Met kinderen naar Sint Maarten

Wij denken erover om naar Sint Maarten te gaan voor 3 jaar. Nu schrikken echter de verhalen over criminalitiet en over de Middelbare School ons een beetje af. We hebben 3 kinderen tussen de 9 en 12 jaar. Wie kan ons adviseren?

hoi

Anna Hier, of ik je echt kan adviseren weet ik niet.
Ik kan je wel mijn mening geven.
ik heb een half antiliaans nichtje en 2 neefjes in st.Maarten wonen.
mijn nichtje of nouja ze is inmiddels al 26 is na haar scholing in St.Maarten hier in Nederland komen studeren.
Ik kan je vertellen dat het niveau van middelbare scholing daar toch iets lager licht.
Mijn nichtje heeft Havo gedaan maar moest hier in Nederland toch een tussenjaar volgen op een internationale school voordat ze in een vervolgopleiding kon doorstromen, omdat het niveau en eigenlijk vooral de leerwijze absoluut niet op dat van Nederland aansluit.
Momenteel zit mijn jongere neefje in zijn laatste jaar van het kadergerichte Vmbo op St. Maarten.
En ook hij wil graag naar Nederland komen om verder te studeren en al is het een hele pientere jongen, we hebben er vraagtekens bij of hij makkelijk kan doorstromen in datzelfde niveau. Hij wil dan een MBO Horeca-opleiding gaan volgen. Natuurlijk komt daarbij dat hij een achterstand heeft in nederlandse taal waar u kinderen eigenlijk geen last mee zullen hebben.
Er wordt in St. Maarten op scholen wel goed Nederlands les gegeven, maar buiten de scholen komt het bijna niet voor dat er nederlands gesproken word. Wat ik hoor is het niet zozeer het niveau maar meer de leerwijze wat het moeilijk maakt voor Antilianen om vanuit middelbare school door te stromen in vervolgopleidingen in Holland.
Ook heb ik een neef daar naar zijn middelbare school zijn vervolgstudie is gaan doen in Canada en het daar sucsesvol doet, waaruit blijkt dat het ook echt meer aan de leerwijze kan liggen.

Wat betreft Criminaliteit, tja kan ik je niet echt iets over vertellen ik ben nu een aantal maal bij mijn familie op bezoek geweest.
Ik kan je bijvoorbeeld vertellen dat toen ik op een avond met mijn oom en opa in de auto zat, en we over de hills naar huis reden, lag er een boom en takken op de weg, mijn opa wilde uitstappen om die takken weg te halen en verder te rijden. waarop mijn oom vertelde blijf maar zitten we rijden terug. Blijkt dat dat een truc kan zijn om touristen hun auto uit te lokken en vervolgens beroofd te worden.
Maar dat lijken mij dingen die je in het buitenland wel sneller kan tegenkomen, en waar je je voor moet inleven in het land.
Verder kan ik je niet zoveel vertellen over de Criminaliteit wat ik heb gehoord van familie is dat juist de criminaliteit tegenover touristen minder is geworden.

Zoals je dus ziet kan ik je niet echt adviseren alleen dingen die ik heb meegemaakt vanuit mijn familie die daar wonende is, als je nog vragen hebt, stel ze gerust misschien heb ik een antwoord voor je.
Verder is het trouwens een godsgiftprachtig eiland en wens ik je er veel plezier met je gezin:slywink:
gr Anna

Beste,

Mijn advies is ga zelf kijken en goed onderzoeken! Niet even een weekje kijken, maar echt van school naar school en van wijk naar wijk. Ik zou persoonlijk niet snel met mijn kinderen naar St.Maarten gaan, maar dit komt ook omdat St.Maarten het voor ons niet was, vanaf het begin. De meningen zijn hierover echter verdeeld, er zijn ook mensen die zweren bij St.Maarten. Mocht je perse in de antillen willen wonen zou ik bijv eerder gaan voor Bonaire of Aruba. Succes met jullie plannen!

Met vriendelijke groet.

Hallo allemaal,

ik ben Daan 16 jaar en ga waarschijnlijk aan het einde van dit schooljaar verhuizen naar Sint Maarten vanwege het werk van mijn vader.
Ik ben op dit moment op Sint Maarten op vakantie voor 3 weken om alles te bekijken. Alleen wat mij opvalt is dat ik bijna geen jeugd zie… wat ik erg jammer vind. We zijn al meerdere stranden af geweest om te kijken of er jeugd is.
Ik doe HAVO 4 dus volgend jaar examenjaar en reacties over scholen zijn ook welkom.
We hebben nu een huis gehuurd bij Beacon Hill/Simpson Bay weet niet precies welke van de 2 maar aan de kust op rotswanden.
Weet ook iemand waar je scooters kan kopen of huren? Want dit zou ik graag willen…

Groeten
Daan

hoi hoi

ontzettend leuk voor je zeg!! naar lekker warm eiland verhuizen. hmmm :vak02:
weinig jongeren tja, het is een klein eiland he. je zult ze tijdens schooltijd leren kennen. verder leeft het eiland van toerisme, dus het is logisch dat je ze niet altijd op strand tegenkomt. wij jongeren hangen ook niet altijd rond in onze mooie bossen op de veluwe ;).
over je scooters hebben ze geloof ik wel, maar daar gaat via via altijd alles het beste, mijn advies leer eerst wat mensen kennen, hoe alles werkt enzo en ga dan opzoek naar een scooter. je zegt je gaat wonen over de hills, zoek maar es uit of je met dat scootertje de hill wel over komt elke dag :wink:
netwerken in kleine gemeenschap belangrijk, onderhandelen op dat eiland overigens ook!!
veel plezier, ik hoop dat je iets hebt aan mijn “advies”.

groetjes Anichen