Mijn concept-reisschema voor 3 weken Cambodja

Hallo Cambodja-reizigers,

Mijn 3-weekse vakantie in november naar Cambodja nadert. Nu loop ik al een tijdje te stoeien met een concept-reisschema, omdat ik teveel wil zien in 3 weken. Aan de ene kant denk ik dat ik wat moet schrappen, om het ook een relaxte vakantie te laten zijn. Aan de andere kant wil ik zoveel mogelijk zien als maar kan. Maar is alles haalbaar door de langere reistijden?

Dit is tot dusver mijn schema zoals ik het gepland heb. Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen. Uitstapje naar Prasat Vihear, via Stung Treng naar Kratie of eventueel Kep zijn mijn optionele keuzes. Kep heb ik nu niet gekozen, maar misschien adviseren jullie wel: geen Kratie, maar wel Kep… Hoe dan ook, ik hoor het graag

Aankomst in Phnom Penh
Phnom Penh
Phnom Penh
Vertrek naar Battambang
Battambang
Battambang
Vertrek naar Siem Reap (met de boot)
Uitstapje Prasat Vihear (ik heb gelezen dat het mogelijk moet zijn in 1 dag)
Siem Reap
Siem Reap
Siem Reap
Vertrek naar Stung Treng
Vertrek naar Kratie
Vertrek naar Kampong Cham

Vertrek naar Kampot
Uitstapje Bokor Hill
Vertrek naar Koh Rong
Koh Rong
Koh Rong
Vertrek naar Sihanoukville
Vertrek naar Phnom Penh Airport

Hoi Franca,

Hoe heeft je schema uitgepakt? Ben wel benieuwd. Ik kreeg de indruk dat er geen transport tussen siem reap en het noord-oosten, Stung Treng mogelijk was. Maar wel dus?

vr.gr. Philip

Hallo Franca.
Wij zijn verleden jaar geweest. Hebben veel van jouw te nemen route gezien. Het lijkt mij een beetje veel, de reistijden zijn lang, echter het vertrek is wel heel vroeg, dus je hebt een lange dag. Kratie is mij niet bevallen en in Siem Reap beveel ik Hak-s House aan. Ben daar op de heen en terugweg geweest, fantastisch met ontbijt . Neem dan de kleine busjes via je GH te bestellen. Die gaan het snelst.
Heb ik nog een vraag aan jou…heb je al een ticket, zo ja, hoe duur, waar geboekt en welke maatschappij??? Ik heb nog niets kunnen vinden voor oktober/november onder de 500 euro naar Siem Reap , eventueel Phnom Penh. Graag hoor ik nog iets van je en misschien tot ziens in Cambodja., Je zult geen spijt krijgen van je Cambodja vakantie.

Ook ik ga in okt- nov voor 3 weken naar Cambodja en mijn reisschema ziet er als volgt uit:

Aankomst Siem Reap
Seam Reap
Seam Reap - Battambang (boot)
Battambang
Battambang – Siem Reap (bus)
Siem Reap
Siem Reap
Siem Reap – Ban Lung
Ban Lung
Ban Lung
Ban Lung - Kratie
Kratie
Kratie - Phnom Penh
Phnom Penh
Phnom Penh - Kampot
Kampot
Kampot - Sihanoukville - Koh Rong Samloem
Koh Rong Samloem
Koh Rong Samloem
Koh Rong Samloem - Sihanoukville
Sihanoukville
Sihanoukville -Phnom PPenh Terugvlucht

Philiph: Van wat ik heb gevonden is er een nieuwe weg

http://www.angkorholidaytravel.com/bus-schedule/siem-reap-to-banlung.html

Stoffie: helaas ook niets onder de 500 kunnen vinden.

Hallo allemaal,

Om verwarring te voorkomen: ik ben dus al vorig jaar november 3 weken in Cambodja geweest, maar kan best nog wel wat tips geven hoor ;). Sorry ook voor de late reactie, maar zat even elders op de wereld ;).

@Philip: ik heb niet helemaal het schema gevolgd, zoals ik hier geplaatst had. Ter plaatse heb ik enkele dingen anders gedaan. Zo ben ik 1 dag korter in Battambang gebleven, omdat ik het in 1 dag wel had gezien. De boottocht van/naar Siem Reap is wel echt een aanrader. Uitstapje naar Prasat heb ik uiteindelijk niet gemaakt. Ben daardoor 5 dagen in en om Siem reap geweest (ook met waterfestival), waarvan 3 dagen Angkor, wat ik echt de moeite waard vond. Bantea Srey (25 KM buiten SR) vond ik ook erg mooi. Had een scootertje gehuurd en daarheen gescooterd en kreeg ik geen spijt van. Wat een mooie, goedbewaarde tempel. Ik ben vervolgens niet via Stung Treng naar Kratie gegaan, maar via Kampong Cham (overstap in Skuon). Dat is in één dag te doen, wel vroeg (7 uur) vertrekken vanuit SR. Volgende dag door naar Kratie, wat ik niet heel bijzonder vond. Omdat het een korte rit was van Kampong Cham, kon ik diezelfde avond nog dolfijnen gaan spotten. Maar zoals ik elders ook al had gelezen, het is wel een hele trip en echt heel spectaculair is het nu ook weer niet (tripadvisor geloof ik). En als je keuzes moet maken in dagen wel/niet inplannen, dan zou ik het overslaan. Van de dolfijnen zie je meestal namelijk niet meer dan een vin die net boven het water uitkomt. Maar ach, ik heb het gezien en had gezellige reisgenoten en een heerlijke boottocht bij een ondergaande zon. Daarvandaan ben ik in één dag doorgereist naar Kampot. Daar ben ik langer gebleven dan gepland, want vond het een heerlijk, superrelaxed plaatsje. Als ik nog een keer naar Cambodja zou gaan, zou ik Sihanoukville overslaan en enkel als doorreis naar een eilandje gebruiken. Schrijnend sekstoerisme, niet echt schone stranden en geen fijne sfeer. Dat was mijn beleving bij Sihanoukville.

Het ticket dat ik had gekocht, kostte vorig jaar (zo uit mijn hoofd) +/- 750,–. Gevlogen via Hong Kong met Cathay Pacific. Goede aansluittijden en een fijne maatschappij. En wat Stoffie zegt: van Cambodja krijg je geen spijt. Ik vond het een fantastische reis (ondanks de twee mindere plaatsen), maar heb ontzettend genoten van het rondreizen en het beleven van het land. Ik heb mijn reisschema ook niet als een druk schema ervaren, maar dat hangt natuurlijk ook af van je persoonlijke manier van reizen. Je zit soms idd lang in de bus, maar als je verschillende delen van het land wilt zien, dan ontkom je daar niet aan.

@Reisjunk: er ligt idd een weg naar Stung Treng. Ik heb echter niet zo snel een bureautje kunnen vinden, met toeristentransport die naar Stung Treng ging. Mss zijn ze er wel, maar heb om die reden ervoor gekozen om via Kampong Cham te gaan. Ban Lung ken ik dus niet, dus over die route naar Kratie kan ik je niet adviseren. Zoals ik al schreef zou ik S’ville overslaan en daarvoor in de plaats of een extra dag in Kampot of Phnom Penh inplannen. En wat ik ook zeker adviseer is om niet op de dag van je terugvlucht pas vanuit S’ville naar Phnom Penh te reizen, ook al vertrekt je vlucht pas 's avonds. Ik heb het gedaan, maar heb uiteindelijk mijn vliegtuig nog maar net gehaald. En geloof me, dan zit je ook echt niet lekker rustig in de bus, die eerst al ruim een uur te laat vertrok en daarna ook nog vast kwam te zitten in een enorme spits. Uiteindelijk ben ik een kilometer voor het vliegveld uitgestapt en met mijn rugtas gaan rennen, want we stonden gigantisch vast.

Veel plezier allemaal met de verdere voorbereidingen!