Steeds vaker en vaker komt bij mij de gedachte naar boven om naar Mexico te verhuizen. Mijn vriend is Mexicaans en woont in Colima.
Omdat ik in het geval van verhuizen toch wel graag iets voor mezelf op zou willen zetten of een ‘samenwerking’ aan zou willen gaan met een Nederlands iemand in Mexico, ben ik nu een beetje aan het orienteren.
Mijn vriend woont dus in Colima en is een echte outdoor freak, hij is prof. paraglider, bergklimmer, mountainbiker enz enz. Hij doet echt alles.
Het mooiste zou zijn om hier iets op te zetten dat hier ook mee te maken heeft…nu zit ik met de regio…welke nou niet echt toeristisch is.
het lijkt mij wel wat om een soort ‘partner’ te zijn van een aantal Nederlandse touroperators welke een ‘excursie’ van een aantal dagen bij mij in kunnen kopen (geheel verzorgd, hotel, vervoer enz enz.) welke onderdeel uitmaakt van zo een gehele reis aangeboden door de touroperator aan de klant.
kent iemand mensen die zoiets doen, of heeft iemand tips? ervaringen in Colima…of plaatsen nabij Colima? Manzanillo is in opkomst, maar of dat dan mijn voorkeur heeft vraag is me af. In dat geval beter richting Tulum of iets…maarja, daar hebben ze geen bergen!!! Wat nu?
Woon en werk zelf in Guadalajara maar één van mijn studenten heeft ook een vriendje in Colima en is daar volgens mij nu bungalows op aan het zetten in Manzanilo. Als je met haar in contact wilt komen moet je het maar even melden. Je kan me wel ff mailen op [EMAIL=“wstut@glc.com.mx”]wstut@glc.com.mx
De gehele westkust is in opkomst qua toerisme. Wat mischien beter is om eerst op Amerikaanse toeristen te richten die met name in de winter in grote getalen naar de westkust gaan en Nederlandse toeristen als extra proberen te verkrijgen.
Manzanillo is op zich leuk, maar denk niet dat dat een goede plek is om te beginnen. De toeristen daar zitten namelijk meer verspreid over meerdere baaien en plaatsjes (Melaque, La Manzanilla, Barra de Navidad, etc.) en zitten niet zo veel bijelkaar in 1 stad wat bij de meeste andere kustplaatsen wel zo is. Dus dat kost meer tijd om genoeg toeristen te vinden.
Meer zuidelijk heb je ook de steden Ixtapa en Zihuatanejo, deze zijn een stuk toeristischer dan Manzanillo. Meer noorderlijk heb je Puerto Vallarta en Nuevo Vallarta, daarop wordt soms door Nederlandse vliegmaatschappijen gevlogen (niet altijd dus). In Zihuatanejo heb ik bijvoorbeeld iemand gezien die yogaklassen gaf in het hotel. En dat waren volle klassen terwijl het wel voor Mexicaanse begrippen een flinke prijs was. Dus aan de rest van de westkust heb je wel genoeg mogelijkheden terwijl je toch in de buurt van de bergen blijft zitten.
Dank! vind het echt fijn om wat mogelijkheden en inzichten van anderen te lezen…mijn vriend en ik hebben inmiddels een flinke brainstorm achter de rug en het lijkt erop dat we toch wel in de omgeving Colima wat gaan opzetten! Daar hebben wij zijn mogelijkheden en onze vrienden…dus dat maakt het wel wat makkelijker allemaal.
Wel denk ik soms…als ik ooit terug wil keren naar Nederland, dan is het natuurlijk wel ontzettend moeilijk weer een baan te vinden en dus een leven in Nederland op te bouwen.
Met dit soort dingen moet ik ook wel rekeing houden denk ik…maarja, het leven is te kort om er zo over na te denken, misschien ach…
Wij zijn ons ook langzaam aan het orienteren naar de mogelijkheid om ons te vestigen in Mexico. Mijn vriendin wil het liefst direct een baan hebben, om alvast een bezigheid/zekerheid te hebben en ik kan dan proberen wat op te gaan zetten met een combinatie van overnachtingen en dagtours.
Dit is iets wat ik heel graag zou willen doen, maar er moet natuurlijk wel vraag naar zijn. Een goede lokatie is dan natuurlijk een must. Wij denken ook aan de westzijde van Mexico zoals Jalisco, Michoacan etcetera, maar wel in het binnenland.
Verder zal het niet van vandaag op morgen direct gaan lopen. Er zijn natuurlijk veel bekenden en familieleden die graag een keer op bezoek willen komen en van het aanbod gebruik maken, maar dat is natuurlijk een snel uitgeputte bron. Voordeel is wel dat je zo alvast op gang kunt komen en je beginnersfouten anders worden bekeken.
Het staat redelijk in de kinderschoenen, maar we willen de stap zeker in nabije toekomst zeker gaan zetten. We zijn volgens mij ook nog te zeer bezig met zaken als financiele zekerheid etcetera… Als we ons huis in Nederland verkopen + het spaargeld hebben we iig een goed startkapitaal en kunnen we huis en auto aanschaffen en nog een redelijke buffer overhouden, maar we willen daarmee nou eenmaal niets fout doen. Wellicht dat we de stap gewoon moeten maken en ons niet te druk hierover maken, want anders komt het er waarschijnlijk nooit van.
Dit jaar gaan we eerst op vakantie naar Australie, maar z.s.m. erna gaan we naar Mexico om ons in de mogelijkheden m.b.t. b.v. huizen te verdiepen.
Ben blij met wat ik hier al overal aan tips en raad heb kunnen vinden, vooral van mensen die de stap al hebben gezet
Moet wel gaan lukken allemaal in Colima. Zolang je er maar volledig voor in zet, dan kan je van alles een succes maken hier in Mexico. Eigen inzet is gewoon belangrijk. En verder als je al bekend bent met Colima en daar vrienden hebt, dan is dat zeker handig.
En terug naar Nederland wil je niet meer :slywink:, daar is het klimaat te goed voor en de mensen hier te aardig. Een deel van mijn familie gaat ook binnen enkele jaren over naar Mexico, is ze ook goed bevallen toen ze me hier kwamen bezoeken.
Weet iemand of je als je vanuit Mexico excursies aanbiedt…via touroperators, maar ook direct aan de mensen zelf…of je dan lid moet zijn van de SGR, ANVR enz?
Weet dat dat wel een must is als je hier in Nederland iets begint in het toerisme…maar heb zelf eigenlijk geen idee hoe dat werkt als je in het buitenland zit!
Volgens mij is Colima juist een uitstekende plek om je te vestigen. Een redelijk welvarende en georganiseerde staat. Ik begrijp dat je eerste gedachte uitgaat naar het toerisme om “iets” op te starten. Maar met name Colima biedt de mogelijkheid om je ook eens te orienteren op andere bedrijfstakken. Je zit onder de rook van Guadalajara en de havens van Manzanillo en Lazaro Cardenas. Dit is een groot voordeel t.o.v. Cancun/Playa del Carmen en omgeving, en maakt de kans van slagen op lange termijn veel groter. Het toerisme vereist over het algemeen redelijk veel investering,en alle opzichten, om er echt een rendabel bedijf van te maken. Je concurrentie zijn vaak kapitaalkrachtige ondernemingen die internationaal actief zijn. Indien je gelimiteerd bent in kapitaal en ervaring lijkt mij (mijn mening) het toerisme riskant.
Juist een van de grote voordelen van Mexico is dat je vrij simpele zaakjes kan beginnen zonder kapitaal en risico. Vaak zijn deze onderneminkjes redelijk winstgevend vanaf de eerste dag dat ze functioneren. Natuurlijk denk niet aan miljoenen winsten maar genoeg om in eerste instantie van te leven en het geinvesteerde geld terug te verdienen in een jaar of twee.
Ik noem maar een aantal voorbeelden: kantoorboekhandel, wasserijen, autowasserijen, kleine restaurantjes, copyshops, kleding/uniformen maken, drukkerijtjes, bloemenzaken, talenscholen, massage, taxi, schoonmaak, ontsmetten, tortillaverkoop, groenonderhoud, eventenfotograaf etc etc. Zoek maar uit. Als je onder dit soort bedrijfjes je schouders zet loopt het hier in Mexico.
Je hoeft nergens lid van te zijn om leverancier te zijn van “Nederlandse” touroperators, dit terzijde.