hallo.
01-02-06 vlieg ik naar argentinie met een vriend. een paar maanden later hopen we vanaf midden amerika naar cuba te gaan. zijn hier mogelijkheden per boot? dan wel goedkope vlichten vanaf costa-rica/nicaragua… wie weet het?
we zoeken hier opheldering over omdat we op een bepaalde datum weer in san fransisco moeten zijn…
vluchten zijn geen probleem… je kunt vliegen vanuit bijna alle landen in zuid- en midden Amerika. Voorbeelden die ik je kan aanbieden zijn via Guatemala, El Salvador (rechtstreeks), Panama (ook direct) of Costa Rica.
Vanuit midden-Amerika zijn er 3 maatschappijen die naar Cuba vliegen: Taca Airlines, Copa airlines en Cubana airlines (Tikaljets is ermee gestopt). Taca en Cubana vliegen niet elke dag terwijl Copa dagelijkse vluchten heeft naar Havana. Alle vluchten zijn trouwens naar Havana, geen enkele maatschappij vliegt van midden-Amerika naar Varadero of Holguin.
In vrijwel elk land kun je je reis beginnen naar Havana. Het is wel zo dat Taca zijn hub heeft in El Salvador en Copa zijn thuisbasis heeft in Panama. Dit wil zeggen dat als je via een ander land reist dan waar hun thuisbasis is, je altijd via dit hub-land reist.
Vanuit bijvoorbeeld Nicaragua of Costa Rica kun je dus reizen met Taca, maar dan vlieg je wel via El Salvador. Wil je vanuit Costa Rica of Nicaragua vliegen met Copa, dan reis je via Panama. Doorgaans zijn de reizen via een ander land goedkoper dan rechtstreeks vanuit het hub-land.
Je kunt natuurlijk ook vanuit zuid-Amerika vliegen, ik weet dat Venezuela en Colombia ook vluchten naar Havana hebben.
(de website van Cubana werkt nog steeds niet naar behoren, dus kun je daar nog geen prijzen opvragen)
De prijzen op de websites zijn bijna altijd duurder als dat je ze via een reisbureau zou boeken, dus beter om dat niet via internet te regelen. Om een indicatie te hebben: vluchten kosten zo tussen de 300 en 450 dollar. Taca en Copa hebben vanuit Guatemala vaak actieprijzen en ik kan je dan ook een ticket aanbieden voor rond de 320 dollar voor een retourtje inclusief je visum voor Cuba. Cubana is vaak net ietsje duurder. Let erop dat je altijd een retourticket moet kunnen tonen bij binnenkomst in Cuba, vandaar dat je bijvoorbeeld vliegt vanuit Guatemala of Panama en dus ook terugvliegt naar dit land en moet je vanaf daar verder reizen naar San Francisco.
Alles is een beetje afhankelijk hoe en wanneer je wilt gaan, laat dit gerust ´s weten en dan kan ik kijken voor je wat de prijzen zijn.
is het ook mogelijk om bijvoorbeeld nicaragua/costa rica naar cuba te vliegen en dan naar mexico-city terug?
dat hebben we nu gedaan. naar Buenos Aires en vanaf SA terug naar NL.
het gaat om begin juni dat we naar cuba willen vliegen.
Dat is supergoedkoop… als ze dat aanbieden voor die periode dan misschien een idee om die alvast te betalen en mee te nemen als je naar Argentinië gaat. Hoewel dat ook weer een probleem kan zijn als je je datum wilt veranderen als je misschien een maandje later naar Havana wilt.
Let er wel op dat sommige reisbureau´s in hun prijzen nog niet de luhthavenbelastingen hebben verrekend en de toeristenvisa die je nodig heb om het land binnen te komen. Ik weet wel dat reizen vanaf Cancun naar Havana goedkoper is dan vanuit Mexico-stad, maar dan is 150 euro nog niet overdreven veel.
dat is inderdaad ook niet zo ver van cuba. is cancun ook goed bereikbaar vanuit zuid-amerika??
ps: misschien is het even uit te leggen wat mn reisplan is zodat je weet wat mijn probleem een beetje is…
1 febr 2006 vlieg ik naar Buenos Aires. een vriend gaat met mij mee en wij willen via argentinie naar chili dan naar peru en ecuador. en dan dus nog naar mexico en cuba.
maar … 10 juli vliegen we terug vanaf San Fransisco !. het lijkt me best tof om mexico door te reizen per bus naar bv cancun en dan naar havana bijvoorbeeld. maar om alles nu in te plannen is vrij lastig. uhm ja ik weet eigenlijk neit zo goed om mijn tijd in te plannen
Ik had het idee dat je ook Centraal-Amerika wilde aandoen (Nicaragua/Costa-Rica). Als je vanaf Zuid Amerika direct naar Mexico en Cuba wilt dan is het misschien een idee om in bijvoorbeeld Peru of Ecuador te kijken of je geen goedkope vlucht vanaf dat land naar Havana of Mexico kan krijgen.
Je kan in bijvoorbeeld Ecuador misschien een ticket vinden van Quito naar Havana en daar ook direct een ticket bemachtigen in hetzelfde reisbureau voor de vlucht van Havana naar Cancun of Mexico-D.F. met Mexicana. Je moet het retourticket al bij je hebben als je naar Cuba gaat! Cancun is heel goed te bereiken vanaf Zuid-Amerika, juist omdat het een toeristische plek is.
Ik denk zelf dat een vlucht van Zuid-Amerika naar Mexico of Cuba vrij prijzig zal zijn, en dat je er verstandig aan doet om je reis naar Mexico goedkoop over land voort te zetten en vanaf Guatemala of Mexico naar Cuba te vliegen. Via Taca kun je goed vliegen vanaf Zuid-Amerika naar Midden-Amerika. Naar Cuba zijn er wel veel overstappen, maar het is mogelijk. Ook Copa geeft die mogelijkheid via Panama. Met Lan.com kun je goed vliegen tussen Zuid- en Midden-Amerika, maar Lan heeft geen eigen vluchten naar Havana, dus altijd via een andere maatschappij.
Wil je toch de Midden-Amerikaanse landen bezoeken dan moet je sowieso toch een vlucht regelen omdat je de grens tussen Panama en Colombia niet over land kan reizen (alleen per boot of vliegtuig). Heel veel mensen nemen een vlucht van Ecuador naar Panama-stad om vanaf daar verder te reizen (bus) naar het noorden. Zo slaan ze dus Colombia over, wat ergens onterecht is want hoewel het woord ´gevaarlijk´ samenhangt met Colombia, is het ook een prachtig land om te ontdekken.
Al bij al is het moeilijk om een reis van tevoren in te plannen. Ik heb hier al veel mensen gesproken die altijd tijd tekort komen en in 90% van de gevallen alle wegen bewandelen om hun ticket te verlengen. Vaak verandert er nog veel in je plannen op het moment dat je ergens bent en ik denk dat het gemakkelijkste is om niets te plannen en gewoon zien hoe je vakantie vordert.
ja we wouden eerst inderdaad ook naar nicaragua en costa rica en msischien guatamala. maar het punt is dat we maar 5 maanden en tien dagen hebben en we niet alles willen afraffelen. vandaar. maar het is natuurlijk wel interessant om te vliegen naar panama en dan de bus te pakken naar cancun of mexico-city. lijkt me een interessante route. maar we hebben dus niet alle tijd van de wereld dat is een beetje het punt, ivm nieuwe schooljaar. maar ja… bedankt voor de info in ieder geval nu heb ik een beetje meer duidelijkheid over vluchten in spaanstalig amerika. hartstikke bedankt.