My Heart Go's Out To All The Victems

Deze keer was het geen teroristiche aanval maar een aardbeving en Tsunamis. Ik hoop dat iedereen ok is, en mijn condollences to iedereen die ieamand verloren heeft,

Een maand geleden was ik op Biak (Papua) , op 26 nov vond op ongeveer 300 km ten zuiden van Biak; epicentrum iets ten zuiden van Nabire een aarbeving plaats met 7.6 op de richter schaal. De beving werd gevoeld op Biak, naschokken waren twee dagen later nog te voelen.
Zeer rare gewaarwording om zoiets dergelijks als een aardbeving mee te maken laat staan een tsunami met een zo’n kracht op de richterschaal. Mijn gedachten gaan uit naar de getroffenen.

L.S.

Het ziet er heel slecht uit. Vermoedelijk zijn duizenden en duizenden mensen verdronken en tig-duizend door de modder van stenen, bomen etc. zwaar gewond.

Wat ik volstrekt onverklaarbaar vind in deze tijd van razendsnelle internet- telefoonverbindingen is dat nergens de overheden de 1 tot 2 uur durende tijd tussen aardbeving en vloedgolven duizend(en) kilometers verderop, benut heeft om mensen op de stranden ,of in de gevarenzone, etc. te waarschuwen.

Met al die satellieten rondom de aardbol vind ik dit volstrekt onaanvaardbaar.

Arthur

Ja, t ziet er inderaad slecht uit!!

En net toen ik besloten (en bijna geboekt) had om in maart een maand naar thailand te gaan gebeurd dit!! maar ja, dr zijn nu wel belangrijkere dingen…hopen dat het snel beter zal gaan daaro :frowning:

Het zal oa ook wel te maken hebben met geld…

Beraad over waarschuwingssysteem voor vloedgolven
LONDEN - Lidstaten van de Britse Gemenebest willen volgende maand het initiatief nemen voor de komst van een waarschuwingssysteem voor vloedgolven in de Indische Oceaan. Dat zei de secretaris-generaal van de Commonwealth maandag tegen Britse media.

De Britse Gemenebest is een los samenwerkingsverband van tientallen landen die ooit deel uitmaakten van het Britse Rijk. Vijf leden (India, Sri Lanka, de Maldiven, Maleisië en Bangladesh) werden zondag getroffen door verwoestende vloedgolven als gevolg van de zeebeving bij Sumatra.

In tegenstelling tot de Verenigde Staten, Japan, Australië of Nieuw-Zeeland kennen de landen in en rond de Indische Oceaan geen systeem dat tijdig waarschuwt voor vloedgolven ofwel tsunami’s. De nu getroffen landen hebben eerder wel gesproken over de komst van een eigen systeem, maar een echte noodzaak tot een rappe invoering was er tot dusver niet. De laatste grootste tsunami in de Indische Oceaan was in 1833.

Het zal oa ook wel te maken hebben met geld…

Beraad over waarschuwingssysteem voor vloedgolven
LONDEN - Lidstaten van de Britse Gemenebest willen volgende maand het initiatief nemen voor de komst van een waarschuwingssysteem voor vloedgolven in de Indische Oceaan. Dat zei de secretaris-generaal van de Commonwealth maandag tegen Britse media.

De Britse Gemenebest is een los samenwerkingsverband van tientallen landen die ooit deel uitmaakten van het Britse Rijk. Vijf leden (India, Sri Lanka, de Maldiven, Maleisië en Bangladesh) werden zondag getroffen door verwoestende vloedgolven als gevolg van de zeebeving bij Sumatra.

In tegenstelling tot de Verenigde Staten, Japan, Australië of Nieuw-Zeeland kennen de landen in en rond de Indische Oceaan geen systeem dat tijdig waarschuwt voor vloedgolven ofwel tsunami’s. De nu getroffen landen hebben eerder wel gesproken over de komst van een eigen systeem, maar een echte noodzaak tot een rappe invoering was er tot dusver niet. De laatste grootste tsunami in de Indische Oceaan was in 1833.

L.S.

De omvang van de ramp begint m.i. nu pas langzaam duidelijk te worden. Wat een verdriet en wat een ellende.

Ik werd getroffen door de uitspraak van een slachtoffer:
“Nee, ik denk niet na, want dan word ik gek”.

Het is een menselijke, intuitieve beschermingsreatie, maar in zo’n situatie moeten anderen, de niet-getroffenen, wèl nadenken en vervolgens adequaat/doeltreffend handelen.

Dat adequaat handelen betekent heel simpel niks anders als:

Giro 555 van de Samenwerkende Hulp Organisaties.

Ik zeg: “Voor 2005 geen vuurwerk, maar samen één werk-vuur” (want zo’n ramp is echt niet met alleen allereerste en noodzakelijke noodhulp doeltreffend aan te pakken, dat gaat minstens heel 2005 duren.

Ik wens U alllen een goed … …2005 (en voorspoedig … 2006 -2015)