Motorhomereservation.com zijn oplichters

Hallo allemaal,

Inmiddels naar Canada geweest, fantastische vakantie gehad. Camper gehuurd (via tante), helaas wat lekkage gehad,maar daar (financ.) goede regeling voor gevonden. In Nederland ben ik naar de politie geweest om aangifte te doen tegen motorhomereservation. Daar vertelde de agent mij, kort gezegd, dat er mogelijk pas enige stappen zouden worden genomen als er nog iemand in hetzelfde dorp als waar ik woon aangifte zou doen. Het kwam er op neer als ik aangifte zou doen, er dus niets mee zou gebeuren. Uiteindelijk het maar op laten nemen als politiemutatie. Volgens de politie was er eigenlijk nog niet genoeg aanleiding om te denken aan oplichting, het zou immers nog kunnen dat de camper er toch zou staan (alleen zou ik niet weten waar…). Ook werd mij aangeraden in Canada naar de politie te gaan, terwijl de oplichters hoogst waarschijnlijk in Las Palmas, op Mallorca gezeteld zijn. OOk kunnen ze me niet zeggen wie de eigenaar van de bankrekening is. WEtgeving loopt dus erbarmelijk achter bij ontwikkelingen die samenhangen met het gebruik van internet. Helaas dus.

gr. Willeke

Ik ben nieuwsgierig: op welke manier is de betaling gedaan (machtiging/bankoverschrijving/credit card/…)?

Na aangifte, valt er dan via de bank niets te traceren over de naam en verblijfplaats van de eigenaar van de tegenrekening?

Inmiddels is overal wel bekend dat ze opereren vanaf het Spaanse eiland Mallorca, dus op zich moeten de oplichters langzaam in te sluiten zijn.

/edit: Willeke, je was me net voor met reageren. De politie MOET jouw aangifte aannemen, dit is jouw recht als Nederlandse burger. Daarnaast lopen er al meerdere aangiften tegen het bedrijf, ik neem aan dat ze dit op z’n minst kunnen opzoeken.
Met een echte AANGIFTE kan de bank immers aan de slag om de gegevens van de tegenrekening te achterhalen, zonder aangifte mogen ze NIETS!

Hallo Jurjenb,

Bedankt voor je reactie. Ik heb betaald met een overschrijving via de bank, helaas niet met creditcard (nu weet ik dat ik dat beter had kunnen doen).
Het punt is dat er feitelijk nog geen sprake was van oplichting, alhoewel ik daar natuurlijk genoeg aanleiding voor had om daar vanuit te gaan. Dit was een beetje een discussiepunt met de politie. Ik vond dat er wel sprake was van oplichting, omdat ik een bedrag betaald had voor de camper maar herhaaldelijk geen antwoord kreeg op mijn vraag waar de camper afgehaald moest worden.
Het is dus in juridische zin geen strafrechtelijke zaak, maar een civielrechtelijke zaak.
Vanavond heb ik even het nr. gebeld wat bij de internet host stond wat je had achterhaald. Ik kreeg iemand aan de telefoon! ER werd gezegd dat ik een email moest sturen, nadat ik met de nodige toelichting had gezegd dat zij oplichters faciliteren. Ik kreeg de indruk dat de mensen achter de provider ook niet helemaal zuivere koffie zijn ([EMAIL=“abuse@theplanet”]abuse@theplanet). Een nicht van me in Canada had nog ideëen om een brief te schrijven aan een consumentenman oid. Zodra ik daar meer over weet, zal ik dat melden.

gr. Willeke

Laat dat nou juist de moeilijkheid zijn: motorhomereservation is geen rechtspersoon (ze zijn immers niet ingeschreven als bedrijf bij een KvK) en de persoon erachter die vervolgens als rechtspersoon moet optreden, pleegt in de eerste instantie identiteitsfraude (doet zich voor als Canadees) en houdt zich vervolgens anoniem. Dat is het hele idee achter oplichting. Je kan de mensen achter de site wel voor de rechter slepen, maar verwacht niet dat iemand op zal dagen (je kan ze wel via hun email bereiken, maar zolang ze zich anoniem wanen hebben ze niets te vrezen).

Verzamel meldingen van andere mensen op internet en maak er een case van om aan de politie te overhandigen. Na dermate veel meldingen en het uitblijven van contact van motorhomereservation.com na het aflossen van het bedrag, moet er ook bij de politie een belletje gaan rinkelen. Dit hoeven overigens niet enkel meldingen uit Nederland te zijn. Inmiddels is dit niet een normaal geschil tussen een bedrijf en een klant, over de hele wereld herhaalt dit patroon zich.

Nog iemand nodig uit het dorp waar je woont? Lijkt me onzin. Dan kan ik in iedere gemeente in Nederland inbreken en niemand die aangifte kan doen?

Laat je niet zomaar wegsturen!

Bedankt voor je advies. Het is een politiemutatie geworden, geen aangifte. Ik had de agent al een uur toelichting op mijn verhaal gegeven, copieen van emails overhandigd, vertelt wat ik via oplichting.nl al te weten was gekomen (dat de emails uit spanje verzonden waren). Waarna de agent met zijn leidinggevende ging overleggen wat te doen. Nadat hij terugkwam met de opmerking dat zijn collega ook wel eens een camper (in de vs) had gehuurd en dat het eigenlijk wel normaal was dat je na de betaling een tijd niets meer hoorde, omdat ze dan met nieuwe klanten bezig waren, en dat ik dus eigenlijk nog niet zeker wist dat het om oplichting ging, én het advies kreeg dat ik voortaan via een reisbureau in nl moest boeken, had ik toch wel sterk het idee dat ik hier niet veel mee opschoot. Heb besloten om het toch maar bij een mutatie te laten omdat dit een beetje zonde van m’n tijd was. Wat mij verteld werd over het vervolg was dat zowel een aangifte als een mutatie in een bestand werd opgenomen en dat dit soort mutaties of aangiftes niet automatisch werden gekoppeld, maar alleen binnen een bepaalde regio.

gr. Willeke

Wellicht is het handig om een overzicht van sites te verzamelen:

(Lijst gevonden met andere domeinen op dezelfde server: klik.)

Inmiddels Google gemaild over het plaatsen van de domeinen op een zwarte lijst. Op de manier krijgen FireFox en Google Chrome gebruikers voortaan de volgende melding te zien als ze de pagina willen bezoeken.

Mocht iemand de bankgegevens van de oplichters willen publiceren: ga je gang. Hoe meer zoektermen we kunnen maken voor toekomstige slachtoffers, hoe beter. :slight_smile:

Behalve dat je je hiermee juridisch op zeer glad ijs begeeft,( je zet immers een aantal organisaties weg als oplichters, al of niet terecht, maar in ieder geval zonder bewijs) schiet je ook nogal door. Gofishingalaska bijvoorbeeld is een solide en betrouwbare tak van alaskatours.com (niet te verwarren, zoals jij doet, met alaskatours.ca)
Het lijkt me bovendien veel nuttiger om alhier een lijst te publiceren met betrouwbare organisaties, waar men goed terecht kan inzake advies over - en eventueel - boeking van een Canada/Alaska-reis.

Ik heb een paar maanden geleden op een nieuwsside van de provincie Yukon gelezen dat er gewaarschuwd werd om boekingen bij een aantal sides te doen. Een aantal namen die Jurjenb noemt komen me bekend voor. Ook werd op die side een link gelegd met www.motorhomereservation.com. Ik heb deze side nogmaals proberen te zoeken, maar wist niet meer waar die te vinden was. Wat wel interessant is om te achterhalen of ze allemaal dezelfde webhost hebben.
De mens(en) achter www.motorhomereservation.com hebben mij gemaild dat ze zodra ze merkte dat ik op enigerlei wijze de publiciteit zou zoeken, mij zouden vervolgen. Ik zal binnenkort nog eens contact op nemen met familie in Canada om te kijken wat de mogelijkheden daar zijn om iets te ondernemen tegen deze lui.
Oja, wat mij opviel toen ik enige tijd geleden (nav bericht van Yukon niewsside een paar van de genoemde organisaties opzocht) is dat ze dezelfde lay-out voor de webside gebruikte. Op z’n minst opmerkelijk en weinig creatief.

gr. Willleke

Ik begrijp heel goed, dat als je gedupeerd bent je hier werk van wilt maken, maar zomaar uit de losse pols een lijst publiceren waar, naar mijn weten, in ieder geval twee organisaties ten onrechte in worden vermeld leidt helemaal tot niets en zeker niet tot een oplossing.
Wat kan je dan wel doen?
Eén mogelijkheid heb ik genoemd; plaats hier een lijst van betrouwbare Canada-reisorganisaties.
2. Op sommige websites van de vermeende oplichters staan ook hotels met naam en toenaam vermeld. Neem contact op met deze hotels en maak ze hierop attent. Zij zullen dan zeker actie ondernemen.
3. Neem b.v. eens contact op met www.gorving.ca (spreek uit: go-arvee-ing). Dit is een grote overkoepelende organisatie, waar o.a. ook de meeste camperverhuurbedrijven in Canada aan zijn verbonden.
Kortom, je bereikt meer door gerichte actie, dan met een blinddoek op in het wilde weg te slaan.

Hun primaire website Motorhome Reservation heeft al voldoende gegronde klachten opgeleverd. De andere sites zijn zeer duidelijk van dezelfde organisatie (een groot deel linkt ook naar elkaar door). Bovendien hebben anderen al bewezen dat de organisatie niet bestaat in Canada en dat het Amerikaanse adres nep is. Dat ze zich voordoen als Canadezen en dat de communicatie teruggeleid wordt naar Mallorca, zegt ook genoeg.

De 2 fouten heb ik eruit gehaald, die zijn overgenomen van een andere website met klachtenregen. Door in een (te) hoog tempo de websites te doorlopen, die alsnog vrij veel overeenkomsten hebben met de sites van de oplichters, is een fout snel gemaakt. Ik heb de lijst nogmaals doorgelopen en deze klopt wel.

Een lijst met links naar degelijke organisaties bestaat al, zie de overige stickies in het Reiscafé. :wink:

Hallo,

Heb de verhalen gelezen.
Ik ben ook slachtoffer geworden. In mijn geval via http://westcanadatours.com een website die nog steeds in de lucht is.
Heb een camper gehuurd, althans dat dacht ik.
Ben € 2.841 kwijt welke ik in twee termijnen heb betaald.
Nu pas zie ik dat ik de bankoverschrijving naar twee verschillende rekeingnummers heb overgemaakt.
Ook ABNAMRO ingelicht , hun veiligheidsafdeling is ingelicht en dat was het dan weer, verder niks.
Consulaat in Calgary ingelicht. Zij leven mee, vinden het schokkerend maar kunnen niks doen in particuliere transacties.
Politie Calgary en Vancouver gemaild, heb hen mijn bundeltje info toegestuurd,zie : http://fokkervliegen.nl/westcanadatours%20fraude.pdf
Ik hoop dat zij er iets mee zullen doen.
Heb gefaxt naar: http://www.cisc.gc.ca/contact_us_e.html
En naar de politie in mijn regio.
Ben benieuwd.

Als ik de bijdragen hier zo lees dan is het een organisatie die steeds weer een andere website gebruikt, verschillende rekeningnummers gebruikt.
Op het adres (dat op de rekening staat) in Vancouver zitten wel tig bedrijfjes/instellingen , als ik Google op dat adres (200-1755 West Broadway, Vancouver).
Ik denk dat het niet zal gaan lukken om mijn geld terug te krijgen.

Maarja, als we via een website als deze alle beschikbare info’s kunnen delen dan is dat toch weer een stapje de goede kant op!

Groeten

Beste Rene,

Jammer om te lezen dat er weer iemand de dupe is geworden van deze oplichtersbende en het feit dat de overheidsinstanties niet weten wat ze met de informatie moeten.

Sowieso heeft de aangifte in Canada weinig zin, want de oplichters zitten in Spanje (wel zo veilig: iedereen doet aangifte in een land waar niemand ze iets kan maken). Ik zou dus zeker ook aangifte doen bij de politie in Nederland en met je aangifte ook bij de bank aankloppen in een poging om de betaling om te keren (wat waarschijnlijk vrij lastig wordt).
Als je in de emails de zg ‘headers’ bekijkt, zou je IP-adressen moeten kunnen vinden, waar ze vandaan zijn gestuurd. Als je deze plaatst, kan ik dit controleren.

Fantastisch dat je alles zo gedetailleerd hebt bijgehouden en hebt gepubliceerd.

Daarnaast zou ik ook deze info delen met de site Opgelicht Op Internet, waar meer juridische expertise rondhangt.

Veel succes met de (waarschijnlijk lange) afwikkeling.

Hallo Rene,

Wat een ellende allemaal. Het zelfde adres dat jij noemt is ook het zogenaamde adres van motorhome reservation. Ik wilde nog even in Canada informeren, een nicht van me had ook nog een idee omiets met een Canadese organisatie te doen. Zelf heb ik het Bureau for Better Business ingeschakeld. Maar dat is een bemiddelingsorganisatie bij conflicten tussen klant en bedrijf. Maar omdat er (vanzelfsprekend) geen reactie kwam, konden zij ook niets doen. Onlangs heb ik gebeld met het nummer van de internet host, (wat op deze site stond) heel vreemd, of juist niet is dat abusetheplanet. Ik kreeg iemand aan de lijn, en heb uitgelegd dat zij oplichters faciliteren. Ook gevraagd of ze soms zelf oplichters zijn en uitleg over de naam. Kreeg een vaag antwoord. Ik heb ook de, in mijn geval, Barclay bank in Spanje op de hoogte gesteld. Kreeg antwoord dat zij het opzouden nemen met hun afdeling security oid. Ze konden me niet de naw gegevens van de rekeninghouder geven. Het lijkt me goed om verder te kijken wat ondernomen kan worden tegen deze lui.
Willeke

Niet helemaal! :hihi:

De hoster heet “The Planet”, iedere hoster en provider heeft een mogelijkheid om misbruik (abuse) te melden, dus vandaar dat emailadres abuse@. Het is niet zo dat ze de wereld willen misbruiken en dat kenbaar maken via hun naam.

Wel jammer dat ze geen gehoor geven aan de vele klachten die bij ze binnenkomen.

Dank voor de nieuwe reacties.

heb aardig wat speurwerk gedaan ondertussen en heb het info bestand geupdate, zie:http://www.fokkervliegen.nl/westcanadatours%20fraude.pdf

Heb een ICT afdeling van een niet nader te noemen universiteit laten worstelen door al die sites, heb die uitkomsten in het Engels vertaald in dat bestand staan.
Ik wil eigenlijk alleen maar in het Engels een file opbouwen omdat ik anders niet kan delen met Calgary Police, Vancouver Police, Criminal Intelligence Service Canada , Interpol, politie in mijn gemeente.

De internet criminelen zijn heel slim. ben zelf aardig thuis op ICT vlak, de deskundige die ik heb ingeschakeld ook maar we ontdekken dat men heel slim te werk gaat.
Het staat niet vast dat er fysiek in Palma op Mallorca is gemaild naar mij. Wel via de mailserver aldaar maar daar kan ook op ingelogd zijn vanuit Nigeria bijvoorbeeld. Vanuit de server in Spanje is de mail geforward via de USA. Afijn dat is een niet te traceren spoor, te meer omdat men met een modem inbelt.

Ik zit zelf meer te denken aan recherchewerk naar de bankrekeningen, Barclay bank in Spanje.
Een recherche zou toch moeten kunnen achterhalen wie er achter een rekening zit zou je denken.
Overigens denk ik wel dat ook het bankverhaal heel difuus is gemaakt, mistig, ontraceerbaar.

Vwb de server in Seattle…zij hosten zo ongeveer uitsluitend criminele sites dus ik denk dat het abuse@… adres niet zoveel zal opleveren. dat blijkt ook wel uit deze site of anders uit het forum op wereldwijzer.nl.

Maargoed ik sta uiteraard open voor elke vorm van nieuwe input.

Rene

Inderdaad flink aan het graven geweest!

Tip: haal in ieder geval jouw eigen emailadres weg uit de headers. Spambots zoeken emailadressen op internet en zullen de jouwe ook vinden. Vervangen het door een standaardtekstje als “myemail@ddress.com”.

Waarom ze waarschijnlijk op Mallorca zitten? Normaal als je via proxyservers werkt (dus je zit in Nigeria en wilt doen alsof je in een ander land woont), pakt de software telkens een andere server in de wereld. Dat iedere email van Mallorca komt (maar wel telkens een ander IP-adres en telkens een ander dorp op hetzelfde eiland) zegt genoeg over dat er een hele grote kans is dat ze daadwerkelijk daar rondlopen. Zelf heb ik ook al eens met proxyservers gespeeld en ik kan toch echt niet specificeren dat ik iedere keer vanaf een specifiek eiland gebruik wil maken (is ook onmogelijk, bij mijn weten, tenzij ze iemand daar kennen die voor proxyserver wil spelen, met alle gevolgen van dien voor de persoon).

Na een serieuze stapel aangiften wil de Internet Service Provider wellicht meer details vrijgeven over wie er achter die IP-adressen zitten. Alleen al de kennis of het een particuliere klant is of een internetcafé, kan al ons al een hoop meer leren.

Om het via de banken te spelen is inderdaad op dit moment toch de beste optie. Al is het alleen al om de rekeningen te sluiten.

/edit: volgens de Yellow Pages zijn er geen bedrijven op het adres in Vancouver.

Hallo Rene,

Ik vraag me af wat ik kan doen. Zal ik toch nogmaals naar de politie gaan? Het punt is dat motorhomereservation, mij beschuldigd van het niet nakomen van betalingsafspraken (omdat ik argwaan kreeg, en vervolgens de oplichting op het spoor kwam, dus na de aanbetaling niet meer betaald heb (mede op grond van het feit dat ik na de aanbetaling ook niets meer gehoord heb). Dat was voor de politie ook de reden waarom, hoe onzinnig ook gezien de ervaringen van anderen, te beweren dat er feitelijk nog geen sprake was van oplichting.

gr. Willeke

Hallo René,
Ik zag dat op de lijst met verdachte websites www.motorhomereservation.com niet genoemd is. Gezien het adres en bank kan het zo toegevoegd worden.

gr.

http://www.opgelicht.nl/index.php?id=ehbo

Ik zag van de week weer een oproep voor het nieuwe seizoen van Tros Opgelicht. Ze zoeken nieuwe ‘zaken’. Is dit misschien wat, wie weet kunnen zij je wel helpen?
Ik las ook op deze site dat de politie verplicht is om een aangifte op te nemen. Lees de site even door misschien kom je hier verder mee.

Succes!

Hoi,
Ik heb deze site ook gezien en wilde ook hier een camper huren. Hoe weet je dat deze mensen oplichters zijn. Zijn er mensen geweest die tevergeefs in amerika op hun camper hebben gewacht?
groet,
martin