Hallo Ghana!

Hallo allemaal!

Over iets minder dan een maandje vertrek ik naar Ghana. Hier zal ik reizen, vrijwilligerswerk (bij de One Love Foundation in Asaafa) en uitrusten combineren. Helaas heb ik hier maar 3 weken voor (exact 3 weken en 2 dagen), maar ik moet roeien met de riemen die ik heb en wil er dus het beste van gaan maken!

Mijn vraag is; heeft er hier iemand ervaringen met een visumdienst? Een visum aanvragen in NL moet je persoonlijk voor langs de ambassade. Ik werk fulltime dus ben andere opties aan het bekijken. Een visumdienst (zoals visum.nl -zijn er nog andere aanbieders als deze?) regelt dit via de ambassade in Brussel, want daar hoef je niet persoonlijk langs. Maar hier moet je dus je paspoort voor opsturen. Iemand hier ervaringen mee?

Visumplus.nl kan ook de aanvraag in Belgie verzorgen en is een stuk goedkoper. Het opsturen van het paspoort heeft bij mij in 13 keer nog nooit problemen opgeleverd

1 like

Wow Wim! Dit is inderdaad zo’n €80,- goedkoper! Bedankt voor de tip!

Heb je toevallig ook nog tips mbt bezienswaardigheden en hostels/guesthouses in Ghana? Ik arriveer in Accra op de 18e, wil daar een dag blijven. Dan oostelijker vertrekken voor 3/4 dagen waarvoor ik dus nog een planning e.d. voor moet regelenen en uitzoeken. En dan richting het vrijwilligersproject in Asaafa (half uurtje oostelijker van Cape Coast). Van daaruit kan ik Cape Coast, Elmina, Kakum NP en wellicht ook Kumasi bezoeken.

Hallo Nathalie

Het is wel verwarrend dat u met 2 inlognamen werkt.

Visumdiensten zijn duur en het duurt langer voor dat u uw paspoort terug krijgt, Eerst moet u de spullen opsturen en dan gaan hun naar de ambassade en dan moeten ze uw spullen weer terug sturen. alles moet u betalen ook het opsturen en het terug sturen van uw spullen. Het klopt dat men voor het eerst naar Ghana gaat moet de eerste aanvraag persoonlijk naar de Ambassade komen. en als het goed is dan kan u bij de visumdienst in Breda en andere visumdiensten in NL ook geen aanvraag doen voor u omdat u nog nooit in Ghana bent geweest.

Mijn tip is… vraag gewoon 2 vrije dagen aan bij uw werkgever en besteed u uw geld maar beter aan 2 dagen Den Haag bvb 1ste dag Maandag en de 2de vrije dag Donderdag/ Vrijdag.
Als u met de trein naar Den Haag gaat dan bent ietsjes goedkoper uit ( dan visumdienst ) maar als u met de auto gaat bent u nog veel goedkoper uit. ( u kan wel leuk shoppen of een terrasje pakken ).

Het valt me nu pas op nu je het zegt Marcel! Raar, want ik heb toch echt maar één account! Bedankt voor de tip, ik ga er eens naar kijken.

Probleem is dat ik net in een nieuwe job ben begonnen en al mijn vrije dagen aan mijn vakantie/vrijwilligerswerk opgaan. Dus het wordt voor mij dan onbetaald verlof of in de min voor volgend jaar. En een dagje Den Haag is voor mij niet goedkoper. Zelfs niet met de auto. Denk aan (dubbele)benzinekosten, (dubbele)parkeerkosten. Jij zegt leuk shoppen of een terrasje pakken. Dat kost ook allemaal geld. En voor die €10,- verschil op op het totaal van alle kosten bespaar ik mezelf de moeite en stuur ik gewoon alles lekker op.

Nu snap ik dat u geen vrij wilt/ kan nemen.
Ik woon zelf in Zwolle ( ook ver van Den Haag af ) en ik heb ooit 1 keer via visumdienst gedaan ook voor een bepaalde reden maar ik vond het veel te duur. Ik schok van het bedrag wat ik toen moest betalen aan de visumdienst en ik vond dat ik het geld wat ik aan de visumdienst spandeer beter kon gebruiken aan een mooie dag in Den Haag. Dus vandaar dat ik dit tegen u zeg/ adviseer.

Marcel,
De afstand Zwolle-Den Haag is toch al gauw 150 km, dat 4 keer is 600 km dat kost nu toch al ongeveer zo`n €50,-. aan benzine + 2 vrije dagen.
Visumplus.nl rekent €27,50 voor de aanvraag + €9,-. voor aangetekend verzenden. Wat is nu voordeliger?

Nathalie,
Jolinaico Eco Tours heeft een handig kaartje met veel bezienswaardigheden die je kunt aanklikken en dan de beschrijving lezen. Het is natuurlijk de bedoeling dat je met Jolinaico die plaatsen gaat bezoeken maar misschien kan je hier iets voor jezelf bij vinden. Houd er overigens wel rekening mee dat een rit naar Kumasi vanuit Cape Coast toch el gauw een uur of 3 vraagt. Een fijne plek om te relaxen en veilig in de oceaan te zwemmen vind je op Ko-Sa Beach Resort zie www.ko-sa.com

Dit klopt inderdaad Wim, maar dit zijn de bijkomende kosten in geval van een 2e aanvraag.
De kosten bij visumplus voor een eerste aanvraag (lopende via Brussel) zijn sowieso al €110,- voor het visum zelf. En dan komen de servicefee en koerierskosten er nog bij. Uiteindelijk kom je dan rond de €170,- voor je visum uit. Dus ik twijfel of ik niet even 2 ochtendjes weg kan glippen op mijn werk, want zo goeikoop is visumplus (of andere visumdiensten) dan toch niet…

En bedankt voor de tip Wim! Ik ga er even naar kijken!

@marcelvr: visumapplicaties kunnen ook echt alleen maar tussen 10.00 en 13.00 uur aangevraagd worden op di, do en vrijdag. Ze maken het de mensen iig niet makkelijk!

@wim

Ik wil geen ruzie maken maar ik had toen de visum aanvraag gedaan via visumdienst in Den Haag + Rotterdam visumdienst.com en die was en is nog steeds duur… toen ik mijn visum via hun deed ( in 2009 ) was het aanvraag kosten 65 ,- exc btw en dan kwam er de kosten van aangetekend verzenden nog bij 2 x 8,- en ongeveer 14 dagen je paspoort weer terug.

U had het over 2 vrije dagen normaal gesproken heb je recht op vrije dagen bij je werkgever en die worden gewoon uitbetaald behalve als men onbetaald verlof neemt dan komt het wel voor je eigen rekening.

De volgende keer dat ik ooit via een visumdienst een visum moet aanvragen dan ga ik sowieso niet de visumdienst in Den Haag maar de visumplus in Naaldwijk ( ik heb nu de website gezien ) en het is een heel stuk goedkoper. maar ik weet het wel zeker dat ik nooit meer via een visumdienst mijn aanvraag gaat doen.

@ Nathalie

Je kan beter eerder dan 10.00 uur komen bij de ambassade want ze werken daar heeeeel graag. als je rond 10.00 uur aankomt bij de ambassade dan moet je heel lang wachten en dan kom je zeker later naar buiten dan 13.00 uur. inderdaad de ambassade maakt de mensen niet gemakkelijker. en bij de ambassade kan je niet pinnen alles gaat contant

Inmiddels mijn aanvraag opgestuurd naar Brussel :slight_smile:

Vraagje, als je de aanvraag naar Brussel stuurt, stuur je dan ook je paspoort etc mee?

Paspoort, kopie vliegticket, pasfoto’s, volledig ingevuld aanvraagformulier.

Dank je voor de reactie! De ambassade in Brussel stuurt het automatisch terug dan? Ik kan er moeilijk informatie over vinden.

Beter is om zelf met alle documenten naar de ambassade te gaan, cash betalen en een paar dagen later er naar toe om je visum op te halen.
Let op de openingstijden!