Mooiste Vakantiebestemming

Ik ben net terug vanmijn vakantie in Azië (die te zalig was) en zit al weer te dromen over de volgende vakantie. We hadden graag naar Latijns-Amerika gegaan, maar we weten nog niet waar precies.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar waar jullie het liefst zijn geweest.
Natuurlijk kun je die landen niet vergelijken, maar je kunt het ergens wel fijner gehad hebben.

Thx

Ik heb op Mexico gestemd, omdat het gewoon een fantastisch land is. Het heeft echt alles, fijne mensen, lekker en afentoe bijzonder eten, een enorme hoeveelheid cultuur, mooie archeologische site’s, bergen, woestijnen, tropische regenwouden en natuurlijk prachtige stranden. Ben er daarom ook al enkele malen geweest. Costa Rica was ook erg mooi hoor, maar je mist er een beetje de oude indiaanse culturen, zoals Mexico en bv Peru heeft. Costa Rica is wel groen, groen en nog eens groen. De natuur is er echt overweldigend en je kan er vele natuurparken en vulkanen bezoeken. Zuid-America staat op de planning, maar wanneer… we hebben nog zoveel wensen :slight_smile: Dit jaar bezoeken we Panama en volgend jaar waarschijnlijk weer een ander deel van Mexico. We zijn gewoon helemaal gek van Latijns America!

Grtn, Robert

Heb zelf ervaring met Mexico (recent), Peru en Chili (2 jaar geleden) van de genoemde landen uit de poll. Ben in alle landen ongeveer 1 maand geweest, ben alleen rondgetrokken met vrij weinig budget. Dat als achtergrond bij onderstaande vergelijkende beschrijvingen.

Chili
Relatief modern land in zuid-amerika waar de geografische lengte een grote factor speelt met totaal verschillende werelden van woestijn in Noorden via vrij vruchtbare en dichtbevolkte valleien met wijnranken rond de hoofdstad tot semi-arctisch in het Zuiden. Ik ben niet verder gekomen dan Santiago overigens wat betekent dat ik het mooie Zuidland heb laten liggen tot een andere keer (met tent). Leuke, gastvrije mensen (vooral zeggen dat je Argentijnen arrogant vindt). Leuk boek vond ik ‘Travels in a thin country’, Sara Wheeler. Ook goede stranden overigens, weinig verschil met de spaanse costas;)

Peru
Qua natuur/omgeving absoluut mijn favoriet door de bergen, hoogvlakten en de ijle lucht die het land iets mystieks geven. Alleen (delen van) Lima deed mij denken aan Europa. Tevens denk ik dat Machu Picchu een must-see is binnen Zuid Amerika. Een van de plekken waar je een dag moet rondhangen en jezelf te verplaatsen met je fantasie naar de zestiende eeuw of daaromtrent (evt. andere overblijfselen van ‘inca-tijdperk’ bezoeken wanneer je minder behoefte hebt om in een lange rij toeristen een overigens erg mooie wandeling te maken). Peruanen (en overigens ook Bolivianen) vond ik minder behulpzaam, vrij gesloten voor westerlingen.

Mexico
Trots land met vriendelijke mensen die openstaan voor westerlingen. Met erg veel plezier in Mexico stad verbleven gedurende twee weken, daarna richting yucatan. Mexico DF was voor mij een eye-opener. De stad werd mij door velen vooraf ontraden, maar er is zoveel te doen dat de enige nuisance voor mij, minder schone lucht, geen enkel bezwaar was. Voetballen, mooie musea, goed uitgaan, de metro en de markten, lekker eten op straat etc. En wanneer je de weg niet weet, lopen/rijden mensen met je mee tot ze weten dat je weer terecht komt. Ga er zeker terug. Zuid-Mexico heeft nog een opstandige achtergrond en ook nu is het een streek waar men zich weinig aantrekt/afzet tegen de ver-amerikanisering van het Noorden. Tevens volop grote indrukwekkende maya- en andere overblijfselen (Palenque, Uzmal, etc.). Zorg dat je vroeg bent (ik was er altijd bij opening wanneer de bussen dat mogelijk maakten), het is dan nog niet druk met grote groepen (amerikaanse) toeristen die vanuit de cruise schepen komen en de temperatuur maakt het aangenamer door de jungle te klauteren en piramiden te beklimmen.

Nou ja, in een nutshell was dit het. Ga er vooral lekker heen en geef jezelf de tijd. en leer wat Spaans vantevoren, of volg daar een paar weken intensieve cursus.

Voor mezelf geldt dat alle landen nog veel te bieden hebben, mijn volgende reis is (waarschijnlijk) richting venezuela/suriname/brazilie of Argentinie/Zuid-Chili.

Veel plezier,

Dieter

Ik ben eigenlijk een echte Azië-liefhebber. Mijn eerste backpackersreis was Thailand. Daarna deed ik Mexico, Belize en Guatemala. Guatemala vind ik nog steeds één vd mooiere bestemmingen qua bevolking, natuur en (maya)cultuur.
Maar als je meer en meer reist, begint alles een beetje op elkaar te lijken. Zo was ik in Ecuador bvb ontmoedigd in het Andesgebergte nadat ik de Himalaya had gedaan. Terwijl in het droge seizoen de plaatsen om te raften beperkt zijn, vind je in Nepal het hele jaar door wel een class 5. Ondanks het grote aanbod vulkanen, deden ze mijn adem niet stokken na die van Indonesië. En als ik de jungle vergelijk met die van Borneo, tja …
Dus, Cocca, probeer niet te zeer te vergelijken. Ik heb dat gedaan in Ecuador en het heeft m’n vacantie een beetje verpest. Elk land is uniek. Bereidt je niet te goed voor (je verwachtingen kunnen daardoor te hoog worden) maar laat je gewoon verrassen.
Desondanks vertrek ik deze zomer toch richting Peru. En ik ben alvast content dat deze bestemming in de poll tot nu toe de meeste stemmen heeft gekregen.
Na wat gelezen te hebben erover, ben ik er van overtuigd dat ik geen plezier ga beleven aan de “in de hemel geprezen” Incatrail en zal ik een trekking doen in de buurt van Huaraz waarna ik (ok, 't is uit de richting) naar 't zuiden van Peru trek.
Ben benieuwd naar de verdere reactie’s in dit topic.

Oh ja, sorry als ik negatief over kom ivm Ecuador, maar eigenlijk is het een enorm gevariëerd land dat voor elk wat wils heeft.
Tip: in de zomer is het de paartijd van de walvissen. Massa’s zie je er dan!Toch iets dat ik nooit eerder had gezien :wink:

Hoi Cocca,

Ik heb zojuist een aankondiging van een dialezing geplaatst, misschien iets voor jou. Hierin komt alleen Mexico en Chili niet voor, en Brazilië een klein beetje. Argentinië heeft op mij een geweldige indruk gemaakt. En Bolivia, maar die staat er niet bij. Costa Rica heeft heel veel, maar is erg duur.

Hou je vooral van bergen en wil je een relatief kortere reis boeken, dan is Chili/Argentinië/Bolivia een hele mooie combinatie; fjorden en kust, gletsjers, Patagonië, hoogvlaktes, meren, nevelwouden.
Houd je meer van tropisch, dan zijn Ecuador, Peru en Bolivia goede opties, met heel veel mog.heden tot afwisseling ivm de Andes.
En natuurlijk dus C Rica met ook kust,nevelwouden en vulkanen.

Sterkte, en vooral veel plezier.

Anne