Game drives in Kruger NP

Wij gaan deze zomer (juli 2011) voor het eerst naar Zuid Afrika. We doen een fly drive en leggen vooraf alle overnachtingen al vast. Enkele daarvan zijn in Kruger NP: Skukuza restcamp, Olifants en Shingwedzi. Vanaf welke maken we de mooiste / beste game drive?

Peter

Wij hebben ter plaatse bij het hotel een gamedrive een een 4x4 geboekt. We waren toen omgerekend €80,- pp kwijt en zaten met zn 3en en een ranger/chauffeur in de auto. Ik raad je aan om het daar ter plaatse te boeken bij het hotel. Wij hebben toen de hele dag door het Kruger gereden en konden omdat we maar met 3 waren goed zien vanuit de auto. De rangers hebben onderling portofoons en geven elkaar tips van waar de dieren te zien zijn. Zo kwamen wij bij een nest welpjes uit!

Persoonlijk vond ik het nooit echt de moeite om veel noordelijker te gaan dan Satara. Beetje saai landschap en weinig dieren. Mijn ervaring is dat het gebied zuidelijk van Skukuza de beste gamedrives heeft.

Zo noordelijk als Shingwedzi ben ik nooit geweest dus kan ik niets over zeggen.

Shingwedzi is prachtig! Maar ook vanuit Olifants en/of Skukuza kun je pracht game drives maken. Ik moet wel eerlijk bekennen dat mijn gasten vaak teleurgesteld zijn na een game drive door de gidsen van Kruger Park. Die maken zich er regelmatig nogal gemakkelijk van af. Waarschijnlijk is het beter als je via een particulier (safari)bedrijf een game drive boekt.
Wij rijden juist altijd zelf onze gasten rond en kennen inmiddels het park op ons duimpje. We spotten dan ook in 97% van alle tochten de Big 5.

Heel veel voorpret en plezier tijdens je vakantie in Zuid-Afrika!
Met zonnige groet,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

De big 5 spotten met een gids is net zo’n prestatie als de big 5 spotten in Artis. Daarom vond ik het altijd veel leuker zelf te rijden, als je dan mooie dieren spot geniet je dubbel! En het bespaart je een sloot geld.

Het voordeel van een game drive met gids door Kruger is wel dat je voor zonsopkomst en na zonsondergang in het park bent, iets wat met je eigen auto niet kan omdat je gebonden bent aan de tijden waaop het hek van je kamp of het park zelf opengaat. Wij waren er bijvoorbeeld in oktober en dan starten de game drives al om 04.30 uur terwijl de hekken pas om 05.30 uur open gaan. De middag drives starten om 17.00 uur en duren tot 20.00 uur terwijl je met je eigen auto uiterlijk om 18.00 uur in je kamp moet zijn. Dus door deel te nemen aan deze game drives vergroot je wel de kans op het zien van typische nachtdieren en vergroot je dus sowieso de kans op het zien van dieren.

Dus in dat opzicht is het wel weer aan te raden om gebruik te maken van de mogelijkheden.

Dat is waar, ik mixte dan ook: Zelf overdag rijden, savonds een tourtje nemen dat vanuit een kamp rijdt.

Kan je een game drive in een restcamp (bv wij zitten in Lower Sabie in oktober 2011) bij aankomst nog boeken of moet je dit voordien doen? En hoe laat vertrekken de game drives + kostprijs?

Ja dat kan, maar regel het effe tijdens je middagpauze ofzo, weet je zeker dat je plek hebt. Geloof dat de prijs rond de 10 euro ligt.

Ja in principe kan je je game drive bij aankomst nog boeken. Zeker als je meerdere nachten in 1 kamp blijft valt dit altijd wel te regelen. Als je maar 1 nacht in een kamp blijft kan je altijd een mailtje sturen naar San Parks om het vast te leggen. In juli starten de game drives 's morgens om 05.30 uur en 's middags om 16.30 uur of 17.00 uur, dat weet ik niet zeker. De kosten zijn 180 Rand per persoon voor zowel de ochtend als de middag drive.

Wij zijn ook van plan om bij Satara of Lower Sabie camp nog een ochtend game drive te doen of een avond safari. ( zullen een uurtje of 2 a 3 duren?)

Is dan de ochtend - of middagdrive het mooist? Of bij ieder van de 2 parken maar 1 van de 2 kiezen?

Neem aan dat je bij deze game drives ook over de onverharde wegen gaat en op plekken rijdt waar je met de auto over het algemeen niet komt?

Ik zou dan inderdaad een ochtend drive vanuit het ene kamp doen en de middag drive vanuit het andere kamp. Dan heb je allebei de game drives ervaren. Je gaat inderdaad ook over de onverharde wegen maar je gaat niet van deze wegen af. Je rijdt dus op dezelfde wegen als waar je zelf ook kunt rijden en niet zoals in private game reserves dwars door de bush. Dus in dat opzicht schiet je er niet zoveel mee op.

Drives duren ongeveer 3 uur.

Uit de reacties maak ik op dat private game drives de voorkeur hebben boven game drives met parkrangers. Heeft iemand dan suggesties voor het boeken van private game drives? Emailadressen of websites? Bij voorkeur vanuit Skukuza, Olifants of Shingwedzi omdat we daar overnachten.

Private game drives waarbij je van de paden afgaat kun je alleen maken in de prive parken die ten westen van Kruger Park liggen zoals bijvoorbeeld het Timbavati reserve of de Sabi Sands. De hekken tussen Kruger Park en deze gebieden zijn bestaan niet meer zodat de dieren vrij tussen deze gebieden kunnen bewegen maar voor mensen is dit niet mogelijk.

Het prijsverschil tussen een verblijf in die prive parken ten opzicht van Kruger Park is dan ook enorm maar het kan ook een voordeel zijn omdat de gidsen van deze lodges op de prive parken precies weten waar de luipaarden/leeuwen etc. zich vaak bevinden. En omdat ze van de paden af mogen omdat het dus eigen terrein is kunnen ze vaak dicht in de buurt van deze dieren komen.

Google maar eens op Timbavati of Sabi Sands, dan kun je zien wat voor schitterende lodges met bijbehorende prijzen er allemaal zijn.