Naar Lake Koman vanuit Durmitor, montenegro

Hallo,

Binnenkort ga ik twee weken naar Montenegro en ik zou graag een uitstapje maken richting Albaniën om naar Lake Koman te gaan en vanaf daar de ferry naar Fierze te nemen… schijnt erg mooi te zijn:) Ik ben al druk aan het zoeken geweest, maar kan maar moeilijk vinden hoe daar te komen. De dagen ervoor zijn we in het Durmitor national park. Dus we moeten vanaf daar met openbaar vervoer richting Koman. Iemand een idee hoe dit te doen?

Beste Annelieke,

Wat leuk dat je ook naar Lake Koman wil, ik ben er 2 maanden geleden geweest en het was echt supermooi!

Wat is precies je plan nadat je de ferry genomen hebt?

Hoe je het beste kan doen (en eigenlijk de enigste optie) is dat je naar Shkodra gaat en daar overnacht. Sochtends de minibus naar Koman (die vertrekken rond 6-7 uur) en die duurt ongeveer 2-2,5 uur. Daar aangekomen vertrekt de ferry na ongeveer een half uurtje en de hele ferry trip duurt zo rond de 3 uur. Dan ben je in Fierze, wat wil je dan precies doen? Richting Kosovo? overnachten in Bajram Curri? Kukes?

Ik hoor graag van je zodat ik je nog meer gedetailleerde informatie kan geven.

Groetjes Jorik

We zijn van plan om na de ferry weer terug te gaan naar Montenegro en dan (via Podgorica) door te reizen naar Budva of Sveti Stefan. Wellicht is een nachtje in Fierze of Bajram Curi dan het handigst… of zowel de nacht voor als de nacht na de ferry in shkodar te overnachten… Ik weet het nog niet zo goed! Sowieso lastig te vinden hoe het openbaar vervoer daar is… ook tussen shkodar en podgorica. Maar dat past misschien beter in het Montenegro forum:)

Edit: Er is geen openbaar vervoer tussen podgorica en shkodar. Misschien kunnen we het beste een auto huren in Podgorica voor een aantal dagen…

Ik heb nog even verder gezocht… Is het mogelijk om in Shkodar te overnachten, vanaf daar een minibus richting Koman te nemen en na de ferry ook dezelfde dag weer terug te gaan naar Shkodar? Of is dat teveel voor één dag? Als dat mogelijk is, lijkt me het handigst om het als volgt te doen:

Woensdag: Durmitor-Podgorica en dan taxi naar Shkodar
Donderdag: Vanuit shkodar met minibus naar Koman, dan de ferry en dan eind van de dag terug naar shkodar.
Vrijdag: Openbaar vervoer vanuit Shkodar naar Ulcinj en vanaf daar door naar Budva

Beste Annelieke,

Het is mogelijk om een minibus van Shkodra naar Koman te nemen en dan met de ferry te gaan, alleen helaas gaat de ferry niet dezelfde dag weer terug omdat hij maar 1 keer gaat.

Het beste is om misschien vanaf Fierze via Kukes naar Tirana te gaan en dan misschien nog dezelfde dag van Tirana naar Shkodra te gaan om van daaruit met openbaar vervoer van Shkodra via Ulcinj naar Budva te gaan.

Vorig jaar zomer heb ik Tirana - Shkodra - Ulcinj - Budva gedaan en dit is geen probleem.

Laat nog maar weten mocht je nog meer vragen hebben.

Groetjes Jorik

Op dit moment zijn ze bezig met de weg van Fierze naar Koman, dus helaas is het niet mogelijk om het op deze manier te doen.

In Albanie werkt men niet met wegnummers, hier heb ik dus ook geen idee van. Maar de weg door de bergen van Fierze naar Koman kan soms afgesloten zijn.

Tuurlijk hebben alle wegen wegnummers, maar niemand kent ze en gebruikt ze, want er 1 normaal gesproken maar 1 weg van plaats naar plaats, vandaar dat ze die niet nodig hebben.

Maar de weg die jij hier noemt die is wel gewoon open, ik had het over het landweggetje van Fierze naar Koman.

De ferry voor de auto’s die werkt deze zomer niet in verband met financiele problemen. (wij krijgen hier in Tirana bericht van wanneer deze wel gaat werken, maar hoe het er nu voorstaat niet deze zomer, misschien volgend jaar) Alleen de ferry voor passagiers werkt.

Hmm… ik denk dat we dan gewoon naar Skohdar gaan, vanaf daar 's ochtends de ferry te nemen naar Fierze. Daar één nachtje te blijven en dan met de ferry weer terug naar Koman en dan diezelfde dag door terug naar montenegro. Dan zien we wel hoever we komen die dag:) We zitten ook niet echt vast aan een bepaalde tijd of dag…dus dat komt goed. Bedankt iig voor alle info! Heel handig!

Hoi,
over 2 weken gaan wij voor het eerst naar Albanie, gaan 1 à 2 weken rondreizen met onze camper. We zijn erg benieuwd!

Vraagje: je geeft aan dat deze passagiersferry maar 1x per dag gaat (de bootferry gaat volgens mij helemaal niet meer), maar als ik op internet zoek kom ik dit tegen:

“As of June 2012 the car ferry is no longer running.The new highway connecting the coast with Kukes and Kosovo has made it redundant. The small bus-boat is still running. This Ferry departs everyday from Fierza usually at 06:00 in the morning and arrives in Komani at 08:50. At 9:00 it departs from Komani and arrives in Fierza at noon (12:00). The ferry may depart or arrive half an hour earlier than suggested as the above schedule is not fixed.”

Ons plan is om de camper in Fierza te zetten en dan op en neer te gaan met de boot. Lijkt mij dat dat dan toch wel mogelijk is op één dag. Of heeft er iemand andere ideeen over?

Groet,
Marcel

Hoi Marcel,

Sorry voor mijn late reactie, maar ik was op vakantie.
Wat leuk dat je naar Albanie gaat, je gaat het er zeker naar je zin hebben!

Ik heb dat ook gelezen inderdaad en mocht deze informatie juist zijn (wat ik wel aanneem, want het is van de lokale website die wordt beheerd door een Amerikaan), dan is het mogelijk om dit in 1 dag te doen.

Heel veel plezier! En ik hoor graag van je of dit allemaal gelukt is.

Groetjes Jorik