Naar Ghana, wat moet ik regelen?

Hallo allemaal,

ik kijk al een tijdje mee op het forum alleen nog nooit eerder gepost, dus hier mijn vuurdoop en gelijk een vraag. Ik heb zojuist een vlucht geboekt voor 8 mei, dan vlieg ik naar mijn vriend in Ghana (ja ik heb hem al eerder ontmoet). Echter ben ik zelf nog nooit naar Ghana of een ander ver land geweest haha, dus ik kan wel wat hulp gebruiken bij hetgeen wat ik allemaal uit zou moeten zoeken. Ik weet dat ik een paspoort moet hebben en een visum, klopt het dat ik dit nou persoonlijk moet aanvragen in Den Haag? En bij de GGD een afspraak maken voor de entingen enzo. Maar zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

groetjes Linda

Het is niet direct een antwoord op je vraag, maar ik heb een interessante tip voor degenen die een vriend/vriendin in Ghana hebben, en deze persoon willen ontmoeten zonder een moeilijk verhaal van visa’s.

Zowel Belgen (voor Nederlanders weet ik het niet) als Ghanezen hebben geen visum nodig voor Senegal.
Club Med Les Almadies (die nu niet meer bestaat) die vlak bij de luchthaven van Dakar gelegen was, is zo lang de ideale ontmoetingsplaats geweest voor uit West-Afrika teruggekeerde expats en hun families, die met allerlei visaproblemen te kampen hadden. Er zijn vele andere verblijfsmogelijkheden, en Dakar is zeker een leuke stad…

Maar om op je vragen te antwoorden:
1/ Internationaal paspoort aanvragen als je dat nog niet hebt.
2/ Ghanese ambassade bellen, en hen vragen wat je moet doen voor een visa-aanvraag.
3/ De enige inenting die je wettelijk nodig hebt in Ghana, is die tegen gele koorts (10 jaar geldig). Is tegenwoordig een pieplein prikje…
4/ Met cash geld kom je het verst. Maar neem zeker ook een VISA-kaart als reserve mee; die hoeft niet van jezelf te zijn, maar je kan er in een ATM geld mee afhalen, voor noodgevallen.

Even een aanvullende opmerking aangaande de gele koorts. je hebt helemaal gelijk in het wettelijke gedeelte maar ik raad je met klem aan gewoon naar je huisarts en/of GG&GD te gaan voor een kompleet advies. Buiktyfus, rabies, nekkramp(in het droge seizoen) hepetitus zijn ook geen ziektes die je op wilt lopen. Over malaria tabletten kun je discisieren wat erger is, de malaria of wekenlang die troep slikken waarvan de bijwerkingen per persoon verschillend zijn. Ik kies er al 10 jaar voor om geen tabletten te nemen en heb vorig jaar voor het eerst malaria gekregen, geen pretje maar voor mij zo min mogelijk van die rommel in mijn lijf.

Hallo Linda,

Voordat je naar Ghana gaat zou ik inderdaad eerst bij de GGD langs gaan. Je hebt n.l. verschillende inentingen nodig en zij kunnen je het beste daarover informeren.
Voor de Visa: vraag twee visaformulieren per e-mail bij de CIBT dan kun je die thuis op je gemak invullen. Het formulier moet je dan wel in Den haag gaan afgeven samen met je paspoort, een copie van je e-ticket in het Engels en een kopie van je gele inentingsboekje. Zelf ben ik op dinsdag mijn VISA-formulier gaan afgeven en op vrijdag kon ik alles ophalen, lekker snel dus. Vergeet niet om 50 euro contant en 4 pasfoto’s mee te nemen (of je plakt ze thuis al op het formulier)

Mocht je nog vragen hebben dan beantwoord ik ze graag.

Vriendelijke groetjes Mariama

Hallo allemaal,

heel erg bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad al een afspraak gemaakt bij de GGD omdat ik wel goed ingeënt wil zijn, dus dat komt sowieso goed.
Waar ik meer mee zit is het visum, weet iemand of dit ook via aangetekende post te regelen is bij de Ghanese ambassade? Ik woon namelijk zelf in Hengelo dus om daar 2 keer voor naar Den Haag te gaan gaat mij veel geld kosten. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!

groetjes Linda

Linda

Er zijn visumdiensten die jou de formulieren thuissturen. Je stuurt dan je paspoort en ingevuld formulier en een aantal andere papieren terug (de visumdienst doet er een schrijven bij welke papieren) en na ongeveer 2 weken krijg je je paspoort met visum (een sticker in je paspoort) weer terug gestuurd.