Nainital

Nainital is een prachtige stad, heel idyllisch gelegen, vlak onder de top van een berg. Als je van een afstandje naar de stad kijkt, lijkt het geplakt tegen de berg, heel mooi om te zien.

Het ligt heel hoog in de Himalaya’s. Nainital wordt omringd door 7 bergen, de Saptashring. De stad ligt om een heel mooi meer heen, het Naini Lake. Er is veel bos omheen.
Op het meer vinden vele activiteiten plaats, vooral in de zomer is het erg druk.

Nainital wordt niet zo warm als de rest van India. Het wordt volgens mij niet eens zo warm als Srinagar (dat ook in de Himalaya‘s ligt). Ik was er in april en toen was het net iets warmer dan 10 graden Celsius, ongeveer net zo koud als NL. Indiërs houden juist van Nainital vanwege deze lage temperaturen!

Nainital is een internationale stad en er zijn veel (buitenlandse) toeristen en studenten te vinden. Er is een mooie gezellige markt naast het meer waar ze veel producten verkopen.
Het stadscentrum is heel levendig en mooi. Er zijn veel internationale restaurants en hotels te vinden, vooral de wat betere en ook veel moderne gezellige eetgelegenheden.

Het is alleen mogelijk om met een paard op de top van de berg te komen, en dat is zeker de moeite waard. Er leidt alleen een rotsig pad naar boven. Alleen moet je wel een beetje geluk hebben met het weer. Toen ik er was, was het vrij mistig en was het uitzicht helaas zeer beperkt. En tot overmaat van ramp ging het die middag ook nog hagelen, heel grote hagelstenen! Maar goed, het was zieliger voor de paarden dan voor mij!
Overigens is het wel een hele belevenis, want het pad is op sommige plaatsen héél smal en leidt langs diepe ravijnen, dus het paard moet niet uitglijden. Maar daar moet je ook niet teveel bij nadenken, want anders durf je dat soort dingen nooit te doen in je leven.

Je moet wel opletten met de prijzen die ze vragen voor het paardrijden. De begeleiders zwaaien met prijslijsten en die zijn zogenaamd door de overheid vastgesteld, maar niet in trappen! Gewoon keihard onderhandelen, want ze vragen echt heel veel geld! (Rs 800 tot 1500 voor een rit van een half uur).