Muskietennet ??

Over een week vertrek ik op groespreis naar Brazilie waarbij we oa naar de amazone gaan (verder: salvador, pantanal, watervallen en rio en omgeving). Ik heb voor deze reis malariapillen gehaald maar zag eigenlijk nergens iets staan over het meenemen van een muskietennet. Ik heb deze thuis liggen maar wil uiteraard het liefst zo weinig mogelijk meenemen op vakantie. Mijn vraag is dan ook of het nodig is om deze mee te nemen?

Malaria is dacht ik geen groot probleem in Brazilie. Je moet eerder bedacht zijn op gele koorts (inenting verplicht? voor de amazone) en dengue (knokkelkoorts). Vraag vooral je huisarts wat hier nuttig/nodig is.

De muggen van gele koorts en dengue zijn een ander soort dan de malariamug, en zijn eigenlijk alleen overdag actief. Een muskietennet gaat dus niet echt helpen. Wat zeker wel helpt is een goede muggen¨olie¨ met DEET er in. Je kan dat in elke drogisterij hier kopen, het heet OFF.

Een muskietennet geeft in mijn beleving ook slaapcomfort (hoewel het soms extra warm is), omdat je de muggen (met of zonder malaria) verder van je af houdt. Je hebt dan niet dat gezoem om je kop en geen (minder) jeukende bulten daarna. Of dat voldoende reden is om een muskietennet mee te slepen, moet ieder voor zich bepalen - uiteraard.

Ik had geen klamboe mee naar Brazilië en had daar direct spijt van. Helemaal onder de jeukende bulten, en pas na weken zoeken op markten en in winkels, kon ik daar een klamboe vinden, en dat was een heel onhandige met metaal enzo, helemaal niet geschikt om in een backpack te proppen. Ik zou niet meer zonder gaan! Maar ik heb dan ook bloed waar de muggen dol op zijn.

Enkele weken geleden dengue opgelopen (na reeds jaren in Brazilië te wonen) en die komt via … juist, muggen.
Sedertdien ben ik toch ietwat voorzichtiger geworden.
HIer in Salvador kan je een muskietnet vinden tussen 5 a 10€, de goedkoopste kan je netjes opvouwen en neemt amper plaats in in je bagage.
Volledigheidshalve dient te worden vermeld dat de mug die het dengue-virus verspreidt ook overdag aktief is ! Dus muggenmelk, deet of wat dan ook dat als repellent dient is een aanrader voor diegenen die ‘mug-gevoelig’ zijn.

Goede reis Vera !

Tropische groet uit Salvador da Bahia