Nederlanders is East London

Hallo allemaal,

ben sinds kort definitief verhuisd naar Stratford in oost London. Mijn vraag is of er nederlanders in deze omgeving zijn waarmee ik ervaringen kan uitwisselen of vragen aan kan stellen en vice versa. Ik moet zeggen dat een aantal dingen heel erg tegen vallen. Zoals het water,stroom en gas systeem. Sta je lekker te douchen is er geen warm water meer want je moet je kaart gaan opwaarderen of het stroom valt uit heel irritant systeem. Zijn er Nederlanders die hiermee ervaring hebben? Ik bedoel kan je er niet een maandelijkse rekening van maken? Alle beetjes helpen!

Alvast bedankt!

Groetjes mimmy!!

Hai Mimmy,

Woon hier nu bijna een jaar en heb inderdaad ook zo’n systeem.
het ligt er in z’n geheel aan wat voor accomodatie je hebt,
woon je in een council huis, private rent of een koophuis?
heb het even nagevraagd bij mijn wederhelft, technisch gezien is het zeker mogelijk om het om te zetten naar een “gewone” maandelijkse rekening die je in NL ook had.
Mocht je een councilflat hebben, of private rent moet je het via je council of huisbaas proberen te regelen, maar ben je wel afhankelijk van hun goede wil. (sommige zullen er misschien niet aanwillen, zeker in de private rent, als ze slechte ervaringen hadden)
Wij kregen hier bijvoorbeeld de waterrekening van onze voorganger, die nooit betaald had. (snel opgelost trouwens hoor, gelukkig maar)
Mocht je je huisje gekocht hebben kun je contact opnemen met gas/elektra bedrijven en aanvragen om dit te laten veranderen.
Dit gaat echter wel geld kosten, aansluiting moet geloof ik veranderd worden.
Hoe dan ook, wij hebben gas/ elektra op kaart (en zo’n sleuteltje) en water betalen wij maandelijks een standaard bedrag voor. Ik woon echter niet in Londen maar in Hampshire.
Het is bij ons trouwens 1 keertje voorgekomen dat we vergeten waren extra geld op de kaart te zetten, maar dan kun je je meter instellen op “noodvoorraad” (meestal iets van 5 pond) te werken tot je hem weer kan opladen.
Hopelijk heeft dit je een klein beetje geholpen.
Succes, mocht je nog wat specifikers willen weten hoor ik het graag.

Groetjes,

Denise Melanie

Hallo Denise,

hartstikke bedankt voor je reactie! Ik ga het gelijk met m’n echtgenoot bespreken want in de winter lijkt het me een ramp als de stroom op eens uitvalt!!!:tear: Nog een vraagje…zijn er winkels waar je nederlandse produkten kan krijgen zoals bruine bonen, kaas, spitskool (ik vind de kaas die ik hier in de winkels koop niet lekker!!) Gisteren voor het eerst spitskool gemaakt vond het best wel bitter! Ach ik moet ook gewoon nog even wennen denk ik :smirk: ben er pas een paar weken!

Alvast bedankt!!

Groetjes!!

Hallo,

Blij dat ik je er enigszins mee geholpen heb.
Wat Nederlandse producten betreft, ik ben in de meeste grote supermarkten wel iets tegengekomen, maar nog niet bijzonder veel.
Ben er tot zover achter dat Sainsbury’s nederlandse snijkoek meestal wel in het assortiment heeft, ASDA heeft beschuiten, Waitrose heeft meestal wat nederlandse kaas (meestal goudse kaas in blokken en Tesco heeft geloof ik ook iets in plakjes) en Aldi heeft meestal ook wel wat oude bekenden in de schappen.
Wat betreft hagelslag (die mis ik echt, en ben er ondertussen doorheen, haha) Tesco verkoopt van die hageltjes voor op taarten, lekker prijzig natuurlijk, maar het volstaat als je er doorheen bent!
Anders is er altijd nog de optie om te bestellen vanuit NL, maar da’s flink duur.
Ik zorg meestal als ik langs ga voor een bezoekje, dat ik wat extra kofferruimte overhoud, want er is genoeg wat ze hier niet kennen.
Al moet ik zeggen, ik neem voor het thuisfront ook weer genoeg “onbekende” engelse producten mee.
Je staat er soms versteld van wat je tegenkomt als je eens op je gemakje, als je tijd hebt, door de supers gaat.
Ik weet dat er soms ook wel eens van die continentale markten gehouden worden, verkopen ze ook vaak nederlandse dingetjes, maar dat zou ik niet specifiek weten voor Londen.
Ben je al een beetje gewend? Dat ging bij mij vrij snel uiteindelijk, tegen alle verwachting in. En bevalt het in London?

Hartelijke groetjes

Denise Melanie

Hoi hoi,

bedankt voor je tijd! Ik heb het hier wel naar me zin hoor!! Het is gewoon even wennen. Ik ben ook nog steeds op zoek naar werk. Ik heb ook al een paar rijlessen genomen want ik ben natuurlijk gewend om aan de andere kant van de weg te rijden…:retard: Ik ga van de week gelijk even op jacht naar nederlandse produkten…hahhaha!!! Ik ben nog geen Aldi en Lidl hier tegengekomen maar wel van gehoord! Leuk om je berichtjes te lezen. Heb ik weer wat om uit te puzzelen hahahha! Ik was vandaag toevallig nog in Asda en er was inderdaad een intercontinental afdeling maar heb geen nl produkten gezien misschien heb ik er over heen gekeken?? Mag ik vragen wat voor jou de reden was om Nederland achter je te laten?

Groetjes Mimmy!

Tuurlijk!
Fijn dat het je bevalt hier, het is natuurlijk altijd wennen!!
De eerste paar dagen dat ik hier was (ondanks dat ik hier elke paar maanden kwam) voelde het toch heel anders. een beetje alsof iedereen chinees sprak, haha.
Gelukkig is het met mij en werk snel goed gekomen, heeft twee weekjes geduurd, toen was ik onder de pannen en ben daar nog steeds goed tevreden mee.
Ik heb nederland en mijn baan verlaten om te gaan samenwonen met mijn Engelse vriend na 5 jaar een LAT relatie te hebben gehad. Voor jou een zelfde geval? Of samen uit nederland vertrokken?
Het verkeer is hier even wennen he, zelfs als voetganger is het de eerste paar dagen uitkijken.
wat Lidl’s en Aldi’s betreft, wij komen hier ook nog wekelijks nieuwe dingen tegen hoor, en mijn partner woont hier al heel z’n leven!
Er valt dus nog genoeg te ontdekken.

Hartelijke groetjes!

Denise Melanie