Wij de 26e april terug gekomen van onze reis met de postboot van de Hurtigruten (Bergen - Kirkenes - Bergen).
We hebben heel veel mazzel gehad. Kort nadat we uit Nederland vertrokken werd het vliegverkeer stil gelegd vanwege de aswolk op IJsland. En vlak voordat we weer vanuit Bergen terug zouden gaan, vlogen de vliegtuigen weer. In het begin en eind hadden we veel bewolking en regen, maar hoe noordelijker we kwamen hoe meer zon we kregen. Zelfs op de Noordkaap hadden we zon. Ons werd verteld dat ze vorig jaar in 3 maanden tijd maar 11 dagen zon hadden gehad. Ook hadden we zon bij onze sneeuwscootertocht en de tocht met de hondenslee/huskies. Geweldig!
Voor diegene die nog gaan, al zijn geweest of het gewoon leuk vinden, niets te doen hebben etc… dan kun je een kijkje nemen op onze niet comm. site www.bjusterbaarlik.nl
Hier staan ons reis-/routeverslag en veel foto’s.
Ik heb geprobeerd het hier te plaatsen, maar het is te lang. Bovendien kan ik hier geen foto’s plaatsen.
Dag Ed en Maaike,
Ontzettend leuk! Ik ga begin maart 2011 en heb er echt heel veel zin in. Ik wil het al vrij lang, en ben heel benieuwd!
Groet,
M
Het is ook een hele aparte vakantie.
Ik hoop voor je dat je mooi weer hebt, maar dat kan in Noorwegen nog wel eens tegenvallen.
Een fijne reis!
Dag Ed en Maaike,
ik vertrek nu bijna, heb er erg veel zin in! Gisteren heb ik jullie verslag nog eens gelezen, en heb ik voor de zekerheid toch maar wat tabletten tegen zeeziekte ingeslagen ![]()
Een aantal excursies die jullie hebben gedaan ga ik ook doen, dus het was leuk via jullie verslag vast een voorproefje te krijgen!
Groet,
Melanthe
Ja als je gevoelig bent voor zeeziekte zou ik ze zeker meenemen. En heel belangrijk:
Vergeet niet om ze tijdig in te nemen!
Aan boord wordt vaak gewaarschuwd als er wat ‘deining’ aan zit te komen. Bovendien worden er stapeltjes met kotszakjes her en der neergelegd. Er zijn heel wat mensen ziek geweest. Zelf ben ik gelukkig nog nooit zeeziek geweest, maar mijn man is altijd diegene waar het dan heel slecht mee gaat. En dat is heel voorzichtig uitgedrukt. :mad:
O ja dit nog: aan boord hebben ze ook speciale armbandjes die ze verkopen tegen zeeziekte. Ze zijn echter vrij snel uitverkocht!
Nou, de tip van pillen en armbandjes was geen overbodige luxe! Man wat ben ik ziek geweest. Rond de Noordkaap met name hebben we zulke zware stormen gehad dat we op een gegeven moment de route moesten aanpassen, en met name op de terugweg hebben we veel zwaar weer gehad. (en ontdekte ik dat ik erg zeeziektegevoelig ben.)
Dat gezegd hebbende, heb ik mooie dingen gezien: de landschappen boven de Poolcirkel vond ik prachtig. Noorderlicht heb ik ook gezien, aparte ervaring. (zeker op zo’n schip; als werd omgeroepen dat het Noorderlicht te zien was, sprintte iedereen naar buiten :))
Denk niet dat ik dezelfde route snel nog een keer zal afleggen (de stadjes vond ik niet geweldig, bv), maar een combinatie van Svalbard en Finnmark spreekt me wel erg aan (voor Svalbard nog even flink doorsparen dus)
Wat hebben wij dan mazzel gehad met het weer. Dat zelfs de route moest worden omgegooid zegt genoeg. Wij hadden rond de Noordkaap een paar van de zeldzame, mooie, rustige en zonnige dagen.
Wij gaan ook geen 2e keer hoor. Eén keer was genoeg om een indruk te krijgen. En inderdaad zijn de meeste steden/dorpjes langs de route ook niet zo erg bijzonder. Mooi dat jullie het poollicht hebben gezien, dat hebben wij helaas niet gehad. Wij gaan nu eerst helemaal naar het zuidelijke halfrond Patagonie (Argentinie) om daar helemaal naar het uiterst zuidelijke puntje te gaan: Ushuaia (ijsschotsen, gletsjers, pinguins etc.) Antartica laten we liggen, want ons budget reikt niet ver genoeg.
Kan me daar zeker veel bij voorstellen, heb zelf ook naar Antarctica gekeken (zeker omdat ik mensen heb ontmoet die de klassieke Hurtigrutenreis inmiddels 15 keer gemaakt hebben, en ook Alaska, Svlabard, Groenland, Canada, Antarctica met Hurtigruten gedaan hebben - we hebben het hier over ware fans!), maar het is inderdaad bijzonder kostbaar. Patagonië en Ushuaia lijken me echter ook fantastisch. Hebben jullie al een idee wanneer jullie gaan? (zal jullie site in de gaten houden :-))
Het Noorderlicht is inderdaad bijzonder. We hebben het niet zo overweldigend gezien zoals in de documentaire van Joanna Lumley (al schijnt het één avond wel zo geweest te zijn, rond middernacht, dat heb ik gemist), maar het was al heel bijzonder om tot drie keer toe drie heel verschillende verschijningsvormen van het noorderlicht gezien te hebben.
Leuk trouwens om steeds nog een reactie op mijn reacties op dit topic te krijgen!
Om met de Hurtigruten naar Antarctica te gaan is stervensduur. Dit is wat wij ongeveer gaan doen (de link is van een groepsreis, maar wij gaan dan de individuele reis doen): Groepsreizen en individuele rondreizen Argentinie, Chili en Peru. We gaan in ieder geval een lading ijsschotsen en gletsjers zien. We gaan in november, dus zullen we tussen al dat ijs in die periode toch het idee hebben dat we op Antarctica zitten (scheelt een hoop geld).
We zouden eerst jan. gaan, maar dan is het stervensduur. Bovendien zijn er dan geen bultrugwalvissen meer bij Peninsuela de Valdes. In november nog wel. Hier vaar je met kleine bootjes tussen de walvissen en kun je snorkelen met zeeleeuwen…