(origineel bericht op be-more.nl)
Mijn eerste week in Zuid-Afrika
Sawubona,
Mijn eerste blog vanuit Zuid-Afrika is een feit! Na een lange reis van 23 uur in totaal ben ik maandag rond 20:00 uur aangekomen in het backpackers hostel blue sky mining. De volgende ochtend hebben we gezellig met z’n allen ontbeten en hebben we vervolgens een meeting gehad met Wilma, de vrijwilligers coördinator. Zij heeft ons alle ins and outs over Mother of Peace en Zuid-Afrika verteld. Toen zijn we door onze chauffeur Willy naar het project gebracht, daar zaten 2 meiden ons op te wachten die hier al 1 maand zitten. Zij hebben ons wegwijs gemaakt en ook alle ins and outs over het project verteld. Daarna hebben we met z’n allen boodschappen gedaan in het winkelcentrum en hebben we savonds lekker gebraaid (is een soort van Zuid-Afrikaanse bbq)
Woensdag hadden we een meeting met onze supervisor byron, hij stuurt ons een beetje aan. Vervolgens hadden we thee time met alle huismoeders, om ze een beetje te leren kennen. We kregen toen onze huismoeder aangewezen voor de komende 2 maanden. Mijn huismoeder was gelijk enthousiast en praatte gelijk al over van alles en nog wat, ik ben na de thee time met haar mee geweest om het huisje te bekijken waar zij en de kindjes in wonen. Savonds om 17:00 uur moest ik terug naar het huisje om de kindjes te ontmoeten. In mijn huisje zitten 2 dames van 14 en 15 jaar, 2 meisjes van 8 en 9 jaar en 2 jongetjes van 4 en 5 jaar.
Donderdagochtend werden we met z’n allen bij de babyroom geplaatst om daar rustig alles te bekijken hoe het daar gaat. Wat een schattige kindjes allemaal zeg! Om op te eten! Smiddags zijn we weer naar het winkelcentrum geweest om boodschappen te doen. Elke maandag ochtend en donderdagmiddag worden we door Willy de chauffeur naar het winkelcentrum gebracht.
Nu is het alweer vrijdag en hebben we weekend! Erg fijn naar een best wel indrukwekkende eerste week. Vanaf maandag draaien we volledig mee met het programma wat heel divers is. In de ochtend hebben we allemaal een vaste groep, je hebt de babyroom, day care, grade r, grade 1-2 en grade 3. Ik mag naar grade 1-2, de leeftijd zal liggen tussen de 5 en 6 jaar. Ik ga daar de lerares ondersteunen. Smiddags hebben we een eigen programma, elke dag is het weer anders. Dat maakt het heel divers.
Zondag ga ik met Lotte en Eva een tripje maken naar de zulu’s. Daar gaan we kijken hoe zij daar wonen en leven.
Maar voor nu ga ik mijn weekend inluiden met een lekkere savanna!