Foto’s in een museum van de gruweldaden van het Amerikaanse leger gepleegd tijdens de oorlog zijn al afschuwelijk om te zien.
Maar er is 1 plaats in Viet Nam waar je kunt ervaren kan zien wat de nasleep ervan is.
Dus wanneer je route enigszins in de buurt van dit dorpje komt ( my Lai ) probeer het te bezoeken.
Ligt 100 km onder Hoi An, dus op de weg van Hoi An - Qui Nhon - Nha Trang of VV.
Is heel indrukwekkend en je beseft dan misschien ook de mate van vergeving tov van de amerikanen. Ik heb hier grote bewondering voor en respect voor het vietnamese volk hoe zij hier mee omgaan.
Zonder enkele wrok en kijken naar de toekomst.
De plaats van het museum en het overgebleven verbrande orginele dorp is niet zo groot; bezichtigen kost je 1 a 2 uur, maar ik houd het elke keer niet droog.
Ik heb enkele foto’s geplaats op de foto afdeling van WW, zodat je een idee hebt van het museum.
Je staat dus op een plek waar honderden kinderen, vrouwen en bejaarden zijn gedood ( = eufemisme ).
Ik kom hierop omdat in de vietnamese kranten een wekelijkse artiekel wordt geschreven over net drama.
Het eerste artikel is verschenen en de link heb ik erbij gezet.
Even voor de goede orde, de foto’s kunnen vrij confronterend overkomen.
My Lai massacre: horrible memoirs - News VietNamNet
gr.
Ton.