In januari reis ik af naar Nepal om daar een aantal maanden ontwikkelingshulp te verrichten. Hiervoor heb ik al de nodige vaccinaties gehaald, ik twijfel echter nog over een prik tegen rabbius (hondsdolheid). Deze vaccinatie maakt dat je ipv 24 uur, 48 uur de tijd hebt na een beet van een besmet zoogdier om medische hulp in te krijgen. Deze vaccinatie is echter ook erg prijzig en brengt waarschijnlijk flink wat bijverschijnselen met zich mee.
Ik zou graag willen weten van mensen die vaker in Nepal zijn geweest en daar voor langere tijd hebben gewoond/gewerkt en geleefd of zij zelf zich hebben ingeënt tegen dit hondsdolheidvirus en of ze mij dat ook aanraden.
Ik stond twee keer voor deze keuze.
een keer niet gedaan en 1 keer wel gedaan.
Achteraf had ik ook die ene keer niet gedaan…
De kans is namelijk erg klein…
Niet nodig om je te vaccineren tegen hondsdolheid. Wees wel heel voorzichtig met dieren in Nepal. Honden en apen zijn niet altijd even vriendelijk. Ik ben zelf wel eens gebeten, maartoen had ik het geluk dat ik in de buurt van een zienenhuis was en prikken kon krijgen.
*Je moet je vaccineren tegen DTP, buiktyfus en hepatitus A. Je kan je natuurlijk ook nog tegen tetanus en honddolheid in laten enten, maar dat is wel voorbarig. * Kijk wel uit om niet te dicht bij apen in de buurt te komen. Het kan voorkomen dat die je krabben of bijten, dan is die inenting wel gewenst.
*
bovendien kun je erg ziek worden van de vaccinatie, aangezien dit met (afgezwakt) levend virus is.
volgens mij… (weet niet cker) kun je de keren daarna, niet meer terecht met een gewone mantoux maar moet je een longfoto laten maken, wat dus ook weer extra prijzig is…
Nee, bloem, dat is is niet hondsdolheid maar tubercullose.
Die prik zou ik zeker niet laten zetten. mijn vriendin heeft nu (1,5jr later) NOG de bult en paarse vlek van die prik op haar arm.
Daarnaast reageerde de Mantoux prik wel bij mij (waardoor ik het vaccin GELUKKIG niet hoefde) maar er was 100% niets aan de hand. Bleek later dat die test bij mijn vader ook altijd reageerde en niemand kon achterhalen waarom. Ik ben voor de herahling niet eens geweest omdat eht weer hetzelfde was en ik geen zin had in 80 onderzoeken (heb wel de longfoto gehad btw en die was schoon) mijn arts had mij aangeraden gewoon te gaan en bij koorts en hoesten NL te bellen.
Maar goed, die mantoux moet je wel doen als je vrijwilligerswerk gaat doen.
Hondsdolheid hebben wij ook niet gedaan. Let op met diertjes (vooral de hondjes en katten) IN KTM zit een internationaal hospital waar je gemakkelijk de goede prikken kunt halen mocht dit nodig zijn. Maar ook in andere gebieden kun je die wel vinden.
Verder, als je het vaak niet binnen 24 uur red, dan red hje de 48 ook niet en de schijnen niet fijn te zijn. Mijn advies, niet doen.
Ik ben vier keer in Nepal geweest (5 maanden, 8 maanden, 1 jaar en afgelopen zomer nog een maand) en ik heb me nog nooit tegen hondsdolheid laten vaccineren. Het lijkt mij niet noodzakelijk, maar ik moet je wel waarschuwen dat medische hulp in Nepal niet altijd bij de hand is. In Kathmandu en in Bharatpur is voldoende medische hulp aanwezig, maar zit je in een klein afgelegen dorpje dan heb je misschien niet genoeg aan 24 uur (maar 48 uur is dan misschien ook onvoldoende: om sommige plaatsen te bereiken moet je dagen lopen).