Ik heb me eigenlijk nog niet voorgesteld. Mijn echte naam is Bé Hartz. Nederlandse geboren op Curacao. Lagere school daar afgelopen. Mijn leeftijd, 71 jaar, mijn studies, Sociologie, mijn hobbies, muziek, haken, lezen, en reizen. Ben in 9 jaren niet meer op Curacao geweest,mis het erg,voor die 9 jaar, was ik er meer dan 40 jaar niet meer geweest. Ben er dus geboren en getogen, maar woon in het mooie Medellín,de stad van de eeuwige lente, de hoofdstad van de staat Antioquia, land Colombia. De mensen denken dat deze stad erg violent is, maar dat is waar voor de hele arme buurten, die nogal verstopt zijn, zodat je ze niet ziet. Dit is waar voor heel Zuid America, en eigenlijk overal waar grote steden zijn, zoals bijvoorbeeld New York. Maar dit is ook een stad waar een grote ontwikkeling is, en waar elke dag meer buitenlanders komen om het te leren kennen en te bewonderen, en al is er geweld, als je niet naar die buurten moet, merk je er niets van. Er word veel propaganda over gemaakt, maar alles is onder controle (wat politie controle betreft). Het is waar dat af en toe in het oude centrum een diefstal word gepleegd, en dat het beter is daar niet met juwelen te lopen pronken. Dat is een uitdaging voor de armen, wat begrijpelijk is.
Ik zou zeggen, komen jullie Medellin leren kennen, het is de moeite waard!!! We hebben de beste medishe doktoren van heel het continent (als niet bijna de hele wereld), dito de tandartsen. Ze zijn veel goedkoper dan in Europa of the USA. Verder is er een grote kleren industrie, mooie en goedkope schoenen en tassen, etc. En het beste klimaat ter wereld! We krijgen nu drie maanden regentijd, tot half December, maar de zon komt toch elke dag tevoorschijn. Temperatuur, gemiddelt 23 graden C, minimum in December ´savond, 14 of 15 graden. Tussen de middag kan het wel eens veel warmer zijn, maar nooit meer dan 30 graden.
En meestal, een mooie blauwe hemel, en prachtige bergen, en mooie buitenplaatsen. In driekwartier ben je of in een iets kouder klimaat, óf in de volle tropen. We hebben dus in Antioquia de drie klimatishe verdiepingen.
Ik heb twee “kinderen”, een jongen en een meisje, en één kleinkind, bijna 5 jaar oud. Deze laatsten, dochter en kleinzoon, wonen in Nederland, met mijn schoonzoon.
Bueno, nu kennen jullie me al zo´n beetje. Chao, cariños Batia.
Hallo Bé Hartz, welkom op Wereldwijzer!
Ik kan me voorstellen dat je geboorteland mist. Wellicht kun je af en toe wegdromen op het Curacao Forum. Natuurlijk kun je ook naar het Colombia Forum om leden wegwijs te maken. Veel plezier op de site en in Colombia.
Groetjes, Leontien