Mogelijkheden wonen en werken in Mexico

Hallo allen,
Het liefste zou ik mijn spullen pakken en uit Nederland vertrekken. Mexico is een van de landen waar ik heen zou willen. Zijn er mensen die die stap ook hebben genomen en mij tips kunnen geven?
Ik zal daar gelijk in mijn eigen zorg moeten voorzien. Ik kan (en wil) niet lang op spaargelden interen. Zijn er mogelijkheden om daar te werken voor kost en inwoning of iets dergelijks?
Alle tips welkom
Groet,
Marjolein

Hoi Maryoline,
Ik heb de stap in 2011 genomen om naar Mexico te verhuizen. Niet voor altijd maar voor een paar jaar. Ik heb vele jaren in Spanje gewoond en daar wilde ik eigenlijk naar terug, maar door de crisis heb ik er voor gekozen om naar Mexico te gaan waar ik in 2006 ook 4 maanden heb gewoond en gewerk in Playa del Carmen.

Voordat je hier heen komt zijn er een aantal zaken waar je goed over na moet denken. In het hoogseizoen is er volop werk. De enige twee maanden wanneer het moeilijk is werk te vinden zijn september en oktober. Dan worden de mensen hier ontslagen om in november weer aangenomen te worden. Het werken hier betekend niet als in Nederland 5 dagen werken, 2 dagen vrij. Nee, hier betekend het 6 dagen werken, 1 dag vrij, vaak overwerken zonder extra uitbetaald krijgen, lage lonen omdat ze veelal met commissie werken. Zo kon ik een aantal banen in de verkoop krijgen. Basissalaris 0 en 10% commissie van wat je verkocht. Verkoop je niks, heb je ook niks. Ik hou hier niet van dus ik heb uiteindelijk een baan als recepcioniste in een hotel gevonden. Als serveerder hier verdien je rond de 1000/1500 pesos per 15 dagen. Hier kan je de huur niet van betalen. Dus ze moeten het echt van de fooi hebben, daarom dat ze veelal langer werken.
Vakantie heb je vaak pas na een jaar een weekje. Een dagje vrij vragen doen ze redelijk moeilijk over. Of je moet een dubbele dienst draaien. Uiteraard zijn er banen waar je heel goed kan verdienen, maar je zal er hard voor moeten werken. Ze hebben hier in Mexico namelijk de Amerikaanse mentaliteit ¨Je leeft om te werken¨ en niet zoals in Europa ¨Je werkt om te leven¨.

In sommige hotels hebben ze een personeels dorp. Hier kan je voor heeel weinig wonen. Ik heb dat in 2007 ook gedaan, maar dan ben je 24 uur op je werk. Je hebt geen keuken, dus de hele dag in het hotel eten, wat gaat vervelen. Je woont vaak met 3 of 4 personen op een kleine kamer. Geen privacy. Ik woon nu in Playa en dat bevalt me 10 keer beter. Mijn eigen stekkie, met mijn eigen vrienden.

Uiteraard zijn er ook positieve dingen. Er is hier meer dan genoeg werk. Wij europeanen spreken onze talen en daar maken ze graag gebruik van. Een werkvisum is zo geregeld. Wanneer je een baan gevonden hebt, regeld het bedrijf de FM3 voor je. Kosten zijn natuurlijk wel voor jouw, want bedrijf wil geen extra kosten betalen. Ik heb hier veel vrienden. Woon samen met een Argentijn en een Mexicaanse uit Montere. Supergezellig en ik zou ook echt niet alleen willen wonen hier in Playa.

Wil je hierheen komen, dan is het zeker de moeite waard, maar je moet wel het werkritme hier in de gaten houden. Ik heb behoefte aan mijn vrije tijd. Daarom dat ik nu na 10 maanden werken, gewoon ontslag neem en 2 maanden ga reizen met zus en vriend en als ik terug kom in november zoek ik gewoon weer een nieuwe baan. Dan begint het hoogseizoen weer.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Heidi