Hoi
Ik ga in April naar Krakau (Polen) en mijn paspoort verloopt in juli dit jaar. Wie kan mij vertellen of ik voor mijn trip mijn paspoort al moet vervangen? Ik heb alleen de LP van heel Europa en daar staat in dat sommige landen dit wel verlangen maar er staat niet bij welke landen!
Op de site van MinBuZa kan ik het ook niet vinden.
Groetjes Lotte
Ps ik port het op het algemene reiscafe want er is geen Polen forum en het Europa Reiscafe loopt niet zo hard!
De EU-wetgeving schrijft vrije verplaatsing van personen voor, maar gaat inderdaad niet in op dit soort details. Op de site van de Poolse regering geven ze deze voorwaarde in ieder geval niet op, dus wellicht dat het dan niet hoeft.
BINNEN de EU is enkel een nog geldige pas/of ID vereist-kan dus tot de dag van verlopen.
BUiten de EU (bvb Oekraine-Rusland, Serbije etc.) wordt bijna altijd de eis van nog 6 mnd gesteld-als je kan overtuigen met tickets dat je maar 1 weekje komt en het is nog maar 5 mnd. dan zijn ze meest soepel genoeg-maar een recht om op te eisen is dat zeker niet. Voor Rusld heb je een visum nodig-dus dat wordt dan al gecontroleerd.
In Engeland zijn ze zo aardig die resterende tijd van je huidige pas op te tellen bij je nieuwe-,aar het komt er inderdaad in NL op neer dat je niet elke 5 jr maar elke 4j6m een nieuwe pas moet aanvragen als je veel reist.
Bedankt alletwee,
als het nergens duidelijk staat aangegeven zal het wel niet zijn. Bij anderen landen had ik het altijd zo gevonden…
groetjes