Nacht gamedrive

Wie heeft er wel eens een nacht gamedrive gedaan en hoe vond je het?
Ik heb de mogelijkheid om in de Masai Mara een nacht gamedrive te doen en wil weten of het de moeite waard is.

Hoi, Ik vroeger in 1980 en ik vond het SUPER !! Maar of dat nu nog zo is… Sorry dat ik je alleen outdated info kan geven… Gewoon proberen en ons laten weten hoe je het vond !! :slight_smile:

GRTZ

.

Hoi Mwende,

Ik ben inderdaad zeker van plan om het te doen; het lijkt me gewoon ook erg spannend.
Heb jij nog veel dieren gezien? Het is natuurlijk geen dierentuin dus het is altijd maar afwachten of je iets ziet.

Ik heb het in 2000 gedaan in Zambia en vond het heel gaaf. Heel spannend omdat veel meer beesten wakker en actief zijn en ze misschien dichtbij zijn en je ze niet ziet. We hadden een of twee sterke spotlights waarmee de gids de dieren zocht. Op de prooidieren (zoals impala’s) mocht hij niet lang schijnen omdat dat anders oneerlijk is, en de leeuwen en andere jagers een kans geeft om het prooidier te overrompelen.
Op roofdieren kon de lamp wel wat langer worden geschenen en op olifanten bijvoorbeeld. Ik vond het heel spannend zo in het donker. Het is natuurlijk helemaal pikzwart zo donker, behalve dan je eigen lampen.
En we hadden geluk om twee luipaarden te zien, die maar heel moeilijk te vinden zijn (maar ik weet niet of die ook in de Masai Mara zitten). Om 8 uur 's avonds moesten we alweer het national park uit (dus twee uurtjes in het stikdonker gereden) om de dieren rust te gunnen, en het was ook genoeg geweest.

Safari nzuri!

Wow wat een superfoto Cecilia!
Vorig jaar hadden we de kans om een nacht safari te toen in Lake Manyara en toen hebben we het niet gedaan, stom stom.
Ik las op de site van het camp waar we zitten in de Masai Mara dat de safari aan het eind van de middag start en dat we vóór 2100 uur weer terug moeten zijn.
Klopt het dat er niet geflitst mag worden? (Ik kan me daar iets bij voorstellen).
Dat het pikdonker is vind ik geweldig; die prachtige sterrenhemel, dat zien we hier in Nederland niet zoals je dat in Afrika ziet…

Zou kunnen, dat je niet mag flitsen, dat herinner ik me niet meer. Gewoon zo instellen op je camera en hoge ISO-waarde instellen (of nachtmodus / schemermodus ofzo). Met die schijnwerpers kun je toch nog foto’s maken. Maar vooral ook niet vergeten zelf te kijken en genieten. :slight_smile: Veel plezier.

Ik heb ook een keer een honing-oogst in het donker meegemaakt, in Tanzania. Misschien was het ook pas een uur of 8 's avonds, maar zo stikdonker en spannend. Ook daar konden leeuwen of hyena’s zitten.
Ze haalden die nesten uit de bomen en maakten ze open, veel boze bijen die die mannen gingen steken ondanks dat ze de bijen probeerden te bedwelmen met rook… gauw de honing pakken… in emmers stoppen en alvast veel snoepen ervan… heel gave ervaring. De nacht in Afrika is gewoon zoveel spannender en enger, maar daardoor ook een heel toffe belevenis als je onder veilige begeleiding bent.

http://www.pbase.com/cile/image/78791125/medium.jpg

1 like

Dat is inderdaad een hele gave ervaring! Ik neem aan dat zoiets niet in een standaard safari-pakket inbegrepen zit.

Nee dit was onderdeel van een superleuke 3-daagse culturele tour in Tanzania. (Met de fijne gids Moshi Changai.)

Als je de kans hebt/krijgt dan zeker doen.

Mooie belevenis/ervaring!

In welk land heb jij de game drive gedaan?

Zo heel bijzonder is het allemaal niet hoor. Zie je niets, dan is er geen klap aan, maar dat geldt natuurlijk voor iedere gamedrive.

de nightdrive was in Kruger.

hier nog een foto:
http://www.wereldrondreis.nl/images/zuid-afrika/deel11/photos/photo_75.html

Dat is echt een hele goede foto, complimenten!!
Ik heb begrepen dat ze in ZA met infra-rood de game-drives doen maar in Kenia niet en dat je het niet moet doen om mooie plaatjes te kunnen schieten?
Je moet het geluk hebben om wat te zien denk ik; het is per slot geen avond openstelling van Artis :wink:

We hebben 2x een nacht game drive gedaan en het was geweldig!
Één in Ol Pejeta en één in Masai Mara

Hey Martijn,

Je zou de IS toch moeten veranderen in ‘‘vind ik’’. Zelf vind ik het SUPER om 's nachts onder de ongelofelijke sterrrenhemel in Kenya te ZIJN.
Als je dan een gamedrive kan doen en wel of niet iets ziet, vind IK er sowieso wel een klap aan.
De kans dat je nachtdieren ziet ’ snachts is groter dan overdag, zeker als je een gids erbij hebt ook veel rustiger dan overdag met 10 busjes bij een leeuw staan kijken…

.

1 like

Onze gids ging ook na een tijdje rijden de auto stilzitten (motor uit) en liet ons genieten van de absolute duisternis en wat jij ook typt, van de prachtige sterrenhemel en de geluiden van de natuur.
Ook al hadden we geen dieren gezien ; het is ECHT ongelooflijk om zoiets te ervaren.