Hallo, ik heb een vraag over de Toeristenkaart voor Suriname. Ik hoop vanaf aanstaande september een half jaar stage te gaan lopen in Paramaribo, maar door omstandigheden is het niet meer mogelijk om 3 maanden van te voren een MKV aan te vragen. Ik heb inmiddels van meerdere personen, waaronder mijn stagebegeleider, gehoord dat het waarschijnlijk geen problemen zal opleveren als je gewoon een vliegticket met terugreis binnen 3 maanden koopt, vervolgens een Toeristenkaart koopt en eenmaal in Suriname je terugreis omzet naar 3 maanden later. Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee? Weet iemand of dit mogelijk is? Groet, Rick
Toeristenkaart is voor toeristen en MKV is voor stagiaires!
Hoi Rick,
dat klopt niet, de toeristenkaart geeft recht op het verblijf van 90 dagen en dan zou je het land moeten verlaten, je reis en andere zaken kan je niet in Suriname verzetten dan je recht geeft om die 6 maanden te verblijven.
De toeristenkaart is alleen bestemd voor toeristen, studenten dienen dan een MKV aan te vragen. Tenzij je het toch met een toeristenkaart wilt doen moet je toch het land uit en vervolgens met een 2e toeristenkaart binnen.
Je moet inderdaad toch echt een MKV aanvragen in Nederland en afhandelen in Suriname.
De aanvraag in Nederland is zo gedaan, zorg alleen dat je in 1 keer alles goed invult en de papieren hebt. Bespaard je veel gedoe
Succes ermee!
Dank voor de reacties. Ik heb echter met mijn stageadres afgesproken dat ik daar ergens in september begin, en dat ga ik nu natuurlijk niet meer redden. Is het een optie om naar Suriname te reizen met een studentenkaart, na 3 maanden het land even te verlaten voor een trip van een paar dagen naar een buurland, en vervolgens weer terug te keren en een nieuwe Toeristenkaart te kopen?
Toen ik daar zat kon het nog, was het mkv net ingevoerd en had ik m binnen een maand. Ik zal de suri ambasade in amsterdam gewoon even een mailtje sturen. Dan weet je zeker hoe je ervoor staat.