ambassade in Thailand. Het ministerie oordeelt in het rapport, dat in bezit is van De Telegraaf, dat er op het gebied van integriteit veel mis is op de ambassade. Ook wordt gerept van geknoei met paspoorten en het doorspelen van gevoelige informatie aan criminelen.
Op een weblog schrijft Van den Hout: ,Ik vertrek natuurlijk niet van de post, maar had wel een verzoek uitstaan om eerder (medio volgend jaar) mijn functie te mogen neerleggen, om persoonlijke redenen. Deze timing maakt het voor mij mogelijk mij te voegen bij mijn vrouw die dan met dochter terugkeert naar haar eigen land (Letland) om haar diplomatieke carrière weer op te pakken. De Telegraaf kreeg daar lucht van en heeft de hoogst ongelukkige koppeling gemaakt waarmee de krant misschien probeert nog iets van zijn verhaal overeind te houden. Wat natuurlijk niet lukt.”
Dat Van den Houts beweringen over De Telegraaf kolder zijn, blijkt bovenal uit de reactie van het ministerie van Buitenlandse Zaken. ,Bij ons was eerder niet bekend dat de heer Van den Hout voornemens was om zijn ambtstermijn vroeger te beëindigen”, reageert een woordvoerder, die beklemtoont dat de ambassadeur het verzoek om eerder te mogen vertrekken ‘pas zeer recent’ heeft gedaan.