Mozambique

Aankomende maand ben ik voor 2 maanden in Zambia en wil daarna overland naar Johannesburg vanuit daar terug naar nederland te vliegen. Plan is om dat door Mozambique te doen. Maar ik weet niet zit met het regenseizoen en begaanbaarheid van het land in die staat. Het zou om de maand december gaan, iemand ervaring?
thanks!

Hoi,

Eind november tot en met Maart is het regenseizoen met Cyclones rond februari. Je zit dus aan het begin van het regenseizoen.
Ik ben zelf niet noordelijker geweest dan vilanculos, maar de mensen die ik gesproken heb (vooral vrijwilligers uit Malawi die op vakantie waren in Mozambique) gaven aan dat de weg goed was.
Half Johannesburg viert de kerstvakantie (summer holidays) in Mozambique (tussen vilanculos en ponta d’oura) dus dat zegt heel wat over de begaanbaarheid van de wegen!

Een fikse regen periode in Mozambique of Zambia/Zimbabwe kan echter alles onder water zetten, dus laat je goed informeren net voordat je Zambia wilt verlaten.
Met een 2 wheel drive kun je de hele route afleggen. High Clearance is wel aan te raden (gezien de gaten in de weg en zandpaden om bij een overnachtingsplek te komen). Sommige overnachtsplekken vereisen een 4x4, maar als je vooraf belt dan slepen ze je des gewenst gewoon binnen.

Groeten

Erwin

Hallo,

Wij willen deze zomer voor 3 weken naar Mozambique. We denken erover om een retourtje Johannesburg te boeken en over land naar Mozambique te reizen.
We weten niet wat beter of verstandiger is. Een auto huren in Johannesburg of met het openbaar vervoer reizen.
Heeft iemand hier ervaring mee??

hoi tokkietor,

Belangrijkste vraag is wat voor type reiziger ben je. Weinig tijd, voldoende geld te besteden, veel willen zien in weinig tijd, comfort => Auto
Openbaar vervoer in Mozambique bestaat uit minivans. Meer tijd, laag budget, oncomfortabel maar wel het echte locale leven meemaken: pak de bus.
Overigens zijn er comfortabele busdiensten van jo’burg naar maputo; zoek op intercape Mainliner, [URL=“http://www.intercape.co.za/”]Greyhound of Translux.
Een autohuren in Zuid Afrika voor Mozambique kan wel eens lastig worden ! De meeste bedrijven verhuren niet of staan alleen de kleine autoklasses toe. Terwijl je eigenlijk een auto wil die hoger op zijn wielen staat… En mogelijk zelfs 4x4 afhankelijk van waar je naar toe wilt…

Retourtje JNB is het goedkoopst, in Zuid-Afrika kan je voor de helft van de prijs van wat het in Mozambique kost een auto halen. Het kost een paar euro paar dag meer om die dan mee naar Mozambique te nemen maar wel je slimste optie. Dan kan je overal komen waar het weinige ov komt. Daardoor zitten alle backpackers steeds een stadje verder in het zelfde hostel… met auto heb je veel meer vrijheid en kan je echt van de gebaande paden…