je hebt altijd van die zeurpieten, pietje, maar de meeste mensen, zoals jij zegt hebben het graag voor mekaar en laten het maar al te graag regelen door iemand met kennis van zaken over de lokale “gebruiken” van de meeste ministeries en commissariaten en die er “geintegreerd” zijn, ttz. door jarenlange samenwerking met die ministeries en commissariaten er voortreffelijke relaties hebben met de functionarissen (en zo een voetje voor hebben).
Maar ja, je hebt van die mensen waarvoor iedere cent er éen teveel is. Ze willen het “laten doen door iemand” maar het moet gratis zijn.
Mijn prijzen voor een NIE in Alicante of Elche liggen op 75,- euro/pp. Dat is de afhaling inclusief. En dat is ongeveer 1/3 van wat een advocaat ervoor vraagt.
Voor sommige commissariaten vind ik 125,-€ echt ook nog gepast want je moet in de rij staan voor een nummertje om gediend te worden met als doel een afspraak te bekomen vanaf 23u de dag voordíen (maar liefst 10 uur wachtrij), je moet dan op de dag van de afspraak ook in de wachtrij staan vanaf 5 uur ´s morgens (4 uur wachtrij) en je moet dan twee weken nadien nogmaals in de wachtrij staan vanaf 5 uur ´s morgens om je NIE af te halen (nog maar eens 4 uur wachtrij. Totaal: 18 uur wachtrij. Veel mensen laten dat liever door “ingeburgerde gestoren” doen zoals ik en een zestiental anderen hier in de provincie. Want de bureaucratie verbetert er absoluut niet op. Integendeel, het verslecht weer en in sommige commissariaten aan de costa blanca hebben we anno 2008 alweer een terugval naar situaties van ronduit anno 2002. Eenmaal wachtrij voor een beurtnummer en documenten en formulieren, éenmaal wachtrij om je dossier te presenteren en nogmaals wachtrij om hem (je NIE) twee weken of in het geval van DENIA maar liefst 3 maanden later op te halen. Voor DENIA, zonder transportvergoeding vraag ik al 150,-€ en dat is goedkoop vergeleken met de 300€ per persoon van advokaten en andere gestoren.
Maar ja, gierige mensen heb je overal maar het zijn diegenen die het meest klagen over de toestanden die ronduit onmenselijk zijn (ik kan ze niet ongelijk geven daarin want ik ben diegenen die het als dienstverlening aanbiedt aan de Costa Blanca) om de zeurpieten hun vakantie niet met wachtrijen in de mist te zien opgaan. En dan nog is het teveel… tot ze zelf een nachtje of drie “te laat” opdagen in een wachtrij en geen beurtnummer krijgen.