Mexicaanse Griep....

Ik schrok toch wel een beetje toen ik de cijfers van de WHO zag over het aantal sterfgevallen aan de mexicaanse griep in Argentinie… Argentinie staat gewoon op de 3e plek!

Weet iemand hoe de situatie daar is?? Eind Aug vertrek ik namelijk naar Buenos Aires…>>>

Bedankt!!! (wil geen angsthaas zijn natuurlijk, haha)

Inmiddels staan we zelfs al op de 2e plek geloof ik. Tja, het is een groot probleem omdat het hier winter is natuurlijk, dus meer gevallen. Maar waarschijnlijk ligt het werkelijk aantal besmettingen ook veel hoger, dus of de verhouding ziek/overleden klopt vraag ik me af. Probleem is dat de cijfertjes hier nooit zo betrouwbaar zijn…

Aan de andere kant wonen er in groot Buenos Aires ruim 15 miljoen mensen… Dan valt het nog best mee :slight_smile:

Gewoon vaak handen wassen, kleine ruimtes met veel mensen proberen te vermijden en een goede reisverzekering afsluiten :o

Men verwacht (hatsjoe) de piek (hatsjoe) van het aantal ziektegevallen (hatsjoe) hier over een week. Eind augustus is volgens mij de druk er al weer behoorlijk af en ben je blij dat je hier bent en niet in Europa, want daar zal de “Gripe A” (zo heet de griep hier) keihard toeslaan is de algemene verwachting.

Ons dagelijks leven hier in Córdoba lijdt er absoluut niet onder, het enige is dat veel evenementen zijn afgelast en dat is gewoon jammer. De schoolvakanties zijn ook extra lang gemaakt, zodat het aantal besmettingsgevallen niet toeneemt.

Groet,
Jan

Cijfertjes kunnen bedriegen, zoals Flipsen al zegt. Een paar maanden geleden leek het virus erg dodelijk omdat in Mexico vooral de overledenen werden geregistreerd, maar de mensen die het virus hadden gehad en inmiddels weer waren opgeknapt kwamen niet in de statistieken voor. Dan lijkt het dus ineens procentueel heel ernstig en zeer dodelijk. Wekenlang leek het erop alsof deze griep binnen de Mexicaanse landsgrenzen veel dodelijker was dan daarbuiten. In Argentinië kan hetzelfde gelden: pas als je zeker weet dat alle ziektegevallen zijn geregistreerd, dan kun je daar het aantal sterfgevallen aan relateren.

Desalnietemin is het nu op het zuidelijk halfrond winter, dus griepseizoen. En Argentinië wordt stevig getroffen. Ga je echter kansen berekenen, dan is het risico dat je het virus daar oploopt niet zo heel erg groot. Zeker niet als je een beetje oppast met wat je doet. Hier in Europa grijpt het virus nu nauwelijks om zich heen, maar wat er in winter gaat gebeuren laat zich raden. Misschien zul je bij terugkomst in Nederland meer risico gaan lopen dan daar in Argentinië. Mocht je je niet lekker voelen dan is het natuurlijk wel zaak om snel een dokter op te zoeken, net zoals dat bij malaria, knokkelkoorts en andere reis-risico’s het geval is. En daarom is een goede reisverzekering weer belangrijk.

Ik woon in BA, en eerlijk gezegd is het enige waar ik het aan merk het feit dat op straat soms mensen met mondkapjes lopen, op veel plaatsen verkopen ze van die alcohol in gelvorm voor je handen (heel handig is dat spul trouwens) en m’n universiteit zit dicht (net als alle andere scholen)… Ik weet niet, maak je geen zorgen hoor.

ben nu in BA en het valt wel mee. heb wel mijn huisarts zo gek gekregen dat ik voor de hele familie Tamiflu heb meegekregen. Als je heel bezorgd doet, lukt het wel.