Montenegro Augustus 2011

Hallo allemaal,

Het is super weer in Montenegro en er zijn volop vakantiemogelijkheden aanwezig. Ga jij ook op vakantie in Montenegro in augustus en wil je tips of heb je vragen? Post deze dan hier en dan zal ik jou daarbij verder helpen!

Vergeet niet: zaterdag 6 augustus vindt het grote internationale carnaval plaats in Kotor. De optocht start om 21.00 uur en daarna kun je allerlei maskarades bezoeken. Dus zit je al in Montenegro of ben je er voor zaterdag, dan is het carnaval zeker een aanrader!

Groetjes,
Ivana

Hallo,

recent ben ik ergens op informatie of foto’s over Montenegro gebotst en dat is absoluut blijven hangen en intrigeert me enorm … :wink: Dus wil ik in september absoluut een weekje naar Montenegro! Ik heb al gelezen over één of andere treinreis en mogelijkheden voor canyoning of rafting. Verder zou ik gewoon willen rondtrekken en mensen ontmoeten, het lot laten beslissen zeg maar! Puur natuur en avontuur !

Alle tips welkom, reispartner(s) ook welkom !

Ik heb wel 1 concrete vraag: heeft iemand tips over vluchten ? Ryanair vliegt niet tot daar heb ik begrepen. Andere low-cost vliegmaatschappijen ? En op welke steden kan ik vliegen (Podgorica, Tivat, …) ?

Alvast bedankt,
Kevin

Hoi, ik ga al 4 jaar op een rij naar Montenegro, heel mooi land. Ik vlieg soms op Dubrovnik en hele korte transfer naar Herzeg Novi Montenegro, maar ook weleens via Zagreb, en dan toch overstappen naar Dubrovnik. Openbaar vervoer is goed en goedkoop, met de pont oversteken bij kotor is gratis. Succes!

1 like

Hoi Kevin,

Leuk dat je Montenegro wilt bezoeken! Het is een heel mooi land en ik vind het dan ook met name interessant voor de avontuurlijke reiziger in verband met de natuur en de avontuurlijke activiteiten die je daar kan doen.

Ik zal eerst even beginnen met je vraag m.b.t. low budget vliegen. Het klopt dat er niet veel aanbieders zijn die je een aantrekkelijke aanbieding kunnen doen voor een vliegtuigreis direct naar Montenegro. Ik weet niet precies waar je wilt beginnen in Montenegro, maar als je direct het binnenland in wilt, is Podgorica een mooi aankomstpunt. Voor de kust is Tivat het beste.

Montenegro Airlines had voorheen mooie aanbiedingen, maar dat is nu een beetje weggezakt. Ik raad je in ieder geval aan om met JAT Airlines contact op te nemen en te vragen naar een vlucht naar Tivat (of als je Podgorica wilt, is dat ook mogelijk). Je hebt altijd een tussenstop in Belgrado, maar de vlucht van Schiphol-Belgrado sluit goed aan op de vlucht van Belgrado-Tivat/Podgorica. JAT heeft namelijk wel redelijke prijzen. Soms hebben ze aanbiedingen, maar meestal zal de normale prijs rond de € 350 liggen (hangt van het seizoen af). Het is wat lastig zoeken op de site, dus hierbij het telefoonnummer: + 31 20 675 1411 of + 31 20 670 1815. De website is www.jat.com, kan je ook meer informatie verkrijgen over de prijzen. Maar voor aanbiedingen, zou ik vooral gaan bellen.

En zoals Carin al aangaf, kan je ook via Dubrovnik naar Montenegro gaan. Croatia Airlines biedt een vlucht aan van Amsterdam-Dubrovnik (kans is dat je een tussenstop hebt in Zagreb). Anders zul je even op budgetair of soortgelijke sites kijken voor andere vergelijkingen. Je hebt natuurlijk ook andere vliegtuigmaatschappijen zoals Swissair of Alitalia met een tussenstop.

Gezien je voor puur natuur en avontuur gaat, raad ik je aan het volgende te bezoeken in Montenegro.

• Het Lovcen gebergte (prachtig uitzicht van bovenaf).
  • Nationaal park Durmitor (kan je raften in de Tara rivier). Excursies mbt rafting in de Tara kan je echt overal in Montenegro vinden (o.a. aan de kust heb je vaak aanbieders buiten staan met bordjes en je hebt genoeg toeristenorganisaties in Montenegro).
  • De oude stad Kotor: een rijke geschiedenis en een mooie oude stad. Mocht je een mooie uitkijk willen hebben van bovenaf op de oude stad, dan kun je langs de vestingwerken de berg oplopen tot het fort Giovanni. Het is ongeveer 1,5 uur naar boven lopen, maar het is het zeker waard!
  • Je zult het Skadarmeer ook leuk vinden als je voor puur natuur gaat en verschillende soorten vogels wilt zien.
  • Het Orjen gebergte in Herceg Novi. Het schijnt dat dit een populaire plek voor recreatie betreft (paragliden, fietsen, etc.)
  • Ik raad je aan om ook enkele kustplaatsen te bezoeken, bijvoorbeeld in de baai van Kotor (o.a. de plaatsen Herceg Novi, Perast en Kotor) en Budva (watersportavontuur!).

Wat je ook kunt doen wat betreft je vliegreis, is dat je van Schiphol naar Belgrado (Servië) vliegt en dan de trein vanuit Belgrado neemt naar Bar (Montenegro). Dan maak je de gehele treinreis mee en misschien kun je ook een korte stedentrip houden in Belgrado (aanrader!). Kijk maar op de volgende site voor meer informatie over de prijzen, etc.

http://www.zeleznicesrbije.com/active/en/home/glavna_navigacija/putnicki_saobracaj/medjunarodni_saobracaj/cene_prevoza_v01.html

Montenegro is ook echt een land dat je zelf moet gaan ontdekken. Er is voor ieder wat wils! Als je nog specifieke vragen hebt, vraag maar raak!

Hoop je in ieder geval zo enorm geholpen te hebben!

Hoi aan allen,

alvast uitgebreide dank voor de zeer nuttige tips, ik ben er de hele avond zoet mee geweest :wink: Mss zijn jullie ook wel geïnteresseerd wat er tot op heden is uitgekomen:

• voor de vluchten: via JAT en Germanwings is idd het goedkoopst, Germwings vliegt vanuit Keulen voor 80 euro op Dubrovnik maar voor mij kwam de vlucht met JAT van Brussel over Beograd naar Tivat beter uit (120 euro). Ik ben Belg BTW vandaar Keulen en Brussel :wink:

• Ik land dus in Tivat en dan wil ik daar de kustplaatsen Kotor, Herceg Novi, Sveti Stefan en Budva aandoen en overnachten bij Hippo Hostal of Montenegro Hostel, ter plaatse te bekijken.

• Daarna richting Bar en lake Skadar. In Bar moet ik nog een slaapplaats vinden, mss couchsurfing ofzo.

• Daarna de fabuleuze treinrit van Bar naar Kolasin (ik vind er wel geen uren van maar we zien wel)

-Rafting trip bij Raftingtara.com (2 days)

-Daarna reis ik via Sarajevo per trein door Croatie en Hongarije naar Bratislava waar ik enkele dagen verblijf en dan per trein of vliegtuig terug huiswaarts.

Als ik het haal ;-), beschrijf ik hier zeker de + en - punten nog eens.

thanks,
Kevin

Hoi Kevin,

Fijn om te horen dat het gelukt is met de voorbereidingen!

Veel plezier!!

Groetjes,
Ivana