Met kleuter & Landrover 4x4 op wereldreis 2017, door Midden-Oosten?

Hallo!

Na alle plussen en minnen naast elkaar te hebben gezet, en alle goedbedoelde adviezen van de naaste omgeving in ontvangst te hebben genomen,
hebben wij besloten eind 2017 toch echt een wereldreis te gaan maken, overland per Landrover 4x4.
Nu dat eenmaal besloten is, komt de tijd van voorbereiden en regelen.

Voorpret is al erg leuk, zij het niet dat reizen met een jochie van 5 jaar in Nederland lastig te regelen is. Leerplichtambtenaren zijn
niet direct je beste vriend, daarom moeten we alle zeilen bijzetten om de leerplichtambtenaar ervan te overtuigen dat dit echt heel leerzaam
is voor onze kleine vent en dat wij hem, uiteraard bijscholen on road! (Lees; wereldschool)

Ons doel is Azië. We willen door Europa, Turkije en dan door het Midden-Oosten naar Azië. Althans, dat zou de meest
logische route zijn, zij het niet dat het ontzettend onrustig is in het Midden-Oosten. Misschien ben ik een tikkeltje overbezorgd waar het
onze zoon, Reza, betreft maar ik vind het Midden-Oosten op dit moment nogal een obstakel om doorheen te reizen.
(Heel graag jullie ervaringen!!!)

Ik lees online veel verschillende ervaringen. En ik zou heel graag advies en ervaringen van andere reizigers ontvangen.
Dit met betrekking tot het Midden-Oosten maar uiteraard ook andere ideeën, tips en trucs.

Willen jullie ons helpen onze route concreter te maken? Alvast heel veel dank!

Lastig onderwerp of mensen hebben hier misschien geen ervaringen mee… Maar sowieso alle tips zijn welkom waar het wereldreizen (per auto) betreft!

Ik hoor graag van jullie!! [emoji5]️

Brinia, je uitschrijven uit de basisadministratie is de makkelijkste manier geen last meer van de leerplicht ambtenaar en mocht je errder dan 8 maanden terugkomen niemand die daar iets van vind. Wij hebben plannen dezelfde kant op alleen dan vanaf 2019. Groet uit Wilp

Sterker nog, uitschrijven is de enige manier!
Geen enkele leerplicht ambtenaar mag of kan vrijgeven voor welke
reden dan ook!
Voor de ouders, maar ook voor hem zijn de boetes niet mis!

Veel planplezier

Sterker nog, uitschrijven is de enige manier!
Geen enkele leerplicht ambtenaar mag of kan vrijgeven voor welke
reden dan ook!
Voor de ouders, maar ook voor hem zijn de boetes niet mis!

Veel planplezier

Beste Brinia, ben je al onderweg of zit je nog in de voorbereiding…
Het Midden-Oosten is veiliger dan je denkt! Zo kun je zonder enige problemen door Oman, VAE en Qatar (zie de info op mijn pagina onder veiligheid). Vanaf Europa door S-A naar Oman of VAE is risicovol, ook vooral door het gevaarlijke verkeer. Maar er zijn mogelijkheden waarbij de auto of op een vrachtwagen wordt gezet, of door een chauffeur door het land gereden wordt. Zelf pak je dan het vliegtuig. Rest alleen nog het stukje VAE-Qatar. Dat is op zich goed te doen, maar wel tijdig je visa regelen. Hiervoor moet je contact opnemen met de ambassade. De regelingen zijn gewijzigd, dus daar kan ik je niets over vertellen. Er zijn natuurlijk een paar landen/gebieden die je absoluut niet! moet doorkruisen (Jemen, Syrie, delen van SA, Irak). Maar die zijn goed te omzeilen door over het water naar Azie te trekken. Mocht je meer informatie willen, kijk dan even op mijn site. Succes!

Voor mij persoonlijk geldt: als het ministerie een negatief reisadvies geeft (code rood, zeg maar) voor een land of gebied, dan ga ik daar niet naar toe. Een code geel (‘let op’) schrikt mij niet af. Vanuit Turkije rijden jullie neem ik aan naar Iran (Syrië is immers geen optie)? Dat kan toch prima? Over welke landen of gebieden maak je je specifiek zorgen?

Ben benieuwd hoever jullie inmiddels staan met de leerplichtambtenaar. In je bericht (dat alweer een half jaar oud is) heb je het over het overtuigen van de LPA. Zoals anderen ook a schreven: mooi als het lukt, maar de kans is minimaal. Wat jullie willen, mag gewoonweg niet in Nederland. Onze leerplicht is (helaas) een schoolplicht. Sommigen krijgen het desondanks toch voor elkaar om toestemming te krijgen. Beter gezegd: ze treffen een LPA die bereid is van de wet af te wijken (terwijl die mensen er juist zijn om te handhaven). Dat is zoiets als een politieagent willen overtuigen dat jij in het vervolg wél door rood mag gaan rijden.