Mooiste stad in Ecuador?

Wat vinden jullie de mooiste/leukste stad in Ecuador en waarom?

Voor mij zelf geldt Cuenca. Zoals iemand van de week nog tegen me zei; weer een heel ander Ecuador. Dat klopt wel een beetje, Cuenca is een mooie stad met schitterende gebouwen, pleintjes en afgelopen week was het er erg gezellig vanwege 190 jaar onafhankelijkheid. Dat werd groots gevierd. Zelfs de President was er en iedereen ging uit zijn bol. Ik stond midden in de mensenmassa en werd van links naar rechts geduwd, want iedereen wilde zo dicht mogelijk bij de President zijn. Wat een verschil dan met noord Europa, waar iedereen rustig blijft staan en toekijkt. Het was een ervaring op zich :). Maar okee, dat is niet de reden waarom ik Cuenca het mooiste vind. Het is de sfeer die er is, allerlei gezellig pastelerias, heladerias, marktpleinen en cafeetjes.
Verder ligt er dicht bij Cuenca het Nationaal Park Cajas, schitterend!!
En nog meer leuke kleinere dorpjes in de buurt. De volgende keer dat ik ga nemen ze me mee om nog meer rondom Cuenca te verkennen.
Ik noem het het Den Bosch van Ecuador… ik ben dan ook een Brabander…

1 like

Om eerlijk te zijn dacht ik ook aan Cuenca.
Banos vond ik ook een fantastisch dorp in de bergen, met veel activiteiten in de omgeving.

Mee eens, Cuenca. Het is ook niet voor niets een UNESCO world heritage site.
Het aantrekkelijke van Cuenca is dat het een dorps-gevoel heeft terwijl het de 3e grootste stad van Ecuador is.

Dan moet ik toch even een tegengeluid laten horen: QUITO! Soy el chullita quiteño! Que lindo es mi Quito! Quito is niet de mooiste stad van Ecuador, het is de mooiste stad van de wereld!

Quito heeft wat mij betreft veeeel meer sfeer, Quito heeft het, als je daar rondloopt voel je het gewoon. Cuenca is wellicht qua uiterlijk een stuk mooier (de kathedraal met blauwe koepels is geweldig!) maar komt op mij een stuk gemaakter over. Ik bedoel, het is alsof er in Cuenca geen propje papier op de grond mag liggen en je geen bedelaars en schoenenpoetsertjes op straat mag zien. Daarnaast is er in Quito veel meer te beleven en veel meer afwisseling. Cuenca is een beetje gezapig.

Cuenca is uiterlijk gezien de mooiste stad, maar als je uiterlijk en sfeer bij elkaar optelt haalt Cuenca het niet bij Quito.

Altijd leuk tegengas :D! In Cuenca lopen wel jongetjes die schoenen poetsen rond en bedelen, maar je hebt gelijk, een stuk minder als in Quito. Bij de blauwe koepel cathedraal zitten heel veel ouderen te bedelen, wel treurig om dat zo te zien. Ik ben ook graag in Quito hoor, zeker als ik even weer lekker wil mengen met toeristen.
Zelf zit ik nu in Quito, paar dagen vrij, en alleen maar regen regen regen. Dus ik denk dat ik zo maar eens naar een overdekte mall ga…

Je hebt wel gelijk, en Quito is ook een prachtige stad, maar ik kan niet tegen het verkeer daar. Anderhalf uur van zuid naar noord… ik word er gek van, en daardoor ga ik niet graag naar Quito.

Hier in Riobamba is het ook grijs en nat. Naar voor ons, maar water was hard nodig hier.

Cuenca!!! Qua ligging wint Quito het trouwens en de Oude Stad van Quito is ook prachtig, maar ik vond de architectuur in Cuenca echt schitterend. En het heeft een heerlijke vibe! Ik voelde me er gelijk thuis!

Groetjes,

Eva

1 like