Mijn reis van Vietnam naar Cambodja

Ik zie op het forum regelmatig vragen voorbij komen over de combinatie van Vietnam en Cambodja. Ik heb deze reis zelf gemaakt en hoop jullie met mijn verhaal jullie vragen enigszins te beantwoorden.

Inde zomer van 2012 maakte ik een reis door Vietnam en Cambodja. Een combinatiedie mij goed bevallen is, maar juist die combinatie brengt wel wat vragen envoorbereiding met zich mee. Ik heb eigenlijk geen seconde nagedacht over hoe ikhet deel van de grensovergang wilde invullen. Als reiziger met vliegangst vindik het geen probleem om over land te reizen, waar andere reizigers misschiensneller op het vliegtuig stappen. En in het grensgebied van Vietnam en Cambodjaben ik erg blij geweest met mijn vliegangst, anders had ik een indrukwekkenddeel van mijn rondreis gemist.

Vanuit HCMC vertrok ik naar het gebied van deMekong Delta. Sommige reizigers kiezen voor een dagtrip, maar zelf vind ik datje het gebied pas echt ontdekt wanneer je door reist naar Cambodja: je laat dande grootste groepen reizigers achter je en ontdekt het rustige gebied van deMekong. In de Delta leven de mensen van, op, in en met het water van de rivier.Tijdens het varen trekt het lokale leven aan je voorbij. De huizen zijn gebouwdvan hout en steken op hoge palen ver boven het water uit. Misschien onbeleefd,maar ik kon het niet laten om de huizen in te kijken: vrouwen bereiden de avondmaaltijd,mannen gooien visnetten uit en kinderen spelen in de rivier. Overnachten deedik in Can Tho, de grootste stad in de Mekong Delta. Er is een boulevard en eenheerlijke pizzeria aan het water. Ik houd van rijst, maar 3 weken achterelkaar, elke avond… de pizza smaakte goed! ’s Ochtends ben ik een kleine tempelingelopen en naar de drijvende markt van deze stad gegaan.

Vervolgens per busvan Can Tho naar Chau Doc. Chau Doc is een grensplaats van Vietnam en Cambodja,veel bezocht door mensen op doorreis. Er valt wat betreft cultuur dan ook nietveel te beleven. Ik kwam ’s avonds pas aan, dus ben na een Aziatische hap mijnbed ingedoken. De volgende ochtend maakte ik de oversteek van Vietnam naarCambodja. In Chau Doc stapte ik samen met andere reizigers op eenspeedboot. Na een paar uur varen kwamen wij bij de grenspost van Vietnam aan. Eenklein huisje op de oever, waar paspoorten worden gecontroleerd en waar jealvast geld kan wisselen. Weer terug de boot op en verder varen. Enkele huisjeslater vind je de officiële grensovergang naar Cambodja. Het is niet nodig omvan te voren een visum of autorisatiebrief te regelen voor Cambodja (dit isvoor Vietnam wel nodig). Voor het Cambodja visum heb je 25 USD en tweepasfoto’s nodig. Drie uur varen later kwam ik aan in Phnom Penh. In de haven biedentuk tuk chauffeurs aan om mij naar een hotel te brengen in het centrum.

De reisin Cambodja begint goed: ijskoffie aan de boulevard en de tempel Wat Phnombezoeken. Waar bewakers van de tempel onderuitgezakt in hun stoel een dutjedoen en kinderen mij nieuwsgierig aankijken. Na een indrukwekkende Vietnamrondreis, ben ik klaar voor de ontdekking van Cambodja. Nu ik erover schrijfkrijg ik weer heimwee, naar allebei de landen.

Groetjes,
Tamara

2 likes

Hii ik ben nieuw op dit forum. Ik ben 51 jaar een vrouw is het goed en veilig om alleen te reizen? Of weet jij hoe ik een reisgenoot kan vinden.

Via Wereldwijzer app

In Azië kun je prima als vrouw alleen reizen. Uiteraard moet je de algemene veiligheidsregels in acht nemen, bv. niet alleen door het donker een leeg steegje inlopen etc. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en het is hartstikke goed te doen.

Een reisgenoot kun je hier zoeken: http://www.wereldwijzer.nl/forumdisplay.php?f=16

Hi bedankt voor je reactie. Ik ga even kijken naar de link die je hebt gestuurd. Reis jij alleen of ook met een reisgenoot

Ik ben momenteel niet op reis, maar in het algemeen reis ik alleen. Ik heb eerder 9 maanden alleen door Zuidoost Azië gereisd en er is niks ernstigs gebeurd.

Hai
Ik zie vreselijk op tegen de busreis van hcmc naar Phnom Penh - Siem Reap
Maar begrijp ik nou goed uit jou verhaal dat je ook per boot kan vanaf Chau Doc ?? Is dat met kinderen ook een beetje uit te houden, en kunje het ergens boeken ? ? ( jongste is net 11) gr janneke

Hallo Jannekeoos,

Ik ben ook niet van de busritten, maar heb de door jou genoemde trajecten wel per bus afgelegd. Om precies te zijn met de Mekong Express. De bussen van deze maatschappij hebben een toilet aan boord en je hebt vrij veel beenruimte. Je kunt de tickets ook online boeken. Als je er nog vragen over hebt: misschien kan ik die wel beantwoorden.

Greetz,
Reisbloggers

www.reisbloggers.nl

Hallo J,

Klopt, je kan met een boot vanaf Chau Doc naar PP.

Is wel een beetje afhankelijk van je route natuurlijk.
Maar wil je naar Can Tho, dan is het maar 4 uur naar Chau Doc, wel over de weg, overnachten Chau Doc en dan in de ochtend naar PP.
Bij elkaar opgeteld is het wel ongeveer de totale reis over de weg van Saigon naar Chau Doc, maar nu heb je die in etappes.

Bootreis
Beetje afhankelijk van de maatschappij, maar prima voor kinderen.
Hoeven niet continu op de stoel te zitten, want je kan ook aan dek.

Boeken.
Natuurlijk kan je dit boeken.
Ik weet niet met hoeveel kinderen je reist, maar met wat ietsje meer geld kan je een prive boot regelen voor jouw gezelschap.
Break even ligt bij zo’,n 6 personen en bij sommige maatschappijen op 5 passagiers.
Wel afhankelijk van de maatschappij.

Je hebt een stop op de grens, beetje halverwege om je benen te strekken en om je visum voor Cambodja te verkrijgen.

Rond het middag uur ben je PP.

gr.
Ton.

Hoi Thamara,

Dank voor verhaal. Ik zit er ook aan te denken om (samen met mijn reisgenootje) deze route naar Phnom Phen af te leggen. Hoe lang heb je er uiteindelijk over gedaan vanuit HCMC naar PP?

Heb je ook ervaring met Ha Long Bay? Het schijnt een van de mooiste plekken op aarde te zijn, maar ook erg toeristisch. Dit laatste spreekt mij tegen. Ik wil het graag bezoeken, maar wil me niet in de massa bevinden.

Hallo Nathalie,

Ik zou, wanneer ik deze reis zou willen maken via Cai Be naar Chau Doc gaan.
klinkt heel vreemd, maar Can Tho is zo veranderd en veranderd elk jaar meer.

De kleine kanaaltjes worden gecultiveerd en op de oevers verschijnen steeds meer huizen wat de charme van het varen wat verminderd.
Ook de drijvende markt wordt elk jaar kleiner en is nu maar een fraktie van zeg 5 jaar geleden, maar nog wel de grootste.

Om echt in contakt te komen met lokale mensen, is een overnachting in Cai Be ( op 1 van de eilanden ) een goede optie.
Na de overnachting door naar Chau Doc, je komt dan zo rond de middag aan, kan je naar het "vogelbos ( Tra Su forrest ) en naar Sam Mountain.
In avond eten in de stad.

De boten naar PP vertrekken in de ochtend, maar je kan natuurlijk ook nog besluiten om 1 dag meer in Chau Doc te verblijven en daar in de ochtend de kleine drijvende markt te bezoeken, het Cham dorpje, visserij dorp, en in de middag wanneer je verblijft op het hotel op Cham Mountain, de middag doorbrengen aan het zwembad en de dag erop vertrekken naar PP.

Met dit idee ontloop je de andere touristen, want die zie je bijna niet overdag in zowel Chau Doc als Cai Be.

Misschien een idee?

Gr
Ton.

PS
Tamara werkt bij een reisbureau, dus !!!

Hi Ton,

Ik had inderdaad gezien dat Thamara van Riksja is. Maar informatie kan ze me allicht geven anders zou ze niet aanwezig zijn op dit forum. …

Jij weet er blijkbaar ook goed je weg.

Hoe lang zou je er vanuit HCMC over doen om naar PP te komen via de Mekong Delta?
3 dagen/2 nachten?

dag 1
HCMC > Mekong delta > Can Tho of Cai Be (overnachten in 1 vd 2)
Is er hier verschil in reistijden naar Can Tho of Cai Be?

dag 2
de ochtend om drijvende markt tempels etc te bezoeken / middag reis vervolgen naar Chau Doc, hier overnachten

dag 3
Chau Doc > grens oversteken > PP

Hallo Nathalie,

Ja ben er een beetje bekend na geloof , 11x Cai Be, 11x Can Tho, 3x Chau Doc, 3 x PP.

Je vragen

Hoe lang zou je er vanuit HCMC over doen om naar PP te komen via de Mekong Delta?
3 dagen/2 nachten?

Is afhankelijk wat je wilt, maar dat komt in de volgende vragen wel tot uiting

dag 1
HCMC > Mekong delta > Can Tho of Cai Be (overnachten in 1 vd 2)
Is er hier verschil in reistijden naar Can Tho of Cai Be?

Van Cai Be naar Can Tho is zo’n 60 km en dus iets meer dan 1 uur rijden.
Ea. is afhankelijk van je hotel.

dag 2
de ochtend om drijvende markt tempels etc te bezoeken / middag reis vervolgen naar Chau Doc, hier overnachten

Bezoeken aan de drijvende markt beginnen al vroeg ( rond 5 uur ), zou ook een vroege nemen.
Dan een vroege bus naar Chau Doc en dan heb je nog tijd voor het park of voor de Mountain; de moeite waard.

dag 3
Chau Doc > grens oversteken > PP
[/QUOTE]

Boten vertrekken vroeg en de reis duurt 5 a 6 uur.

Wil er ook aan toevoegen dat je in Can Tho niet voor de boulevard moet gaan, is het meest touristische deel van Can Tho en hoge prijzen voor horeca.

Neem een taxi richting het stadion en dan 200 meter verder , kost je 1.5 USD enkele reis.
Daar vind je de echt vietnamese horeca en voor minder dan de helft van de prijzen op de boulevard .

Gr.
Ton.