Met trein naar Marokko

Ik vroeg mij af of iemand ooit vanuit Europa met de trein naar Marokko is gereisd…of een combinatie trein/vliegtuig. Ik denk erover om een een aantal plaatsen in Frankrijk en Spanje te bezoeken voor ik in Tanger eindig.
Alvast bedankt.

Ik heb het nog nooit gedaan, maar heb er wel eens naar gekeken! Volgens mij is het goed te realiseren. Al moet je wel rekening houden met lange treintijden. Voornamelijk in Spanje. Laat weten als je het gedaan hebt! Lijkt me leuk!

Hoi janneke,
Ik heb ge-googled en blijkbaar kan je een TGV nemen naar Parijs en vandaar uit een nachttrein naar Madrid, dan overstap naar Algeciras en met boot naar Tanger of Ceuta. De prijzen zijn redelijk als je nu boekt. Dit lijkt wel te doen maar je kan niet echt eventjes een stop doen ergens anders in Frankrijk of Spanje. Ik denk dat ik voor zo’n ambitieus plan meer dan mijn 18 dagen vakantie moet tellen. Het blijft natuurlijk wel een overweging voor de toekomst. De vliegtuigticketten naar Marokko tijdens de zomer zijn nogal fenomenaal…vooral de rechtstreekse vluchten. Daarom dacht ik voor hetzelfde geld de trein te nemen en meer te zien. Ik ben nu nog volop op zoek naar andere mogelijkheden om in marokko te geraken in de zomer. Als ik veel geld moet neertellen voor een rechtstreekse vlucht (meer dan 300 tot 600 euro :disgust:), tel ik liever nog iets meer geld om toch nog iets anders ook mee te pikken. Ik heb gezien dat je met Brussels Airlines voor zo’n 50 euro naar Madrid kunt in de zomer (als je nu boekt natuurlijk) en 50 euro terug vanuit Spanje. Met Easyjet kan je van Madrid naar Tanger voor zo’n 50 euro en terug voor zelfde prijs. Een dagje en nachtje Madrid kost rond 55euro voor 3ster hotel. Zo kom je ook tot 310euro maar daar zit dan tenminste ook citytripje Madrid inbegrepen.

Als je nog tips hebt van goedkope vluchten of verbindingen, laat maar weten.

heey!
Ik denk dat je daar inderdaad wat meer dagen voor uit moet tellen! Al is 18 dagen vakantie natuurlijk wel heerlijk! Ik ga zestien dagen naar marokko dit jaar. Mij was ook al opgevallen dat de tickets zo giga duur waren. Kennelijk valt het in vakantieland wel mee met de crisis!:zon02:Iedereen wil naar de zon! Ik vlieg dit jaar aan op Casablanca en ik vlieg terug via malaga. Geen goede tips van mij dus. Ik heb me dit jaar grof laten afzetten. Maar ik vond het gemak om vanuit amsterdam te vliegend dit jaar belangrijk!
We gaan van Rabat naar Meknes en Fes en daarna door naar exclave Melilla. Vanaf daar kunnen we dan door met de boot naar malaga en daar blijven we dan ook weer een tijdje! Vandaar dat ik ook vroeg hoe ik het beste in Melilla kon komen! Ik zit daar namelijk een beetje aan vast, omdat ik sowieso naar malaga moet. Vanaf Al hoceima gaat er geen boot :slight_smile: Wat zijn jou plannen dit jaar???
groetjes!

Dag janneke,
Ik denk dat de hoge prijzen vooral te wijten zijn aan het feit dat veeele marokkaanse europeanen tijdens de zomervakantie hun land van herkomst en familie gaan bezoeken en luchtvaartmaatschappijen spelen hier al te gretig op in. Vooral in het noorden van Marokko krioelt het … kan best zijn dat je in Nador vele “hollanders” tegen komt.
Ik ben zelf een Belgische Marokkaanse met oorsprong in Al Hoceima. Marokko is dus een tweede thuisland maar het land heeft uiteraard meer te bieden dan alleen ‘thuiszijn’. Er is een ruim aanbod aan landschappen, culturen, tradities, rassen, contrasten, talen, enz. Ik ben net terug van 2 weken Marrakech (met uitstapjes naar Agadir, Essaouira, vallei van ourika, cascades ouzoud (indrukwekkend)). Van de zomer wordt het opnieuw Tanger met waarschijnlijk uitstapjes in de omgeving (Asilah is altijd leuk maar ik zou evt. Tetouan of Ceuta willen verkennen). Ik heb momenteel wel een eindbestemming maar ben nog aan het uitkijken welke streken of citytripjes ik met Tanger kan combineren.
Wat Mellila betreft heb ik navraag gedaan bij een vriendin die er een paar dagen is verbleven. Ze vond het contrast tussen Nador en Mellila vooral indrukwekkend… een paar stappen van elkaar en toch verschillend (van marokkaanse naar spaanse sfeer). En de stranden blijken er proper en mooi te zijn. Tussen Tanger en Malaga is er in principe ook een bootverbinding maar ik heb het niet zo direct voor boten met een lang traject (beetje zeeziek:retard:)

hay!
Oeh vervelend zeeziek! Ik hoop dat ik niet misselijk word! Is de zee erg wild dan?
Heerlijk om eens met mensen te praten hier die ook zo van Marokko houden. Sommige mensen hebben er zo’n negatief beeld bij. Terwijl het hartstikke leuk is. De eerste keer dat ik er was was ik helemaal verkocht.
Ik beging nu trouwens wel een beetje te twijfelen over Melilla. Het klinkt nogal saai! Ik vroeg me trouwens af of ik niet beter via taourirt in plaats van oujda kan reizen. Dat ligt toch dichter bij?
groetjes!

Ik heb dit jaar dan toch maar besloten om met de trein van Brussel naar Tanger te reizen. Ik ga in september voor 18 dagen. Vertrek van Brussel naar Parijs kost 25 euro (1u20 reistijd). Van Parijs naar Barcelona de nachttrein op voor een prijs van 89 euro, 11u reistijd (laatste dag van hoogseizoen, een dagje later kost 72eur). Na een dag en nacht Barcelona reizen we verder naar Valencia (3u treinreis) waar we 2 dagen en 1nacht verblijven, dan naar Granada (nachttrein 7-8u) om de Alhambra te zien, na een nachtje naar Algeciras (4-5u) waar we de boot nemen naar Tanger. De treinticketten naar Valencia, Granada en Algeciras zullen we ter plekke kopen maar die lijken ook niet zo goedkoop (ongeveer 40, 60, 40)… de volledige treinreis van Brussel naar Algeciras zal ongeveer 225euro kosten. Duurder dan een vliegticket maar we hebben dan ook een paar citytrips in Spanje erbij. De terugreis doen we met de vliegtuig (60eur). Ik zal mijn treinervaring later beschrijven.

Prettige vakantie

als je goedkopevliegtickets wilt, dan moet je 11 maanden van te voren kijken en boeken. dan worden de tickets net vrijgegeven. elk vliegtuig is tegenwordig onderverdeeld in stoel a-z. a is goedkoop en z duur. dus wie het eerst komt die het eerst maalt.
dit jaar zijn de vluchten ook duurder en weinig tot geen lastminutes omdat er juist minder vliegtuigen gaan ivm de crisis. alleen chartervluchten kunnen nog wel eens goedkoop.
tipje voor de volgende keer als je echt wilt vliegen.

cool idee en plan die treinreis!

Eigenlijk als je niet gebonden bent aan vaste vakantiedata, kan je altijd wel tot een paar weken voor vertrek goedkope tickets vinden buiten het hoogseizoen. De laatste jaren heb ik een soort vliegangst gekweekt, dus ben ik nu naar alternatieven aan het zoeken. Als die treinreis meevalt, zal ik dat zeker herhalen. Met de auto lange afstanden afleggen, is te vermoeiend. Het snelste en minst vermoeiend (en meestal goedkoopste) is uiteraard nog altijd met de vliegtuig.

Hoi

Kijk eens op www.jetairfly.com

Daar heb je tickets al vanaf 29.99.Ik weet niet naar welke stad je wilt gaan in Marokko,maar Nador en Tanger heb je al voor die prijs en Agadir vanaf 49.99.

Succes!