MiFi + JRPass of huurauto

Wij hebben inmiddels de vliegtickets geboekt en gaan dus de komende zomer naar Japan. Wij kunnen nu al genieten van de voorpret :chin:.Ik zal nog wel de nodige vragen hebben over Japan.

Op dit forum werd door een aantal forumleden het gebruik van Mifi-router aangehaald. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar het lijkt mij ook wel wat, aangezien onze zoon van 17 jaar ook meegaat.

De vragen die ik hierover heb:

• welke router wordt aanbevolen. Op de diverse sites staan enorm veel mifi routers, maar welke kan ik het beste aanschaffen?
  • Is het mogelijk om een databundel aan te schaffen in Japan en waar kan ik dit het beste doen?
  • Kan ik het beste de databundel in Japan aanschaffen of hier in Nederland?
  • Is een mifi echt nodig of heb je voldoende aan de wifi bij de verschillende hotels?
  • Wat zijn de nadelen aan het gebruik van een mifi router?
  • Op een aantal sites wordt ook het huren van een mifi-router aangeboden. Is het beter om te huren dan te kopen?

Verder zit ik nog met de vraag of het in Japan beter reizen is met het gebruik van een JR Pass of dat je beter kan reizen met een huurauto?

Boerman

Het heeft even geduurd, maar tegenwoordig zijn vrijwel alle hotels in Japan wel voorzien van wifi. En meestal nog snel ook. Dus daarvoor hoef je het niet te doen. Voor onderweg kan het echter wel handig zijn, met een smartphone erbij ben je dan overal online, wat handig kan zijn voor Google Maps of een online reisplanner voor de treinen. Er zijn op diverse plaatsen ook wel wifi-hotspots, maar daar heb ik toch zeer gemengde ervaringen mee.

Zelf huur ik meestal zo’n ding (beter bekend als pocket-Wifi), met ongelimiteerd datagebruik ben je voor 3 weken dan zo’n 80 euro kwijt. De laatste keer had ik een 4G-router, niet alleen snel maar ook altijd prima bereik, iets wat met 3G soms toch minder was.

Voordeel van zelf zo’n ding kopen en een SIM-kaart huren is dat het bij herhaaldelijk gebruik goedkoper zal worden: een SIM-kaart huren kost ongeveer de helft van de huur van een pocket-wifi. Die router is dan een eenmalige investering die je uiteraard ook bij volgende reizen en naar andere bestemmingen kan gebruiken. Maar nadelen zijn er uiteraard ook: allereerst gemak en betrouwbaarheid: huur zo’n apparaat en je kan er van op aan dat het werkt, terwijl ik wel ooit een SIM-kaart heb besteld maar die in mijn (duo-SIM)-telefoon ook met hulp van de helpdesk niet aan de praat heb gekregen. En daarnaast staat de techniek ook niet stil, de vraag is of een router die je nu koopt over 2 of 3 jaar nog steeds optimaal gebruik kan maken van de netwerken, terwijl je bij huren altijd up-to-date bent.

Ik heb zelf goede ervaringen met Japan Wireless, die leveren zowel kant en klare routers als losse SIM-kaarten. Die kan je dan bij het eerste hotel van je reis laten afleveren, ingeval van zo’n router met een retour-envelop waarmee je alles aan het einde van de trip weer terug kan sturen. Maar er zijn meer van dergelijke aanbieders, met uiteraard de nodige onderlinge concurrentie.

Bedankt voor je uitgebreide informatie. Hiermee kan ik aan de slag.