Wij zijn van plan deze zomer een trip te doen Kroatie, Bosnie, Montenegro, Albanie.
In Montenegro bezoeken we Durmitor en Biogradska Gora NP.
Vandaar willen we naar Albanie. Volgens Google Maps kunnen via Plav in Montenegro (oosten) de grens oversteken naar Valbona in Albania (noorden). Deze weg gaat door het Nationaal Park.
Wij vinden hier echter nergens informatie over. Is deze grensovergang echt open?
En is deze weg haalbaar?
Deze grensovergang is niet echt haalbaar met een normale auto, het nationale park rond Valbona is alleen geschikt voor jeeps.
Kijk even op deze website, www.albania2go.comhier vindt je onder de sectie “how to arrive” verschillende grensovergangen van Montenegro naar Albanie.
Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik dat graag.
Bedankt voor de info.
We moeten dus rondrijden via Skhoder en zo naar Bajram Curri.
Is deze weg te doen met een gewone auto (geen 4x4)?
Zijn er gevaarlijke stukken zoals smalle baantjes met diepe afgronden?
Volgens Google maps 230 km en 3u40 rijden.
Maar ik denk wel dat dat wat langer zal worden…
Van Shkodra via Puka naar Bajram Curri is een optie, de weg is volgens mij wel te doen met een gewone auto (wat voor auto?) maar erg smal en slecht wegdek, zeker geen 3u40 minuten inderdaad.
Wat ook een optie is is om de auto in Shkodra te laten, met de Koman ferry naar Fierze en dan met de minibus naar Bajram Curri en Valbona. Vanaf Valbona zou je hetzelfde terug kunnen gaan of een hike van ongeveer 6-8 door de bergen naar Theth en vanaf Theth met de minibus weer naar Shkodra.
Mocht je meer informatie willen hebben dan hoor ik het wel.
De Koman ferry interesseert ons enorm, we zouden deze graag willen doen. Maar we vinden verschillende info ivm vertrektijden enzo. Kan men ook vanaf Koman een boottour doen en terug in Koman eindigen. Heb iemand gevonden die dat aanbiedt maar hij vraagt 100 € wat we wel veel vinden.
Dan zouden we in Shkoder kunnen overnachten en van daaruit een boottour op Koman lake? Misschien tips ivm met een overnachtingsplaats?
Helaas is het niet mogelijk om een retour te doen vanaf Shkodra, dit omdat de ferry (alleen voor personen, niet voor autos) rond 5/6 uur sochtends uit Fierze vertrekt en weer teruggaat vanuit Koman tussen 8 en 9 uur. Je kunt met de minibus vanuit Shkodra naar Fierze komen, de minibussen vertrekken rond 5/6 uur sochtends, maar dit kan ook geregeld worden door je hotel/hostel/guesthouse.
Het is mogelijk om bijvoorbeeld 1 of 2 nachten in Valbona of Bajram Curri te overnachten en dan de ferry weer terug te nemen.
100 euro is echt veel te veel, de minibus naar Koman is maximaal 800 lek (5/6 euro) en de ferry zelf maximaal 5-10 euro per persoon.
Hotel Tradita is een erg mooi en traditioneel hotel/guesthouse met een lekker restaurant, een kamer hier is 50 euro per nacht inclusief ontbijt, is dit binnen jullie budget of zoeken jullie iets goedkoper?
Dit is een alternatieve grensovergang, een erg smalle weg, je weet nooit hoe de conditie van deze weg is, er kan altijd iets mee gebeuren (grote brokken steen op het wegdek etc), deze weg wordt vooral gebruikt voor fietsers, motoren en jeeps. De grensovergang van Hani I Hotit is meer geschikt voor een normale auto.